Gå til innhold

Oppdatering av sektorfil til PC, forslag?


Roar Eli Sandøy

Anbefalte innlegg

Sitter å sysler med tanken på å ta opp min gamle 'hobby' med å lage sektorfiler til PC.

I første rekke vil det dreie seg om den filen for sørnorge (4D), men mye av det som må gjøres sammenfaller med info som og kan brukes til sektorfila for nordnorge, så om ingen andre vil oppdatere den så skulle vel det og kunne gjøres.

I den forbindelse ønsker jeg input på hva som kan forbedres i den filen, om det er noen spesiell form for info som dere savner, om det er noe det er for masse av eller andre ting dere som bruker den savner

Det jeg vet er udatert ( og som kommer til å bli fikset på er) :

TMA grenser for endel områder i sørnorge er nå utdatert

Endel nye navaids er ikke kommet med ( feks SOG VOR ved sogndal)

Oppdatering av fixes for det området den dekker.

Endel områder har ikke definert områder for TWR-CTR luftrom eller AFIS TIA/TIZ.. dette er info jeg ikke er helt sikker på om fortjener sin plass i en såpass omfattende sektorfil ( det blir masse streker å holde styr på.. men er det ønskelig er det ikke så vanskelig å legge inn)

Ellers så er jeg åpen for innspill, det er dere som skal bruke den :-), og feedback på hva dere synes er bra, eller mindre bra er ønsket. Ingen forslag er for dumme i så henseende.. så bare kom med innspill :-)

Romjulshilsen

------------------

Roar Sandøy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å få/ha oppdatert er VOR, NDB og FIXES.

Alt annet er etter min mening luksus. Både airways og sid/star innvolverer mye manuell jobbing i sektorfila og dette er informasjon som endres ganske ofte.

Spesielt SID/STAR er vanskelig å få til i en sektorfil. Det er rimelig kurrant å lage trekk mellom RNAV-punkter, men en ARC/DME krever f.eks. mye fikling.

Min anbefaling: fokuser på det essensielle og så bruker vi AIP for SID/STARS og Airways.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...