Gå til innhold

Roald Hansen

Members
  • Innholdsteller

    1 744
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Roald Hansen

  • Bursdag 30. nov. 3

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Roald Hansen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Per-Kristian, hvorfor går det "såvidt" med B747? Hvor var du de gangene AN-124B - som både har lengre spenn og høyere vekt - var i Bodø?
  2. På den tiden flyet landet, viser METARs for CDG vind fra øst (070 grader) og rundt 7 kts. Flightradar24 viser bakkehastigheten (groundspeed), så man må korrigere for motvinden. Landingshastigheten for B737 er normalt VREF+5 knop. Landingshastigheten er variabel - høy vekt gir høyere fart. Max flap gir lavest fart. Et par eksempler: En 737-700 med 55 tonn vekt har VREF 127 kts med flaps 40, og 129 med flaps 30. Ved seksti tonn - hhv 133 og 135.
  3. Dette er vel en av de lengste øst-vest rutene nonstop - Emirates UAE225 fra Dubai til San Fransisco med 777-300ER. Dette er A6-EGC som passerte over et solfylt Bodø i 34000 ft klokka 13:07 lokal tid.
  4. Kan det at du ikke finner riktig dato ha noe med tidssoner å gjøre
  5. Dette vil jeg ikke slippe; flightnummeret andre veien er KLM838 (prøv!), og KLM har - etter det jeg ser - fløyet på alle dager så nær som på lørdager. Alle turer med Boeing 777. Mystisk at du ikke finner reisen din..
  6. KLM har vel ikke så mange daglige flighter mellom Amsterdam og Singapore/retur; prøv flightnummer KLM837 på Libhomeradar .
  7. En god side er denne fra Libhomeradar. Merk av i ruten Search contacts older than 30 days, og skriv inn flightnummer, i ditt eksempeltilfelle kan det være Singapore Airlines rute SIA323, og Sim-salabim
  8. Jada; Samos-turen det spørres om er sannsynligvis SK7375 kl 06:00 fra ENGM, og den har vært avviklet med -400 fra mai til i dag (går), sist med LN-BRQ. God plass og gode seter.
  9. Kom med flightnummer; det skal være mulig å se hvilke flymaskiner som har vært brukt på ruten (forutsatt at denne ikke er et engangstilfelle). SAS bruker både -700 og -800 på charter.
  10. Ja, det er en DC-10-30F med tailnumber T-255 - her er bilde fra Airliners.net. Den landet ca 19:00, og hadde callsign Netherland Air Force 67 (NAF67).
  11. Lørdag kveld måtte siste SAS-maskin fra Tromsø (SK4423) til Oslo ned i Bodø pga at en passasjer fikk et epileptisk anfall. Flymannskapet vurderte at hun trengte legehjelp fort. Flyet snudde litt sør for Hemmavan i Sverige, og landet fra øst. Passasjeren ble hentet av abublanse og kjørt til sykehuset. Kongen var ombord, han har vært på NM i skiskyting på Bardufoss. Mens de stod parkert i Bodø, kalte et av Lufttransports ambulansefly tårnet for å få klarering fra Bodø til Oslo for ambulanseoppdrag. SAS-kapteinen hørte dette, kalte opp ambulanseflyet og spurte om hvilket oppdrag han hadde. Han skjønte sikkert at en sen ettermiddagsflight på en lørdag var viktig, og han visste at tåka er tett på Gardermoen i ettermiddag/kveld. Han spurte derfor Lufttransports piloter nærmere om antall personer ombord og om oppdraget. Ambulanseflyets mannskap kunne fortelle at de skulle fly en pasient som skulle transplanteres, og at dette var muligheten hans. METAR (værobservasjonen) for Gardermoen var at lavsiktsprosedyrer var innført. Dermed var Lufttransports mulighet for å lande på Gardermoen kraftig redusert, kanske umulig. SAS sine Boeing 737 har et autoland-system, noe Beach 200 som Lufttransport opererer, ikke har. Og Lufttransports pilot var veldig bevisst dette. Da ga SAS-kapteinen følgende tilbud: Pasienten kunne reise gratis med dem, og være sikret at han kom til Oslo i kveld, noe som kunne være avgjørende for operasjon. Pasienten var på vei ut fra sykehuset i Bodø etter å ha fått dialyse; tydeligvis en nyretransplantasjon. Sikkerhetsmessige forhold måtte imidlertid ordnes, bl a godkjenning av oppdraget fra SAS i Oslo, og å få personen gjennom sikkerhetskontroll – en celeber passasjer var tross alt ombord. SAS-mannskapet i flymaskinen jobbet intenst, og dette tok tid. Mange telefoner senere, var det endelig klart for å ta ombord pasienten. P g a at det ikke finnes handling-personell på arbeid en lørdagskveld, måtte pilotene lage load sheet på egen hånd, etter å ha fått uplift på fuel. Dette håndteres normalt av SGS (“Trafikkontoret”) Vekt og balanse må stemme før trygg avgang kan gjøres i vestavind og regn! Tårnet i Bodø var aktiv i forhold til å finne de beste løsninger; å få personen gjennom sikkerhetskontroll, og ikke minst en “detalj” å finne noen som kunne kjøre traktoren som skyver 50 tonn fly bakover på kort varsel. Alt gikk til slutt bra. Kapteinen minte et par ganger om at han var klar over den celebre passasjeren de hadde fremst på venstre side, men han var hele tiden fokusert på å få med “hovedpersonen”. Kl 20:15 tok SAS4423 av fra Bodø. En proff avgjørelse av SAS-skipperen!
  12. Franskmannen er i ferd med å klargjøre T/O på 07, den har fått klarering til Paris, Charles De Gaulle. ...og på grunn av at den er militær, vil den bruke "ekstra"-runwayen som er 600 meter tillegsrunway vest for Alfa (for de som er kjent/har kart.)
  13. Det er F-RAJA som er her; vi får følge med på FR
  14. På PPruNe ble - ikke uventet - en tråd åpnet da styrten skjedde. Du finner linken i 2. post på side 45 - her er siden. Et av innleggene fra i går(?), har et sammendrag på tysk med samme informasjon. Etterskrift: Nå har jeg lest linken som trådstarter henviser til; jeg finner ingen ting om at pilotene skulle være alkoholpåvirket.
  15. Men hvor har du funnet dette? Rapportens konklusjon sier ingen ting om at pilotene var beruset. Luftforsvarssjefen befant seg i cockpit, og kommisjonen mener at han har utøvd et utilbørlig press på pilotene til å lande, til tross for dårlig vær. Det ble funnet alkohol i blodet til luftforsvarssjefen. Så til konklusjonen russerne har trukket: Kilden er offisiel rapport, engelsk versjon; her http://www.mak.ru/russian/investigations/2010/files/tu154m_101/finalreport_eng.pdf
×
×
  • Opprett ny...