Tor-Håkon Bergseng Skrevet 30. januar 2023 Del Skrevet 30. januar 2023 Flyr et selskap med en stor flåte mindre turboprops. Pacific Coastal Airlines er et selskap basert i CYVR Vancouver International Airport som forbinder metropolen med en haug mindre flyplasser rundt i British Columbia. De har en flåte av Saab 340, B1900D og C og holder til ved "South Terminal" i Vancouver. Jeg tok en tur fra Vancouver CYVR til Powell River CYPW som ligger et lite hopp oppover fjorden (flytid ca. 35 minutter). Turen gikk med B1900D som er et fly jeg ikke helt klarer å bestemme meg for om er dritstygt eller dritkult. Da man er vant til at flyselskapene vil ha flyene i lufta så mye som mulig av døgnet flyr stort sett PCA mellom 08-17. Flight 201 til Powell River er en av de første avgangene for dagen med avgang 07.45. Etter 17 personer er på plass, samt en haug post og litt andre varer lukkes førene og vi gjør oss klare for start. Det er en flott morgen med vindstille og ca -3 grader. Maskinene startes opp, og klarering hentes. Flighten går IFR i 7000 fot. Jeg tolker det som at disse flightene ofte går VFR, da de ofte er å se i typisk 5700 fot som et eksempel på tur ut og inn fjorden. Små fly rundt stor flyplass Vi takser til 08R som er en ganske lang taksetur. CYVR sceneriet til ORBX suger FPS til de grader, så det er faktisk det eneste sceneriet hvor jeg må strupe ned på world objects, men det går bare gå. Jeg har også et problem her med doble takselinjer som jeg ikke helt klarer å bli kvitt, så dersom noen har opplevd det samme så skrik ut Vi får smette ut før jetlinerne mot at vi foretar en immediate right turn etter takeoff. Vi klatrer så kjapt vi kan for å komme over all annen trafikk på vei inn. Her er det enten å komme seg høyt eller holde seg lavt. Vi legger oss på 6000 fot (korreksjon fra i stad) og setter kursen mot Powell Island. Det er en kort flytur, men godt over 4 timer med bil inkludert to ferger, så fly er å foretrekke (det går 3 eller 4 flighter med B1900 om dagen). Flotte flyforhold, men fare for litt dis i lavere høyde, så vi planlegger for en RNP innflyvning til bane 08. Nærmer oss Comox på venstre hånd. Da kapteinen har vært borte lenge fra maskinen ble det litt hektisk under innflyvning, så det ble lite bilder. Ulempen med å svikte turboprop for jetfly er at man glemmer at dersom du setter spakene på en turboprop i null så detter flyet som en murstein Det stenges ned og vi gjennomfører en 20 minutters turnaround på 10 minutter. Før vi igjen starter opp og takser, men denne gangen for avgang på bane 27. Backtrack. Vi klatrer ut visuelt og setter kursen mot Vancouver. Nærmer oss Vancouver, og får lov å smette rett inn til IAF til ILSen til 08R fremfor å fly i sikksakk og frem og tilbake på STAR. Vi holdt ca. 200 knop så lenge som mulig før vi dumpet flaps og hjul og sakket brått men elegant opp. Jeg tror de er vant med mye små turboprops her. Vel parkert ved South terminal før flyet skal gjenta samme tur om en time. Takk for titten 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.