Gå til innhold

Christian Sager

Members
  • Innholdsteller

    699
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Christian Sager

  • Bursdag 08. mai 1984

Christian Sager's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. snakker om langtur ja. Flight number: BA016B Online: Yes Aircraft: B772 Departure: WSSS (Singapore/Changi Singapore) Arrival: EGLL (London/Heathrow UK) Departure time (GMT): 09/12/2006 08:00 Arrival time (GMT): 09/12/2006 22:03 Hours logged: 14.1 Flightplan: VJR A457 VKL R461 PUGER P574 ANSAX P574 DUBTA P574 TOTOX P574 PAPAR UP574 KASOL UP574 ISN R654 SAV UL124 BONAM VG81 VAN UL851 KUGOS UL851 ADINA UL624 TLC UL850 BUDOP UL602 RKN UL980 REFSO UR1 XAMAN UL980 LOGAN Comments: OUT08:00FOB292677 OFF08:10FOB288321 ON21:45FOB39668 IN22:03FOB35510 TAXIFUEL 8514 AIRFUEL 248653 FL320/340/360/380
  2. Godt og se folket følger med flyet sitt Langturer er herlige saker! Bare synn man ikke har tid til å fly de oftere. Vel, siden jeg flyr for British Airways VA har jeg jo litt og følge med. Starten går med å sjekke dagens ruter i vårt ruteprogram. Deretter hentes vær, notam og andre viktige data. Alle kart for de respektive flyplasser sjekkes for å se om de er oppdaterte. Ruten blir så hentet fra ruteprogrammet. Legges inn i FMC samt å kontrollere hvert punkt i ruten. Er NAT track involvert sjekkes disse opp før jeg starter programering av FMC. Valg av alternative flyplasser langs ruten er en viktig del, samt å "bestille" fuel når jeg har tallene på loadingen. En sjekk på at jeg har kart for de alternative flyplasser må også til Når boarding er startet ber jeg om klarering til ATC. Rett klarering er motatt, sjekkes fuel en gang til. Boarding completed, da er det tid for oppstart av ACARS. Legger inn rute informasjon i Acars, for deretter å stille inn timer på 40 minutter for posisjons rapportering. Vi er nå klare for start Når jeg har kommet på final level prøver jeg som regel å finne ut hvor jeg kan klatre videre og hvor lønnsomt dette er. Fuel sjekkes under hele turen, samt vær rapporter for alternative flyplasser. Sender også inn posisjons rapporteringer hvert 40. minutt som regel. Midtveis i flighten finner jeg gjerne fram kartene for destinasjon for å sjekke hvilke eventuelle STAR jeg kan forvente. Og slik går det, jevnt og trutt
  3. Har du en AFCAD som viser deg på rett plass ved en gate har du alt riktig Som regel har de fleste som flyr i Norsk luftrom NA installert, og vil se deg på riktig plass. De som ikke har NA inne er som oftest "problemet". Da disse fly ikke finner riktig plass osv. Dette blir hodebryet til ATC og de piloter uten scenery
  4. Airliners sjekket jeg før jeg la ut tråden her. Men de bildene vil jeg ikke bruke, så derfor spør jeg
  5. Har noen her på forumet fått bilder av en Dornier 328 JET som går med registrering TF-NPA? Ta kontakt med meg så snart som mulig!
  6. [image]http://www.smaa-el.dk/Images%20ny/Produkter/Exido/243003%20popup%20brodrister.jpg[/image]
  7. [image]http://www.home.no/a006/Untitled-1.jpg[/image] Siden en tråd her inne igjen har sporet av i rekord fart, så kan vi jo spore skikkelig av?
  8. Hei folkens. Tenkte jeg skulle dele litt tall med dere fra de siste 6 måneder på Vatsim. Jeg har her tatt for meg Vatsim i Norge. Her er tall hentet fra fly bevegelser, og ATC timer. Dette er informasjon hentet fra Vatsim sin database, så tallene skulle stemme rimelig greit. Tallene gjelder for månedene; * Mai * Juni * Juli * August * September * Oktober Først antall flight plans som ble sendt til og fra de forskjellige flyplassene [image]http://www.home.no/a006/Statisti_kk.jpg[/image] Hvilke Kontroll sektorer hadde mest timer i de forskjellige månedene? [image]http://www.home.no/a006/CTR.jpg[/image] Hvilke flyplasser var best bemannet i antall timer på APP posisjon? [image]http://www.home.no/a006/APP.jpg[/image] På siste bildet følte jeg at det å ta med Gardermoen TWR også var på sin plass. Vel, her ser vi hvordan dekningen på et utvalg av flyplassene har vert de siste 6 måneder. Meget spredt, men enkelte flyplasser viser at det både er godt med trafikk og ATC. Stå på gutter!
  9. Vel Erik. bare to ting, så skal jeg holde munn 1. Jeg er ikke medlem av Vaccsca, dermed vil jeg ikke ytre mine meninger om fremtidige flyings etc. (det har jeg heller ikke lov til) 2. Vel, barnslige kommentarer har det vert nok av her de siste måneder. og jeg anser ikke min kommentar om antall timer for å være det. Sist men ikke minst! For dere som ønsker ytterligere tall, se min neste post. Grunnen til at det ikke ble postet mer her i morges er at jeg måtte på jobb. Nå skal jeg ikke si mer i denne posten De som eventuelt måtte ønske å prate om noe er mer enn velkommen til å ta det privat. (beklager at jeg fikk tråden til å skli litt ut)
  10. Gunnar; Jeg har overhodet ikke bestemt noe som helst når det gjelder nytt flyin. Jeg har ikke noe med flyins i Norge og gjøre, da dette primært ligger under Scandinavia VACC. Denne statistikken er ikke en lettvindt måte, og det vet du så utrolig godt. Du som meg og de fleste andre vet at det er mest trafikk på Østlandet, Vestlandet og Midt Norge. Og ja, jeg vet at man ikke MÅ legge en event dit tallene sier det er mest trafikk. Et flyin går ut på å dele lokale flyplasser med allmennheten. Nye som gamle, Norske som utenlandske piloter. Hvis man ikke skal vise til pilot statistikken, ja hva skal man vise til da? Flott at dere hadde et greit flyin i helga, og flott at dere fikk det til i nord Norge. All respekt til det. MEN, det skal ikke mye til å dra piloter fra vårt eget og andre land. For en stund tilbake staffet vi samtlige flyplasser i Midt Norge, Sektor Bodø Sør 125.700. Og vi hadde mye fly spredt rundt. Dette var noe vi samlet på en dag, så det skal lite eller ingenting til å dra trafikk. Det værste er som regel og samle folk som skal sitte. Det er hvertfall min erfaring, men den teller jo lite. jeg har jo bare +/- 4000 timer på Vatsim. Deriblandt også en del arbeid for nettopp Vaccsca. Men greit, kanskje det var feil av meg og poste bildet her. Men fakta må folk godta. Til slutt må jeg bare få si. Gratulerer med en vellykket kveld for dere. (Ps. Mine innlegg er ikke ment som kritikk til noen av dere) Hilsen fra Dusseldorf!
  11. Vel, jeg tror ikke en undersøkelse er nødvendig. Jeg samlet tallene fra 01.05 til 30.10 i år og kom fram til følgende resultat. [image]http://www.home.no/a006/Statistikk.jpg[/image] Vær oppmerksom på at disse data er basert på Vatsim sin statistikk. Dette er antall registrerte flightplans til og fra hver flyplass i perioden Er vel her soleklart hvilke(n) flyplass man skal satse på?
  12. Hei. Tenkte jeg skulle skrive litt om det å være ATC i andre land enn Norge/Sverige/Danmark. La meg først på poengtere at denne posten ikke har noe med at jeg ikke er medlem av Vaccsca lengre, men at jeg ønsker å dele min opplevelse som ATC i et fremmed land. Som sikkert mange av dere vet byttet jeg Vacc etter spørsmålet om Norge som eget land, og alt oppstyret etter dette. Jeg er glad for at dette nå er over, og at Vaccsca har fått mange nye til å hjelpe. Det trengtes! Vel over til det posten egentlig skal handle om Jeg vet mange ønsker å prøve noe nytt, kaskje få litt nye utfordringer. Dette var også noe som jeg ønsket, lenge før alt overnevnte. Jeg hadde flere ganger luktet på Spania for å bli visiting controller der, men ble aldrig noe av. Nye utfordringer hadde jeg jo til dels når jeg prøvde meg på andre flyplasser og posisjoner i Norge også, men ikke helt det samme. Man kan liksom rutinene og håndtering av trafikken når man har sittet en stund. Jeg prøvde meg også i Danmark, på Billund og Kastrup. Dette må jeg si var en litt annen opplevelse enn å sitte i Norge, men fortsatt manglet det litt syntes jeg. Jeg flyttet etterhvert som ATC til VACC-SAG (Tyskland), noe som skulle vise seg å være noe av det beste jeg har gjort i min ATC karriere på Vatsim. Her ble jeg veldig godt motatt og fant ut at dette miljøet var noe for seg selv. Det var masse nytt å lære, og gode utvilkings potensialer for meg sim ATC. Nye rutiner, nye måter å samarbeide på og masse annet. Jeg har intill nå nydlig kun sittet GND/TWR og litt APP/CTR i Dusseldorf. I begynnelsen var jeg virkelig skeptisk pga. potensielle språk problemer, men dette skulle vise seg å ikke være et faktum. Når jeg skriver i min ATIS at jeg er kontroller fra Norge er det ingen problem i det hele tatt. Enkelt er det også å få hjelp om det er noe jeg lurer på. Når vi er oppe som ATC er vi også oppe på Teamspeak, med egen kanal for de forskjellige plassene. Så hjelp er ingen problem å få. Ellers har jeg blitt tatt godt i mot der nede. Vi slår gjerne av en prat med de andre, selv om vi ikke skal sitte ATC. Så miljøet i SAG er meget bra, og jeg tror nok det samme gjelder for de fleste andre land også! Men jeg tror nok flere har godt av å prøve andre land, ikke bare gro fast i lille Norge. Dere vet, vi bor ikke akkorat i verdens navle. Jeg sier ikke her at jeg vil at alle sammen skal flytte ut, men kanskje det kan være en ide og prøve seg som visiting controller i et annet land? Jeg kan nesten garantere dere at det hjelper dere å yte bedre service til piloter, også hjemme i Norge. Dere kommer til å lære nye prosedyrer, og det skader heller ikke. Gjør opp deres egen mening anngående dette, og gjerne del den her. Høres det intressant ut å prøve seg andre plasser? Da anbefaler jeg at du tar kontakt med det VACC du er intressert i å prøve deg hos. Ta gjerne da kontakt med den som har kontroll med "Human resources" eller ATC. Du kan også ta direkte kontakt med den som leder det VACC, men da blir mailen sikkert vidresendt til en annen. Men jeg må igjen pressisere at jeg ikke er ute etter å lage noe som helst bråk med Vaccsca. Kun til informasjon om hva dere kan oppleve.
  13. Flere av dere har sikkert sett denne før, men en post eller "refresh" er vel. ikke å klage på.
  14. Når vi snakker om stygge fly; Mini Guppy Super Guppy Enda en super Guppy Og en Super Guppy som fløy for Airbus Dere har vel sett Belugaen? Enda en Beluga ATL-98 Carvair Berguet 763 Provence Douglas C-124C Globemaster II Men styggere fly enn dette finner man ikke på denne jord! Må være noe av det styggeste som er lagd!
  15. Flott flott! Selv om jeg ikke er aktiv i Vaccsca lengre må man følge med på utviklingen vettu
×
×
  • Opprett ny...