Gå til innhold

Odd Bergfald

Members
  • Innholdsteller

    230
  • Ble med

  • Siste besøk

  • Dager vunnet

    2

Odd Bergfald vant sist dagen den 29. april 2019

Odd Bergfald hadde det mest likte innholdet!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Odd Bergfald's Achievements

20

Nettsamfunnsomdømme

  1. Snakket ved juletider med en tidligere tekniker ved 334 sqdn om den flybare CF-104. Han bekreftet det du nevner, Svein-Tore, om at delene til Martin Baker-setet har gått ut på dato, og at firmaet ikke lenger vil sertifisere setet. Vi får bare håpe entusiastene i Bodø finner en vei for å videreføre arbeidet med å få maskinen i lufta igjen. Enig med dere at flottere jetlyd finnes ikke,- og for egen regning; vakrere flymaskin er ikke å oppdrive, med mulig unntak av SR-71 fra samme flyprodusent. mvh
  2. Nydelig arbeid, Gunnar! Minnene fra tidligere tider dukker frem. Kan du få lagt texturen ut, et eller annet sted? mvh
  3. Forumet vårt er da ikke en smarttelefon, og det er faktisk forskjell på muntlig og skriftlig norsk. Om leserinnlegg skal tas seriøst, bør man kunne forvente det jeg etterlyser: At innsendere tar en språkvask,- og det er ikke komisk! Det var det,- fra meg mvh
  4. Kjære simmere,- vær så snill!! Jeg ønsker ikke å bremse på skrivelysten, men har sett meg lei på å ortografifeil og dårlig setningsoppbygging i mange innlegg i dette forum. Det heter for eksempel ikke ananas biter, men ananasbiter (eks. på ordelingsfeil). "Ennå" er tidsadverb, "enda" gradsadverb, for eksempel "ennå har flightsim plass til enda flere innlegg". "De" er subjektsform, "dem" objektsform. Har selv skrevet flere innlegg med ortografiske feil, så vi har alle et forberdingspotensial. Oppfordringen er å se igjennom egne innlegg med et kritisk språkblikk før man legger dem ut på nettet. Bare et lite sukk, som kan hende vil trigge sure reaksjoner…..so be it..... mvh
  5. Oppdaget feilen. Er i alle år, også nå, bruker av Explorer og startsiden.no. Det virker tydeligvis ikke lenger med Dropbox. Da jeg åpnet med Edge, gikk det greit. Takk for oppfølging, svar og flott maskin, Gunnar!! med hilsen Odd
  6. Hei! Slik ser det ut hos meg. Trykker jeg download, skjer ingenting. mvh
  7. Flotte repaints! Har dropbox, men får ikke lastet dem ned. mvh
  8. Flotte bilder, men hadde vært fint om du kunne vise til hvor man kan hente repainten, Gunnar. Har RealAir sin mk.IX og har funnet 15 andre norske repainter med historie her: http://www.sim-outhouse.com/sohforums/local_links.php?s=&catid=180&nameid=&sort=d&page=1&pp=20&keyid=12689&doit=Go AH-M er ikke i den pakken, som vel er laget av Jens Ole Kjølberg for 12 år siden. mvh Odd
  9. Slitte? De er vel ikke malt, så vi ser aluminiumen de er bygget av. Interessant med F-100 Super Sabren er "Sabre Dance"; i gitte situasjoner var F-100 livsfarlige under takeoff, en "dans" som endte i døden for den uheldige flyver. Du finner den her: https://www.youtube.com/watch?v=qfuZ_Nn4RUg Så danskene fikk av US Air Force F-100, mens vi "fikk" F-104G, et fly som også kostet mange amerikanske og tyske piloter livet. Kan forresten Sabre Dance simuleres, Kim?? mvh Odd
  10. Lekker maskin og nydelig paint!! Hvor kan den lastes ned? mvh
  11. Hei! Har du prøvd denne nettsiden, Gunnar? http://www.tor-willy.net/245 335_skv.htm mvh
  12. Så flott å kunne lese min gamle favorittbok fra barndommen igjen,- nå også lagt ut på nett!! Typhoonen er beskrevet som eget kapittel fra side 160 av i tillegg til Tempest. Drivende oppriktige synspunkter om de ulike britiske maskinene fra slutten av krigen. Les og lær!! Tusen takk, Per!!
  13. Det var midt under den kalde krig på sitt mest intense,- 1982. Verdens vakreste flymaskin SR-71 fløy recce langs grensen til Sovjet. Det eneste flyet som kunne møte det var svensk,- et av alternativene det sto om da vi til slutt valgte F-16 på syttitallet: SAAB Viggen: Les den spennende historien her: http://www.side3.no/historie/pa-skuddhold-av-sr-71-blackbird/3423484769.html
  14. Jeg tror, Kjetil, at du har glemt at vi engang hadde F-5 Freedom fighter som standard jager fra 1967 til 2007, 78 A-, 14B- and 16 RF-5A (fotorek.) models. Riktig nok kalte vi motorene for "blåserør" i sammenlikning med både F-104 og senere F-16 som erstattet dem, men ikke desto mindre var F-5 en to motors jager. Hovedårsaken til at vi ikke velger to motorer fremfor en tror jeg skyldes kompleksitet og generelt maintenance "vedlikehold". Her tror jeg også årsaken ligger i at F-16 i sin tid vant over F-17 (senere A/F-18), men dette vet gen.(R) Eivind Schibbye mer om enn noen andre i kongeriket, siden han var sekretær i NATO-utvalget som valgte F-16 for de små NATO-landene. Hadde vært interessant å få ham i tale om saken...... mvh Odd
×
×
  • Opprett ny...