OddElviz Skrevet 15. november 2020 Skrevet 15. november 2020 I et tidligere liv, mens jeg fly IRL, ble jeg sendt på 3 ukers salgskurs i Anaheim, Calefornia (lucky me😁), og måtte også en tur til Silicon Valley for å ha et møte med et firma. Så da er det jo naturlig å leie et fly, fly til San Jose, leie bil, møte, og fly tilbake. Så idag har jeg flydd den turen om igjen, i MSFS. Her er loggboken min fra den gang, og et par kart, jeg fremdeles har: 2 Siter
OddElviz Skrevet 15. november 2020 Forfatter Skrevet 15. november 2020 Det siste kartet er VFR ruter over LA området. Siden det ikke er noen PA28 i MSFS enda, så får jeg fly C172 istedet, omtrent samme performance. Flightplan i Little Navmap, og avgang fra SJC: SJC var et ganske skremmende miljø for en stakkars småflyger fra Norge. Det var USA's 7 mest trafikerte på den tiden. Det var 3 parallelle rullebaner, så når jeg skulle lande der var det en Cub som skulle lande på høyre rullebane, jeg på venstre, også kom det en 737 imellom. Radiotrafikken var det værste, det gikk så fort! Ikke tid til å tenke... Siter
OddElviz Skrevet 15. november 2020 Forfatter Skrevet 15. november 2020 Den Norske somlepaven kom seg i lufta etter litt om og menn og fløy sydover, første waypoint, og over åsene mot Central Valley: Siter
OddElviz Skrevet 15. november 2020 Forfatter Skrevet 15. november 2020 Central Valley er SVÆR og flat, og ganske kjedelig. Husker jeg mora meg med å fly veldig lavt langs motorvegen. Ble også frakjørt av en liten rød bil et stykke... Siter
OddElviz Skrevet 15. november 2020 Forfatter Skrevet 15. november 2020 Etterhvert ble det på tide å klatre over fjellene mot LA, men så begynte skyggene å bli lange. Hadde jeg startet for sent på ettermiddagen? Siter
OddElviz Skrevet 15. november 2020 Forfatter Skrevet 15. november 2020 Dette var litt mye for en A sertifikat innehaver uten nattutsjekk. Men Det var 2 Nav radioer i Piper'en, og jeg hadde god trening i å bruke dem (mest fra flysimulatoren...) Synet ute var jo helt fantastisk med alle lysene på bakken, og alle stjernene, og røde, grønne og hvite lys i lufta. For en trafikk😲 1 Siter
OddElviz Skrevet 15. november 2020 Forfatter Skrevet 15. november 2020 Fikk navigert meg greit til flyplassen, meldte inbound, klarert til downwind, tok before landing sjekklista, og når jeg kikket opp igjen, så var ikke flyplassen der lenger😵 Etter litt roting, og hjelp fra tårnet, fikk jeg øye på et fly på final, så jeg fulgte den.... Jeg hadde jo selvfølgelig vært midt oppå... Når jeg landet viste det seg at landingslyset ikke virka, så landingen var som å synke ned i et svart hull. Etter landing måtte jeg få noen med Follow me bil til å hente meg, for det det var ikke mulig å se hvor det var taxeway.. 8 Siter
OddElviz Skrevet 15. november 2020 Forfatter Skrevet 15. november 2020 Sånne turer husker man🙂 3 Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 16. november 2020 Premium Medlem Skrevet 16. november 2020 Stilig. Ja sånne turer husker man. En del år siden jeg og en kamerat fløy verden rundt i P3D. Tror det var P3D v3. Men det var også en opplevelse. Enn i nye MSFS da. Arti med utfordringer, også simulator. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 16. november 2020 Premium Medlem Skrevet 16. november 2020 Spennende sammenligning med real life , æ hadde neppe våget meg å fly i USA med bare PPL , hadde mer enn nok med å fly mellom Gardermoen (gamle) og Fornebu i 72 Siter
OddElviz Skrevet 16. november 2020 Forfatter Skrevet 16. november 2020 Det var ikke så ille faktisk, mye mere avslappet forhold til regler, og lignende derover. Men litt av en overgang når det gjaldt mengden trafikk og spesiellt radio bruken. I LA området var det ikke et stille øyeblikk på radioen. Fløy endel fra Chino, (se loggboksiden) flyplass på størrelse med Fornebu, og med flere fly stasjonert der enn det var registrert i Norge. Og ca halvparten var enten experimental, eller warbird. Gikk helt fint det, brukte alle rullebanene samtidig. (Og to fantastiske flymuseer) Og det var omtrent på samme tiden man innførte slot tider på Fornebu. Da ble mye av morroa ved å fly borte. Når jeg begynnte å fly på Fornebu kunne man få takeoff klarering på 19, med early turn, så man ikke kom i konflikt med ruteflyet som landet på 06. 2 Siter
OddElviz Skrevet 16. november 2020 Forfatter Skrevet 16. november 2020 (endret) Simulator gir en frihet man ikke kan få IRL lenger. For mye regler synes jeg. Men det er jo endel som legger sin ære i å fly "by the book" også i simulator. All ære til dem. De er skrudd sammen på en annen måte enn meg.🙂 Endret 16. november 2020 av OddElviz Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.