Gå til innhold

Pro Controller og SB over LAN!?!


Håvard Stigen Andersen

Anbefalte innlegg

Nå spørs det om dere snakker om "fra" LAN eller "i" LAN. Å koble opp fra LAN med PC er ingen problem, det har jeg selv gjort, firewall ingen hindring. SB derimot kjenner jeg ikke til (har ikke FS på jobben [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Er det derimot snakk om å koble opp i LANet må det trolig settes opp en server innenfor brannmuren med mindre det er noen slags støtte for "Passive Transfer".

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Hei! Vi er noen folk som flere ganger har forsøkt oss med ProController og Squawkbox over LAN-nett, både på IPX og TCP/IP-protokoll.

Hvis dere skal bruke TCP/IP så må dere enten ha en DHCP-server eller så må dere sette statiske IP-adresser på alle maskinene, så det enkleste blir da kanskje å bruke IPX. Etter som jeg husker så blir ikke IPX installert som default nå du installerer drivere for kortet, så et tips er å sjekke hvilke protokoller du har installert. Hvis ikke IPX ligger inne å legg til den å prøv PC og SB igjen. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] .. et annet tips i farten er å prøv et spill o.l. som du vet virker ( Fungerer Multiplayer i FS98 i LAN'et ditt?)

------------------

Tom Stian Bjerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, som Charlotte skriver, det kommer an på om Håvard mener "i" LAN eller "fra" LAN. Bruker selv SB og Battlecom "fra" LAN hjemme, fungerer fint det (Takk til Dag for svar for lenge siden da jeg spurte om Linux IP Masquerading, forresten)

Mistenker at Håvard mener "i" LAN, altså en oppkobling hjemme elnst der en er kontroller, og de andre flyr, uten annen kontakt med Satco eller lignende. For å få til dette trenger du nok en server, med en eller annen Unix, og server programmet. Tenker Dag vet mer om det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser visst ikke denne nyhetsgruppen ofte nok (trodde jeg skulle få kopi av svar i email..?) Uansett, jeg var litt uklar. Det jeg tenkte på var i utgangspunktet et lukket LAN-nettverk, ikke koblet til Internet, der vi kunne fly og bruke Pro Controller. Jeg har forstått det dithen at for å få dette til, må vi ha Pro Controller server-software?! FS98 fungerer utmerket på nettverket. Er denne server-softwaren å få tak i?

Men det som selvfølgelig er mye morsommere, er å fly/"kontrollere" med dere på Internet, noe vi etterhvert kommer til å gjøre, da med 3-4 maskiner koblet med LAN og videre til Internet. Dette vil jeg tro fungerer bedre.

Håper også på regelmessige fly-ins, som for eks. en fast ukedag. Har registrert at det forekommer treningskvelder nå og da.

Må forresten nevne at jeg testa F-22 Lightning 3 (demoen) på Internet her forleden. Nå også med Voice-over-net, som fungerte utmerket! Veldig bra kvalitet, det neste nå blir å teste voice ifbm FS98/SB/PC.

Be aware of Radar Assisted Crashes,

LN-HSA

[Edited by Håvard 08-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev og tittet litt rund i ProController her om dagen.

Jeg så at på Help-AddOns lå det noe som så ut til å være en innebygd windows server for PC/SB. Har ikke fått testet dette, da nettverkskortet ikke fungerer på bærbare maskina.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Bare til informasjon, lissom.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det til å fungere fint på egen maskin. Skrudde av pause-funksjonen i FS98, så jeg kunne se F-16- flyet brenne fra sør til nord i ProController. Ikkeno problem.

Å gjøre det samme på LAN var derimot ikke enkelt. ProController-serveren tillot ikke å koble på kontroller og pilot samtidig, fikk melding om at den ikke kunne opprette entitet. Antar at dette har noe med filbaner å gjøre, og at ProController ikke klarte lese data på rett måte fra FS98.. (??!) Jeg gjorde et lite eksperiment som støtter den teorien: Jeg logget på både pilot og kontroller, men flyet befant seg på et annet kontinent enn hva ProController hadde inne. Foreløpig alt OK. Når jeg så flyttet flyet til samme området, ble kontrolleren disconnected. Dette sikkert fordi den ikke fikk korrekte data fra FS, eller ikke fikk data i det hele tatt...

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...