Gå til innhold

Jetstream


Peter Nørkjær

Anbefalte innlegg

Det vil naturligvis være synd at kalde det en decideret "jetstream", men når man kommer op i de højere luftlag oplever man en kraftig vind fra vest, som nok har til formål at være en jetstream.

Nu er mit spørgsmål så: Har denne vind grundlag i METAR, eller er det bare én bred vind.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg lige nu er på vej fra Beijing til København i 11600M (FL381) og har vinden 287/90.

Så er spørgsmålet om jeg vil kunne få mindre vind ved at gå højere eller tage en anden rute? Eller er det bare samme vind over det hele uanset hvor man er, og selv om man er online?

 

Peter

Puuh... Der er lang vej endnu....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

287/90 ær inte speciellt mycket ofta kan en jetstream var 200KTS eller mer. Långa flygningar planeras med hænsyn till bl a vinden. Ofta går det att vælja en annan rutt eller højd och vinna tid/brænsle. Speciellt øver Atlanten dær SAS går norr om alla "fixt track". Dispatcher ræknar på "min time track" med hænsyn till rådande vindar.

 

Skillnaderna i flygtid kan bli avseværda æven inom Europa. Exempelvis finns det tillfællen nær Stockholm-Geneva tar 2 timmar ena vægen och 3 timmar den andra.

 

METAR visar vædret på respektive flygplats och ger inget om vindarna på højd. Før højdvindarna finns det speciella kartor.

 

/Stellan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...