Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den siste utgaven av "Utforskningen av Jonair's rutenettverk" har jeg kommet frem til den eneste ruten som flys fra hjemmebasen til Jonair. Nemlig Umeå - Østersund. Denne ruten flys normalt av en Beechcraft 1900C, men da jeg ikke har denne i hangaren min, eller lettere sagt av mangel på en god modell til XP så fikk ruten i dag gå med Jonair's siste King Air som også er basert i Umeå som taxifly, nemlig SE-KVL.

1710674896_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_03_46.png.aab71232909e71b167c067797eb746d4.png

Den litt mer anonyme SE-KVL er dratt ut av hangaren i 6 tiden på morgenkvisten. Her busses også passasjerene fra terminalen da Jonair har sin egen hangar på GA-området på flyplassen.

1851589628_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_03_53.png.f5c53e507131d82c10ad14f1ce8d4a16.png

Boarding fullføres med fullt fly. Flyet som ordinært flyr denne ruten har 19 seter, mens KVL har en konfigurasjon med 8 seter, så de resterende passasjerene ble tilbudt minibuss for fly.

937957897_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_16_00.png.49fbcd900a5c5e825e68315cb55db7b3.png

Vispene spinnes i gang og vi er snart klare for taxi til bane 32. Klarering er såklart DCT Østersund. Været er fint i Umeå med svak vind fra nord-vest.

610276430_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_16_59.png.2c2935299ec3a075a9f592b75e07c9bd.png

Det er smale taxebaner på denne delen av flyplassen, så om dette er likt virkeligheten kan jeg tenke meg det er trangt for den nye Citation XL maskinen de har i stallen nå.

269570235_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_17_15.png.900401ef2b31767a3d75130bcfcfd346.png

Taxer rolig ut på taxebane Delta mens runup/sjekklister utføres.

1549181870_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_18_42.png.3f23617630093f682803c9172a754f5e.png

Vi klareres for takeoff direkte fra Delta. Lite fly, lite banebruk.

650153169_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_18_44.png.0cf1b8b4980bf9f7dbf0c67a3899c4ec.png

 

302723264_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_20_27.png.e3a1d8b42c7f95fb9985a83912ca9c1a.png

Vi løfter nesa, og klatrer et lite stykke (ca 500 fot) før vi setter nesa mot BENKA (Ja, planen ble endret), som er første punktet på STAR'en vi kan forvente (dårligere vær i Østersund).

405775234_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_20_42.png.55793fbe60059a3bf4b1d570070f1364.png

Holder oss fortsatt ganske lavt for å aksellerere til 160 knuter.

1257700801_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_21_42.png.89e40bd8b47fcfe89cfde7686607d554.png

 

901139595_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_21_47.png.dc476edb7afad498c4a2ee0373cc0b70.png

 

1888931757_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_32_09.png.a37763cca288f7b17474e74b1099c99d.png

Vi kommer kjapt opp til FL180, hvor kaffen endelig kan inntas.

1361909170_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_32_32.png.ef3d2e93b06599b185a125253c54f5a2.png

Jo lengre vi kommer jo tettere blir skylaget. Østersund kan friste med dårlig sikt og en RNP approach (som kommer inn fra helt feil retning, tydelig beregnet på flyene fra Stockholm), en VOR og en NDB approach til bane 30.

1974869147_Car_B200_King_Air-2022-05-2810_45_57.png.aaa1d01e4eb57e5c9df5d1899ffb5bf5.png

 

1458771911_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_00_08.png.0179c6e8b3b7fa63ee89298fb5e31aa3.png

Vi påbegynner BENKA 1T for en VOR approach til bane 30. Slik utsiktene ser ut skal det gå greit med skydekke såvidt over MDA.

921564166_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_06_45.png.01f485337974f8aa6f53270e92cae7a3.png

Så var det for meg og holde meg på descent profile. Må tydelig øve litt mer her, men det gikk sånn tålelig greit. En kjapp korrigering så var vi på rett vei igjen.

1572505616_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_08_03.png.38ca9147ff117fc2439729206c170474.png

 

843813522_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_08_41.png.dca5f4b33a288e9385cd30f19d42fe8f.png

 

2068846907_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_09_40.png.fb47ada65a3c8e9f19de3198ee4dfcc6.png

 

730700747_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_09_47.png.8be69728fe20d6d6319d8cd05c697b2d.png

 

1243071298_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_11_06.png.be53051bea3db4d4eb966bdea5550f1e.png

Vi kommer oss trygt ned, og forlater banen på taksebane Golf.

1723447576_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_11_54.png.1c44e8a7d70898e5553d7849d10e3ee1.png

 

1945757349_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_13_41.png.d8f17830f9bb59f1b98f34c842364571.png

Og vi finner et lite bortgjemt hjørne på tarmac hvor vi stenger ned.

1666961380_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_13_46.png.c36d3e79ae6a3d6cd18330bd75fa2542.png

Kaffepause i ca. 20 minutter.

211379613_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_35_21.png.e5e0165b7b8115145be11b603f71f6d9.png

Så spinnes det igang igjen for returen til Umeå. Fullt fly og alt i rute.

920666067_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_36_38.png.a59a94d11926297dbf1b99087589ef6b.png

Det er ikke enormt med taksebaner i Østersund, eller letter sagt, det er ikke enormt med intersections, så vi takser hele veien til enden av taksebane Foxtrot for avgang på bane 30.

1136939013_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_40_44.png.323c13885c34fe10271cf7a2317800d3.png

Berg og dalbane?

752366740_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_41_23.png.dd570591c0b426016b05f0f9565cbdbe.png

Same procedure as before. Klatrer litt, akselererer litt, så en ganske så sporty høyresving direkte mot Umeå.

182456028_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_41_45.png.926abfb92803f7d66833a697d90b31b3.png

 

1194988584_Car_B200_King_Air-2022-05-2811_47_11.png.09cb31df600da17c5846b828e99beb2a.png

 

1602025800_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_24_32.png.508b421ff61f0f72c8c296d6b4616bcd.png

Returen foregikk uten noen store begivenheter. Sikten var litt redusert i Umeå, så vi planlegger for ILS-innflyvning for bane 32. Det litt merkelige i Umeå er at ingen STAR's for bane 32 kommer inn fra vest. Kun en innflyvning til 14. Så om man på liv og død trenger en STAR så må man ta en circle to land, eller som meg, bli vektorert.

1176429785_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_25_10.png.3ed9ad104ba4b0d5fe09770087286b90.png

 

1865458386_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_25_39.png.7f8b6494cb9887e09d114edde9faf0f4.png

 

597026801_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_25_50.png.40d9a4225e2927e75c76ca5fdd7c9c5b.png

Fikk en liten overshoot på vektoreringen, men jeg vektorerte meg selv, så er visst ingen andre å skylde på.

313079529_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_26_34.png.7398e7735fc2f105a42b61ab0359249d.png

 

771250162_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_27_52.png.7403247d3a3dbba93fcd9c9aae3145e3.png

 

649289649_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_27_57.png.225625166d99db7831b98624b8b523f1.png

 

154255995_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_28_33.png.716a274406808b9bdf4a9ee8525f766c.png

Stilig innflyvning her.

1645976074_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_29_38.png.b0bee3d9170630e18b8c2698cd9aae90.png

 

2002034336_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_29_58.png.8aef5925ecdc763fb84fbb351fd6612b.png

 

173219272_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_30_49.png.0f146df93fe16c3ea7952c8628241690.png

Bremser og kjapt og tar en 180 grader, da taksebane Delta er i motsatt ende av banen.

2137220287_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_31_54.png.ecaffd133d6b678946ddf98ea100ed74.png

 

922914789_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_32_15.png.8d813cce2a01fafe13f7bc7d29015e7f.png

 

132325746_Car_B200_King_Air-2022-05-2812_34_04.png.fd4d24787961c656e656f6de5956ef1e.png

Godt parkert foran hangaren til Jonair (som er mye høyere i virkeligheten). Arbeidsdagen er over for denne gang, og nå venter noen dager som taxipilot i Norge og Sverige (så om det er ønskelig mer flere "tripreports" er det bare å si ifra).

Takk for turen! :)

 

  • Like 2

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...