Gå til innhold

FS2000 test!!!


Øystein Eker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd fs2000 noen dager.

Framerate 14-25. Absolutt flybart på det meste – men ikke med Ekstra 300 snaprolls.

As real as gets? Nei-- As fun as is gets. Dette er en sjarmerende bløffmaker. Tross mange contr/alt/del og resets.

FLIGHT MODEL

Går det an å ha fly fra Sopwith til Concorde og tro at dette skal være 100% simulert? Nei. Her har man spurt en av de 100 scenerydesignere om han kun lage noe flight model fredag kveld før han gikk hjem. Hvis ikke kunne han bare bruke noe fra FS2 Sublogic.

Har prøvd å miste kontrollen på fleste flyene med bla å holde stikka i magen under stall – men nei, 40 tonn aluminium daler pent ned som en fallskjerm. Det var litt antydning til mushing med King Air med motorer av. Hvis designeren hadde lurt på hvordan flyet skal oppføre seg en i slik situasjon., da skulle han ha lagd et papirfly med rorene mye opp og prøvd dette.

"Flying trough water without getting wet" er det noen som skrev. Men det er godt nok for vanlig ruteflyvning.

Følelsen under landing er kjempebra også med crosswind og gust. Like utfordrende å krysse ror her som når jeg får lov til å prøve en real simulator. Men jeg savner virkelig praten fra Approach og Tower – her er det for stille!

SCENERY.

Her er vel alt sagt fra før – trenger ikke å gjenta det. Skyer er blitt million ganger bedre – men kan aldri måle seg med SKY!. Skyene er hengt opp som noen fine kulisser og er en skuffelse å fly i nærheten av og i gjennom. Er blitt bortskjemt av SKY! Sjekk screenshots på denne siden.

COCKPIT?

Hva er nå dette? Et herlig fly som Mooney mangler ADF. Hadde M$ lagd et lite ekstra panel? Nei – Et helt nytt IFR fly uten utsikt.

Boeingpanelene er så full av merkverdigheter og bugs at det lettere å nevne det som er riktig enn galt. Prøvde 737-4. Ingenting brukbart som 400 – MEN 737-200 ”glasscockpit”? OK – Northwest kjører alltid mindre enn minimum option på sine 737.

Min ORBIT 737-?? er en brukt ombygd NW. maskin. Registrert LN-EKE. Tar opp der Color Air slapp. Fram med gamle Jeppesen kart (som på FS2-FS95-FS98). Jomfrutur KRS – SVG-BGO. Storkoser meg. London – Paris mer Jeppesen kart. Hamburg – Kastrup. Nordavind 30 knop –gust 45. Langt over limit. Mer Jeppesen, eneste mulighet er STAR via Alma og runway 30. Autopilot har ikke sjanse så jeg flyr inn manuelt.

Vil printe ut waypoints fra flightplanner så jeg slipper å skrive. Kommer ut en kart bit og ----maskinen har utført ulovlig operasjon--- stor reset. NAV LOG er det ingen printoption på og simmen går i pause når denne velges. Dette er elendige greier. Konseptet funker ikke.

Prøver så GPS flight planner for å se om det bedre muligheter der. Legger opp (favoritt fs98) rute Linz (Østerrike) til Geneve. High altitude. Vil redigere den mot Jeppesen HL kart – men alt stemmer! Hver minste pil og waypoint!!!

GPS ligner ikke på noe – Allied Signal – Collins- King Air – Hva gjør vel det når Micro$oft lager en som mye enklere!

ORBIT 737-?? LN-EKE har fått fremtidens GPS – Micro$oft! Slutt med bekymringer om waypoint altitude/speed. Take off og så kan pilot gå ut. Det Førerløse fly. Ser flyet utenfra og nyter byene som passeres. Følger med på original Jeppesen HL og ser at Micro$oft GPS gjør en utmerket jobb. 30 nm gjenstår og jeg går i cockpit igjen. Fram med Jeppesen approach og går over til gammeldags nav de siste 5 minutter.

Prøver igjen med Værnes til Molde. Må redigere flight plan slik den er på Jeppesen. Tautra ADF til RWY 07. Flyet er King Air med M$ GPS. Ifølge Jeppesenkartet skal M$ og jeg ha kurs 226 fra Kvernberget til TAT. M$ tar heading 225. Ser ingen grunn til bekymring. Denne innflyvningen har tatt meg mange timer å lære og er alltid utfordring. Men ikke nå. Er passasjer og overtar rett før TAT. Approach og Tower er stumme av beundring. Dette er amerikansk ferdigtyngd underholdning!

Over til et sted hvor jeg ikke har Jeppesen. Tahiti , Port au Prince over til en gresstripe på andre siden av øya. Legger inn skydekke og dårlig sikt på retur til Port Prince. Veldig krøkkete å zoome ut / inn map for å finn ILS frekvens. Eneste utfordring jeg har. Legger inn et waypoint ut i havet. Save flightplan og jeg er M$ King Air passasjer igjen og kan nyte turen i full visshet at ingenting kan gå galt.

FS2000 blir sikkert regnet i fremtiden som en flop. Igjen kommer en nesten skandale fra M$ til å bli meget bra takket være freeware entusiaster. Olav M.R. Du har en stor utfordring her.

Hadde sikkert hatt like stor glede av fs2000 med julenissens slede og Rudolf foran. Av en eller annen merkelig grunn har jeg det moro og er dermed godkjent!! As real as gets? – As fun as it gets!

 

Har fs2000 og FLY! på hardisken. Skal bruke fs2000 når:

Skal fly 10 minutters tid.

Skal slappe av og se verden

Fly Concorde

Fly med promille( man har da lov til en pils og en rødvin?)

Fly i Norge og landing Sola stiv kuling en vinterkveld.

Skal bruke FLY! når:

Skal nyte himmelen. Fly i spiraler og se sola skinne gjennom skyformasjoner. Det er noen som sier at 16 bit SKY! ikke funker – men det gjør det!! Mangler noen farger på avstand, men er perfekt å leke rundt og i skyene. Sjekk screenshots og tenk hvordan dette er.

FLY! skal også brukes når jeg skal bruke hele kvelden på flysim. SIMULERE. Velge en av stedene i USA med god grafikk. Begynne med dark cockpit - parkert langt vekk. Snakke med ATC og la meg irritere som i virkeligheten. Være en av mange fly på himmelen. Nyte himmelen. Be om landing og håpe at jeg er langt fram i køen. Bli trøtt og sliten av å bli kommandert rundt av ATC. Parkere og utføre sjekklist og vite at JEG har planlagt -flydd - kommet sikkert fram. Ingen selvfølge, i FLY! kan du gjøre feil slik at du ikke kommer fram.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

LN-EKE har fått fremtidens GPS – Micro$oft! Slutt med bekymringer om waypoint altitude/speed. Take off og så kan pilot gå ut. Det Førerløse fly.

Hmmm, nå aner jeg ikke så mye om hvordan ting skjer i ordentlige fly så...hvordan skal en 'ekte' GPS oppføre seg? Den skal vel ha altitude og speed control i tillegg til det å kunne navigere, så en ekte GPS vil vel gjøre turen enda mer bekymringsløs enn den er i MS FS2K for at da slipper man å passe på det også? Eller?

Fikk intrykk av at du mente den var _for_ bra i forhold til virkeligheten, men er ikke meningen med GPS (eller kanskje rette ordet er FMS?) at den skal gjøre nesten "alt"?

(Dette er ikke tenkt som noe hyllest til noen spesielle simulatorer, jeg bare spør for å lære. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

mvh,

Morten.

[Edited by Morten Hanssen 20-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye greie på GPS selv heller.

King Air GPS i FLY! har 36 siders manual og virker autentisk på meg. Må lese denne for å få den til å virke. GPS i fs2000 har ingen referansemodell og er enkel å lære seg. Tar derfor som gitt at denne ikke simulerer en virkelig GPSmodell.

Det er ikke bare å programmere FMC (GPS) med høyder og speed på forhånd og tro dette skal gå bra. Dette er bare et godt forslag som er enkle å vurdere og justere etterhvert. PS1-400 simulerer dette perfekt. Etter T/O får du kanskje en større runde en beregnet. Top of climb forandrer seg og du må justere waypoints deretter. Fuelburn/vekt blir annerledes og ditto økonomisk høyde. På landing er kanskje en annen runway i bruk og du må starte descend på annet tidspunkt. Dette krever også omfattende justeringer med nye waypoints.

Dette er som virkeligheten. Pilot kan bare taste inn rutenr på computeren og Enter - alt klart. Men allikevel er det mengder med justeringer underveis. Ta en titt i cockpit på ordentlig fly. Pilotene sitter med nesa i computeren hele tiden.

Ellers har du rett i at GPS tar mye av navigasjonen. Derfor er jeg ikke noe glad i GPS på sim uansett. Synes det er morsommere å bruke VOR og ADF.

Når GPS blir så avansert (om noen få år) at det er slutt på airways - da er slutt på moroa for meg også. Kommer til å kutte ut flysim hobbien -Ingen utfordringer.

[Edited by Øystein Eker 21-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg må si meg enige med dette at gpsen i fs2000 er dårlig. Jeg likte bedre den gode og gammle gpsen til fs98. Men derimot den som er i FLY! *tommel opp* e mye bedre. Den virker nesten som om det var den typen som er i flyene.

Ikke vet jeg men men [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

thtessem.b3.no

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok den som er i flya ja......

Se forresten Are barstads bilder på Fly! forumet på Avsim.Ett av bildene viser radio stacken i en cessna 172.

LN-JOS

[Edited by josve 21-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...