Frank Kristiansen Skrevet 23. februar 2021 Del Skrevet 23. februar 2021 I dag fløy jeg en "halvbra" RNAV fra Faro til Gibraltar i TBM'en. Halvbra, fordi jeg aldri hadde forsøkt dette før, men resultatet ble en helt normal landing. Det jeg lurer på er NÅR velger man Load evt. Load and activate når man flyr en RNAV? Jeg forsøkte nemlig å aktivere halvveis på turen, og da flippet den rimelig umiddelbart til høyre som om den allerede var ved initial fix. Fikk den inn på flightplan igjen og forsøkte senere rundt 5nm fra initial fix - men selv dette synes jeg kanskje ble vel tidlig. Hva er normalt? I tillegg ga ikke ATC noen høydejusteringer fra 9000 via 4000 til 1500 som er korrekt høyde for de siste fix'ene. Fikk heller ikke "kjeft" av ATC fordi jeg tok beslutningen selv, så hva er vanlig der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 23. februar 2021 Premium Medlem Del Skrevet 23. februar 2021 Load legger inn i ruten Activate så går den direkte til første punkt i rnav eller star det jeg har funnet ut skal den følge høyder må du aktivere vnav ...litt opp og ned om den fungerer er min erfaring og jeg flyr mye med tbm en ellers en flott maskin ikke perfekt på simulering av turboproppen iflg.de som kjenner til det men jeg som sofa flyger er godt fornøyd 😉 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 23. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2021 13 minutter siden skrev Robert Hulthin: Load legger den inn i ruten Activate så går den direkte til første punkt i rnav eller star det jeg har funnet ut Kan vel hende den etter hvert hadde satt kursen mot initial fix, men jeg synes det var litt tidlig å begynne svingen 40nm ut 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
northernpilot Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Er ikke alltids lett å forstå hva autopiloten tenker, spesielt ikke i en default versjon i en simulator. Erfaringsmessig de gangene jeg har brukt å fly GPS, både G1000 på Cessna 182 og G430 på PA31 Navajo, så er det "load" vi har benyttet i virkeligheten helt til vi blir klarert noe. Med andre ord svært ofte blir det vektoreringer fra APPROACH med headinger (lagt opp for vind), også trykker man "activate" når de sier cleared approach - da vi uansett benytter HDG. Deretter vil flyet, gitt at man har armert LOC, fly på siste oppnevnte heading fra approach som vil intercepte localizer og deretter aktivere LOC istedet for å fortsette på NAV. Nå spurte du jo om RNAV, så her vil den ved å bruke funksjonen NAV følge ruten du har lagt inn i GPS, og dette blir da FAF til MAPt så lenge den holder seg innenfor de kravene approachen har med tanke på RAIM. Autopiloten vil følge approachen så lenge load har blitt trykket/aktivert, og man flyr med NAV-mode på i stedet for HDG. Er som det blir nevnt at den da flyr mot IAF (med mindre du ikke har en transition via noe, da er det rett på FAF) hvis du aktiverer den for tidlig. Med andre ord, er stort sett ved "when ready, cleared approach" at vi har satt activate vectors to final. Da handler det om å forsikre seg om at man har overholder korrekt høyde mtp. MSA. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 25. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2021 13 minutter siden skrev Tom A.: Er ikke alltids lett å forstå hva autopiloten tenker, spesielt ikke i en default versjon i en simulator. Erfaringsmessig de gangene jeg har brukt å fly GPS, både G1000 på Cessna 182 og G430 på PA31 Navajo, så er det "load" vi har benyttet i virkeligheten helt til vi blir klarert noe. Med andre ord svært ofte blir det vektoreringer fra APPROACH med headinger (lagt opp for vind), også trykker man "activate" når de sier cleared approach - da vi uansett benytter HDG. Deretter vil flyet, gitt at man har armert LOC, fly på siste oppnevnte heading fra approach som vil intercepte localizer og deretter aktivere LOC istedet for å fortsette på NAV. Nå spurte du jo om RNAV, så her vil den ved å bruke funksjonen NAV følge ruten du har lagt inn i GPS, og dette blir da FAF til MAPt så lenge den holder seg innenfor de kravene approachen har med tanke på RAIM. Autopiloten vil følge approachen så lenge load har blitt trykket/aktivert, og man flyr med NAV-mode på i stedet for HDG. Er som det blir nevnt at den da flyr mot IAF (med mindre du ikke har en transition via noe, da er det rett på FAF) hvis du aktiverer den for tidlig. Med andre ord, er stort sett ved "when ready, cleared approach" at vi har satt activate vectors to final. Da handler det om å forsikre seg om at man har overholder korrekt høyde mtp. MSA. Men er høyden i en RNAV-approach noe man normalt avgjør selv så lenge man holder seg innenfor og under declared minimums - eller vil man få vektorering helt inn til final fix? Det ble nevnt VNAV her også, men den har jeg ikke sett at fungerer på TBM'en (VNV knappen) - i alle fall ikke slik jeg ville forventet at den skulle fungere 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.