Gå til innhold

Nådeløs


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Ante fred og ingen fare.  Var på vei fra Vadsø til Hammerfest,  med mellomlanding i Mehamn.  Været var ok i begynnelsen,  men tetnet til vestover,  og var direkte truende i Mehamn.  Fikk det derfor travelt med å komme meg videre,  og gjorde flere fundamentale feil,  som fikk fatale følger.  Bare minutter etter take off begynte motoren å hoste,  for så å dø helt ut.  Trimmet flyet til beste glideflukt,  mens jeg scannet instrumentene for å finne årsaken.  Rakk ikke å tenke klart, og hadde ingen mulighet for å glidefly tilbake til Mehamn.  Det endte med å krasjlande i en liten innsjø,  og hadde nok ikke overlevd irl.   For det første burde jeg ikke ha tatt av i det hele tatt,  da været var alt for dårlig.  Dernest fikk jeg det så travelt at jeg "skippet" nødvendig sjekk av flyet.  Det viste seg at jeg hadde fløyet tomme tip-tankene,  og glemte å skru over på hovedtankene i vingene.  Det siste hadde jeg nok hatt tid til før jeg krasjlandet,  men jeg ble faktisk overraskende stresset,  så der satt jeg altså mer eller mindre lammet,  mens flyet traff innsjøen. -  Som gammel simpilot har jeg nok lagt meg til en del uvaner,  som å ta lettvint på tilstanden til flymodellene,  og aldri tenkt at dette betydde så mye.  Ikke sånn med A2A sin Comanche !  Den er nesten levende,  og gir nye erfaringer for hver flytur,  og er nådeløs hvis man slurver !!  PS  jeg fløy i online vær,  og av forståelige grunner,  har jeg ingen bilder fra motoren stanset til krasjlandingen.

 

fi1.jpg

fi2.jpg

fi3.jpg

fi4.jpg

fi5.jpg

fi6.jpg

fi7.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 minutt siden skrev cptseiersten:

Herlig story, og shots! Jeg har også hatt en skummel opplevelse med Comanchen. Elementær feil som å ikke sjekke for forgasserising. Oppdaga det i siste liten. Etter det tør jeg nesten ikke gå fra simmen for å hente meg kaffe...😅

He he, jeg har også tatt meg i å bli småstressa bare motoren vibrerer under oppvarming, for ikke å snakke om når æ ikke får start, og må trenere tankene og lade batteriet m.m.m. 😅

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...