Gå til innhold

Approach speed på Boeing 737: + 20 knop


Gjest

Anbefalte innlegg

For de som ønsker å fly mest mulig realistisk, så kommer jeg med følgende informasjon fra siste utgave av Flynytt (des/jan):

"Etter to ulykker og en del hendelser der siderorsystemet på Boeing 737 har vært mistenkt for å være årsaken, har US Airways og United Airlines økt innflyvningshastigheten med 20 knop, i påvente av relevante modifikasjoner. Både NTSB og Boeing skal anbefale dette, for å gi bedre muligheter til å overvinne kraftige siderorutslag med balanseror."

Christian

------------------

I don`t need a signature.

http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod det noe mer i artikkelen, Christian, jeg mener - øke 20 kts i forhold til hva?

VREF er hastigheten for siste del av approach og er 1,3 ganger stall speed ved aktuell landingskonfigurasjon - dvs hjul ute og flaps etter forhold (vanligvis 40, men ved ekstrem sidevind helt nede i 15 grader). VREF er vektavhengig.

Iflg "boka" for 737-500 er "recommended A/T approach speed" VREF + 5 kts uten vind. I vind skal approach speed økes med en faktor av 1/2 motvindshastighet. Ved gust skal hastigheten i tillegg økes med halvparten av differansen mellom rapportert middelvind og gust. Maksimum hastighet skal imidlertid ikke overstige VREF + 20 kts.

Kan du "finlese" artikkelen en gang til [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ?

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 11-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte flyselskaper økte landinghastigheten. Ved lav hastighet så greier ikke balanseror å rette opp en roll forårsaket av siderorutslag. Man økte da hastigheten til det punktet hvor balanseror har større virkning enn sideror.

Denne prosedyren trengs ikke lenger. Rudder er modifisert på alle 737. Rudder har mindre utslag ved visse forhold. Såkalt blowdown funksjon er også installert. Hydraulikk trykk er mindre slik at luftpresset kan presse roret tilbake.

Absolutt alt 737 rudder i Seattle Times. Check også background og related stories.

http://archives.seattletimes.com/cgi-bin/texis.mummy/web/vortex/display?storyID=36d4a91f22&query=boeing+and+rudder#background"'>http://archives.seattletimes.com/cgi-bin/texis.mummy/web/vortex/display?storyID=36d4a91f22&query=boeing+and+rudder#background" TARGET=_blank>http://archives.seattletimes.com/cgi-bin/texis.mummy/web/vortex/display?storyID=36d4a91f22&query=boeing+and+rudder#background

[Edited by Øystein Eker 12-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...