Daniel Eliassen
Members-
Innholdsteller
930 -
Ble med
-
Siste besøk
Om Daniel Eliassen
- Bursdag 14. juni 1989
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Daniel Eliassen's Achievements
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Meget vanlig spørsmål jeg får stilt Folk flest tror at hvis en fallskjermhopper havner i en ulykke er dette fordi skjermen ikke løste seg ut. Dette er skjeldent sannheten. At en person går i bakken fordi ingen skjermer løser seg ut er ytterst skjeldent! De fleste ulykker skjer under landing med fallskjermhoppere som har overdreven tro på egne ferdigheter. Du kan kjøre en bil uforsiktig, og du kan fly en fallskjerm uforsiktig! En fallskjermrigg består av: Hovedskjermen - Skjermen du vanligvis bruker. Gjøres pakkingen sånn nogenlunde riktig, så åpner denne seg nesten alltid. Reserveskjermen - Dette er skjermen du bruker i tilfelle hovedskjermen ikke åpner seg skikkelig, eller du havner i en annen nødsituasjon som krever reservetrekk. Reserveskjermen må pakkes av en profesjonell materiellkontrollør, som er utdannet for å kunne pakke skjermen på en ordentlig måte. Reserveskjermer blir også pakket meget omhyggelig. En kontrollør bruker gjerne 1 time på å pakke en reserveskjerm, mens de bruker et kvarter på vanlige hovedskjermer. Reserveskjermer er også laget av stoff, og med en utforming som gjør at de er enda mer åpningssikre en de meget åpningssikre hovedskjermene. Nødåpner - Nødåpner er påbudt de fleste steder og fungerer som en siste instans i tilfelle hopper er bevistløs, eller av andre grunner ubevisst situajonen. Denne inneholder en sensor som måler hvor fort hopperen faller. Hvis den registrerer at du fortsatt er i frittfall under 1000 ft, vil den fyre av en ladning som åpner reservefallskjermen. Reservetrekkstatistikken i Norge er ca 1 reservetrekk pr 500 hopp, og går som regel for seg uten større dramatikk, en at noen må på skogstur for å finne hovedskjermen
-
Er veldig usikker på dette. Tror man gjør rundt 15 hopp iløpet av et år som fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Sivilt er kravet rundt 30 i Norge. Jeg vil tro det ihvertfall går fortere å få fallskjermsertifikatet hvis du har vært igjennom fallskjermjegertjenesten. Kommer litt ann på hva du lærer på de hoppene. Noen som vet?
-
Så bra! Ja basehopping er absolutt noe man lett blir fristet til å prøve, og skal ikke legge skjul på at jeg gjerne vil ha prøvd det selv en gang. Minimum antallet hopp er som regel 200, men basehopping er noe man ikke rusher inn i. De fleste ser sine begrensninger, og prøver seg ikke på base før de er klar for det. Kan godt være etter 1000 fallskjermhopp. Gjøres det på riktige måten er basehopping i dag like farlig som fallskjermhopping fra fly for 20 år siden. Men det er fortsatt en livsfarlig aktivitet, det ikke oppfordres til å prøve. Er enig i at tandemhopp blir litt bortkastet, siden det er veldig mye penger for kun ett hopp. Det blir også litt som å være busspassasjer. Du får ikke mestringsfølelsen som du får av å hoppe solo første gang
-
Heisann fs.no'ere. Har lite å gjøre i kveld så tenkte jeg skulle prøve å se om det fantes noen interesse for alternative luftsporter her. Og kansje kan jeg klare å rekruttere noen flyentusiaster inn i denne fantastiske sporten! Jeg er fallskjermhopper, har vært inne i sporten i et og et halvt år, og har til nå 140 hopp under beltet. Tidligere har jeg alltid vært flyentusiast men tenkte ikke noe særlig over disse sære folkene som kastet seg ut av fungerende fly, intill jeg ved en tilfeldigvis meldte meg på kurs nede i Kjevik. Da instruktøren åpnet døra og jeg så en kilometer ned gjennom ren luft første gang lurte jeg på hva i all verden jeg hadde begitt med ut på, men idet jeg sto på bakken igjen visste jeg at dette kom jeg til å fortsette med! Siden da har jeg hoppet ved hver anledning, og har fløyet med alt fra små cessnaer til større twinottere og antonover. Fortsetter med noen linker til diverse videoer som gir et greit bilde av hva fallskjermhopping går ut på: http://www.skydivingmovies.com/ver2/pafiledb.php?action=guestpass&id=j7gg4 http://www.skydivingmovies.com/ver2/pafiledb.php?action=guestpass&id=k7twf Litt fra mer hjemlige trakter: http://www.skydivingmovies.com/ver2/pafiledb.php?action=guestpass&id=ty8hu Wingsuit flyging: http://www.skydivingmovies.com/ver2/pafiledb.php?action=guestpass&id=bqjk0 Fungerer ikke linkene må dere registrere dere gratis hos skydivingmovies.com Er begrensa hvor mange som kan laste ned med guestpass Et par youtubelinker om dere fortsatt ikke kjeder dere ihjel: Fra europas største hoppfelt empuriabrava i spania: http://www.youtube.com/watch?v=udxmoHrcLDg Ekstrem basehopping som viser hvor bra en vingedrakt faktisk kan fly (basehopping er selvsagt en diskutabel aktivitet). *phew* Håper ikke jeg har kjedet dere ihjel Hvis det er noen som er intressert i å prøve fallskjermhopping er det tre ulike veier inn. Tandemhopp: Dette er det mest brukte alternativet, og går ut på at du seler deg fast i en instruktør, og har gjør alt for deg. Dette gjøres normalt av folk med den hensikten at de skal bare ha prøvd å hoppe en gang i livet, og ikke ser for seg å hoppe flere ganger. Har selv ikke prøvd tandem. Altså et alternativ for dere som "bare vil ha gjort det". Tandemhopp koster som regel i overkant av 3000 kroner, og kan gjøres på de fleste hoppfelt i norge og verden. Linekurs: Linekurs er en elevprogresjon, hvor de første hoppene dine blir gjort med en line festet til flyet, slik at fallskjermen løser seg ut automatisk. Etter at linehoppene er unnagjort begynner du å trekke fallskjermen selv og får mer høyde og lenger frittfall jo lenger i progresjonen du har kommet. Linekurs var veien jeg gikk, og er en fin måte å lære seg fallskjermhopping på. Mange finner likevel dette noe frustrerende siden progresjonen for mange ofte går sakte. Linekurs er vanligst i de små klubbene rundt i landet og koster rundt 5000-6000, hvor kursing og en 5-6 hopp er inkludert i prisen. Etter det er det somregel 200 kroner pr hopp. Grei måte å prøve ut sporten hvis du ikke har så mye startkapital. AFF-Kurs: AFF står for Accelerated freefall og er et mer moderne kursopplegg. Her tar de deg opp til full høyde fra det første hoppet og du får med en gang 30-50 sekunders frittfalltid. De første hoppene hopper du ut med to instruktører som passer på deg, og trekker skjermen din i tilfelle du skulle glemme det Det er åtte nivåer og på hvert nivå må du klare noen nye oppgaver for å komme videre. På nivå 8 er du fri til å hoppe alene, under oppsyn. AFF-kurs er helt klart den raskeste og letteste veien inn i sporten, og du lærer mer i frittfall i dette kurset. AFF-kurs har likevel en dyr starpris, og kommer opp i rundt 12000 fram til nivå 8 avhengig av progresjon. Total kostnad er likevel ca likt med linekurs bare at det meste kommer med en gang. Etter at man har tatt a sertifikatet (selvstendig hopper) Kan man hoppe på eget intiativ med opptil to andre personer. Da er prisen på hopp som regel i underkant av 200 kroner. (Hoppet er gratis, det er heisen opp som koster ) Har vel mistet de fleste av dere nå, men kan gi noen sluttord. Fallskjermhopping er det nærmeste jeg har kommet ekte flyfølelse, og ingenting slår å fly kroppen sin bortover himmelen mot solnedgangen og se bakken fare under seg mens du gliser til "wingmenenne" dine :cool: Begynner man med hopping får man ikke bare en veldig morsom hobby, men man kommer inn i et kjempekult miljø, med masse intressante mennesker. Uansett hvor du drar i verden blir du godt motatt om du kommer på et hoppfelt med en fallskjerm på ryggen. For mange (inkludert meg ) blir dette en livsstil som lar deg se verden, reise mye, og treffe masse folk fra hele verden. Flere hoppere mener miljøet rundt er hovedgrunnen til at de faktisk hopper Så hvis det er noen som har noen spørsmål om hva som helst, eller kommentarer så skal jeg med glede svare. Hvis dette virka totalt uintressant så får inlegget bare gå i glemmeboka :grin: Meg over empuriabrava. Flyet er en beech 99 Blue skies!
-
Prøv å spør på gjesteboka i noen fallskjermklubber. Jeg er desverre opptatt med å hoppe den dagen
-
Har du prøvd å avinstallere alt som har med SB3 å gjøre fullstendig, for så å installere nyeste versjon? (Kan hende du må avinstallere registernøkklene til sb3 og hvis du har den første versjonen).
-
Det kommer absolutt til å bli en stor utfordring å starte et eget vacc. Mye arbeid må gjøres som allerede er gjort i scavacc, nytt medlemsskapssystem må ordnes, staff må rekrutteres, websider må utvikles, osv. Uansett liker jeg bedre tanken på å ha et eget landsdekkende vacc. Dette fordi det vil være enklere å organisere når det først er igang. Det blir lettere å dra igang flyin, samtidig som det blir vanskeligere å samordne med resten av skandinavia. Ulempene er der, men personlig mener jeg at et norsk vacc bør bli opprettet. Jeg er sikker på at Christian vet hva som må til, og synes at vaccn-teamet fortjener en sjangse til å vise hva de kan klare.
-
Jeg har ikke vært på gullknapp i år, så jeg vet ikke hvor langt de har kommet. Det stemmer at gullknapp er under full utbygging. Rullebanen skal etter planen være 1120 meter lang ved slutten av dette året. Der har vært snakk om å bygge tårn, og annen infastruktur på flplassen, men kommunene her omkring krangler veldig om bruken av penger på prosjektet. Kjevik har også satt seg opp imot gullknapprosjektet. De mener at det er lite poeng i å bygge ut gullknapp, med en ny motorvei som skal stå klar i nær fremtid. En lokal riking har planer om å kjøpe inn flere fly av typen jet falcon (?) som han vil sette i drift med base på gullknapp. Så hva som skjer i framtiden er usikkert, men en ting som er helt klart er at rullebanen er/blir over 1 km i år Her kan dere se at gullknapp er et ganske stort diskjusjonsemne for tiden: http://sesam.no/search/?q=gullknapp&newscountry=Norge&c=m
-
Det kan være at jeg stiller opp som atc, men jeg er ikke sikker på om jeg er ledig den dagen. Jeg må sjekke litt rundt først =)
-
Her er det jeg har hørt om flyene: Etter det jeg har oppfattet så er Eurofighter en air superiority fighter? Det kan utføre halsbrekkende manøvre i supersonisk hastighet, og har et bra grensesnitt i cockpit. Det kan også bli oppdaget på radar mener jeg å tro. JSF har en svært stor fordel. Den kan lande og ta av vertikalt, samtidig som at den er kapabel for store hastigheter. Den er i tilegg radarusynlig. Noen som kan bekrefte/avkrefte disse påstandene? Ellers må nok Norge tenke på bruksområde framfor linjedesign. Det vi trenger er antakelig en fighter-bomber, ettersom at norske fly ofte bomber mål på fiendlig grunn i regi av nato. Personlig synest jeg EF og JSF er de to råeste kandidatene. Men det kan kansje være mer økonomisk å kjøpe flesk fra Sverige? Vi har da fått oss noen nye fregatter fra Spania
-
Kunne virkelig trengt et slikt kurs jeg