Gå til innhold

Flightsim`s julekalender 2012


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

neewb2.jpg

 

God kveld alle sammen!

 

Da er det meg en glede å åpne årets første luke i flightsim`s julekalender 2012. Det vil åpnes en ny luke hver dag, og bak hver luke vil det være et spørsmål basert fra flyverdenen. Det hele vil foregå bak en historie som ender opp med et spørsmål, ikke nødvendigvis relatert til historien. Håper alle sammen får en fin ventetid, og at det blir et lite hakk triveligere med denne julekalenderen. Lykke til, og god adventstid! :)

 

Årets premie: Valgfri fly-DVD fra nettbutikken.

 

 

Under finner dere noen regler for kalenderen. Ber om at disse respekteres, da det er premier inne i bildet.

 

* Julekalenderen vil foregå fra 1.desember kl. 00:00 til 24.desember kl.23:59

 

* Nytt spørsmål vil komme hverdag engang mellom klokken 00.01-00.30. Svaret for "gårsdagens" oppgave vil komme i samme post som nytt spørsmål. Det er ikke nødvendigvis jeg personlig som legger ut spørsmålet hver dag. Dette av praktiske årsaker.

 

* For å svare på "dagens" spørsmål sendes en PM til Svale Leren (Meg) med emne: "Svar for xx.12". Altså datoen på spørsmålet du svarer på. Er du forsent ute, vil du ikke få poeng.

 

* Det vil være 1 spørsmål hver dag, som gir 1 poeng for riktig svar. Svarer du feil, får du 0 poeng. Man kan da ordne seg en toppsum på totalt 24 poeng.

 

* Poengsystemet i år er forbedret og er blitt mye bedre og feilsikkert.

 

* Er det flere som står med lik poengsum til slutt, vil det komme 5 ekstra spørsmål til disse den 25.desember kl.12:00. Om det da fremdelses skulle være likt, blir det gitt ett og ett spørsmål frem til vi har en vinner.

 

* Foruten om meg er det ingen som skal lage noen post i denne tråden, foruten om når jeg har gitt privat beskjed til noen som følge av at jeg evt ikke har mulighet til å legge ut nytt spørsmål eller svar. Vennligst respekter dette for å unngå rot.

 

* Har dere spørsmål, ros, ris eller bare uenig i noe. Send heller PM til meg om det, enn å lage en post i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Da har jeg startet på det som har blitt en årlig tradisjon fra min side her inne. Jeg har tatt turen fra min hjem-flyplass Molde lufthavn, Årø. Jeg har ankommet Oslo, og venter på flyet til min neste destinasjon. Jeg kjenner jeg blir litt sliten av tanken på 24 dager med omtrent kun flyging, men hallo, er det ikke det som er livet?

 

Mens jeg sitter på Oslo og venter, så leser jeg gjennom fly-magasin. Jeg kommer over noen statistikker, og det er ut i fra dette jeg har fått tak i årets første kalender spørsmål.

 

Luke 1!

 

"I 2012, fra 1.januar til 31.oktober. Hvor mange charter- flybevegelser (avganger og landinger) har det vært i Norge både innenlands og utenlands totalt?"

 

Send svar på PM til meg, jeg ønsker lykke til, også kommer svaret om rundt 24 timer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften! Snorre Bigseth har fått i oppgave å legge ut spørsmål for luke 2, da jeg er på julebord!

 

Svaret på gårsdagens oppgave var, 24875 flybevegelser.

 

Kilde:

http://www.avinor.no/avinor/trafikk/10_Flytrafikkstatistikk

 

 

Jeg forlater Oslo lufthavn i et lite fly. Vi flyr i en liten time før vi flyr downwind og jeg får tatt et bilde av flyplassen,

hvor er det jeg straks skal lande?

 

Julekalender.jpg

 

Send svar til Svale Leren på PM som vanlig :) God 1.søndag i advent! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften folkens!

 

Julebordet ble unnagjort på "Ørland Hovedflystasjon" i går, som altså var svaret på spørsmålet i luke 2. Nå er det tid for å åpne luke 3!

 

"Jeg har på ny inntatt luften, satt kursen sørover, denne gangen i en C130J som skal tilbake til Oslo Lufthavn, Gardermoen. Vi overflyr en rekke flyplasser i lav høyde, deriblant Molde, Ålesund, Bergen, Stavanger og Kristiansand. Men det er også et par andre mindre baner vi overflyr. En av disse ligger sørpå, både Braathens SAFE og Sundt Air har hatt trafikkflyging der engang i tiden. Og den var militær frem til 1996, men er i dag i hovedsak for småfly. Inne på området har de en fartsgrense på 60 km/t for all bilferdsel :grin: ."

 

Hvilken flyplass har jeg flydd over idag?

 

Send svar på PM til meg, og lykke til! Høres i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I går så var jeg jo som kjent ute med C130Jen på tur langs kysten tilbake til basen i Oslo, vi fløy over en rekke flyplasser, noen "større" og noen mindre. Noen av de mindre var Stord Lufthavn, Sørstokken og Skien lufthavn, Geiteryggen. Men svaret jeg var ute etter var selvsagt Farsund lufthavn, Lista.

 

Luke 4:

 

"Til forskjell fra tidligere år, så har jeg hittil flydd litt rundt i Norge noen dager i starten. Men nå er det på tide å ta turen ut i den store verden, jeg setter meg på en Norwegian maskin sørover. Etter rundt 1time og 20minutter i lufta toucher vi bakken på Hamburg Lufthavn nord i Tyskland. Etter landing så fant jeg frem METAREN til Hamburg, denne viste slik:

 

"EDDH 032250Z 16008KT 3500 -RA BKN003 BKN005 01/01 Q0995 RERA R05/620295 R15/620295 NOSIG"

 

Dagens spørsmål er da som følgende:

 

Hva betyr dette: "R05/620295 og R15/620295" ?

 

Send svar til meg på PM, og ha en flotters tirsdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

I går landet jeg i Hamburg under litt vanskelige landingsforhold. I følge metaren var det også litt mindre gode forhold på rullebanen. Jeg var ute etter å få vite hva SNOWTAMEN i metaren fortalte oss. Og svaret er, om vi tar utgangspunkt i metaren:

 

"R05/620295"

 

R05 og R15 = RWY designator

6 = Type of deposit (Slush)

2 = Extent of contamination (11-25% covered)

02 = Depth of deposit (depth in mm, 2mm)

95 = Braking conditions (Braking action good)

 

 

 

Da var det klart for luke 5!

 

"Jeg har forlatt Hamburg til fordel for Frankfurt. Fremme i Frankfurt, så ble det løping til neste gate for å komme seg på flyet til neste destinasjon.

 

Jeg setter meg på en A320, og vi tar av og setter kursen østover. Etter rundt 3timer i luften, så toucher vi bakken på neste destinasjon. Vi lander i en by som har 3 hovedflyplasser, og vi lander på den sørligste av de 3. flyplassene. Flyplassen fikk sin første rute for Airbus A380 i gang den 1.desember 2012. De driver også med å bygge ut ny terminal som skal stå delvis ferdig i år og siste del skal stå ferdig i løpet av neste år.

 

Hvor har jeg tatt turen idag? :)

 

Send svar på PM til meg, som vanlig. Og ha en flotters onsdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God onsdags aften!

 

Svaret på gårsdagens oppgave var Domodedovo, som er under utbygging og snart skal feire 50 års jubileum. (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Domodedovo_International_Airport )

 

 

Luke 6:

 

"Jeg har svingt kursen sørvestover igjen og reiser tilbake til mellom-europa. Men på avgang så ser jeg en stor masking, noen sier kanskje den er stygg, men sannelig er den er flott maskin på sin måte også. Den har fire propeller, holder som oftest til nord i Russland, og tar av og til turen inn i Norge også. Det er vel også det raskeste propellflyet i verden, uten at jeg tørr å garantere dette. Fikk tatt et kjapt bilde av ene propellen mens vi dundret nedover banen, ble ikke all verden, men kanskje det kan jeg hjelpe dere med å finne ut:

 

Hvilken flytype var det jeg så på Domodedovo lufthavn idag?

 

Calendar.png

 

Send svar på PM til meg som vanlig, også ønsker jeg dere lykke til og en god torsdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg landet i går i Munchen, etter noen timers flytur fra Domodedovo lufthavn i Moskva. På avgang i Moskva så fikk jeg tatt et kjapt bilde av en motor av et Russisk militært fly. Dette flyet var en Tupolev Tu-95, også kjent som "Bear". (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95 )

 

 

Luke 7:

 

"Jeg er på vei fra Munchen til Amsterdam, Schipol for å ta turen til Australia i morgen. Jeg var så heldig å få komme en kjapp tur inn i cockpit, hvor de satt å plugga inn ruta i FMC. Jeg fikk sitte litt å prate og se på mens de jobba og gjorde seg klar for turen. Mens vi sitter å prater litt, så ser jeg det kommer opp "Not in database", han tar det kjapt bort og taster inn riktig waypoint. Og ut i fra det så fikk jeg ideen til dagens spørsmål, som er som følger:

 

Hvilken av disse 3 alternativene er korrekt?

 

A) INPUD Y102 ALIBU UL604 BIGGE T281 NORKU

 

B) INPUD Y102 ALIBU UL604 BENNY T281 NORKU

 

C) INPUD Y102 OSCAR UL604 BENNY T281 NORKU

 

Send svar med det dere tror er riktig svar alternativ på PM til meg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Etter å i går ha fått desembers første cockpit besøk, er jeg nå kommet til en helt annen verdensdel. Og spørsmålet for 8.desember kommer straks. Men først må vi ha svaret for i går. Kort og fort, så var svaret for i går, svar alternativ "A".

 

 

Luke 8:

 

"Mens jeg satt på flyet fra Amsterdam og østover i går, forsøkte jeg å klekke ut dagens spørsmål, jeg hadde litt i overkant av 12 timer å finne det ut på, og faktisk så satt jeg på en måte i svaret hele veien.

 

Idag er jeg ute etter et flyselskap, et selskap som ble stiftet/oppfunnet på midten av 80-tallet. Selskapet startet opp etter at Falklands-krigen var over. Det første flyet de brukte på ruten mellom England og Falklandsøyene var en Boeing 747-200. Selskapet har idag, 34 destinasjoner. Idag har de både Boeing 747, Airbus A330 og Airbus A340 i flåten. Selskape ble for øvrig det første i verden til å ta i bruk A340-600. De har også ordre på både Airbus A380 og Boeing 787 dreamliner. Alle flyene blir døpt jentenavn. Selskapet har siden oppstarten ikke hatt noen alvorlige ulykker.

 

Hvilket selskap er jeg ute etter?

 

 

Send svar på PM til meg, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag!

 

I går tok jeg av i fra Amsterdam, Schipol og endte til slutt i Australia. Svaret på flyselskapet jeg var ute etter, var Virgin Atlantic Airways.

 

 

Luke 9:

"Jeg tar av fra en flyplass i Australia. Flåten til flyselskapet jeg flyr med består bare av to fly. Under dets tidligere navn gikk flyselskapet konkurs sent i 2005. I september 2006 startet dette flyselskapet på nytt med nytt navn etter noen måneders opphold. I mellomtiden stod landet hvor flyselskapet har base uten noen som helst flyforbindelser.

 

Ved oppstart av det nye selskapet bestod flåten av et fly. Dette flyet ble estimert til å konsumere hele 30% av landets Bruttonasjonalprodukt (BNP) i løpet av et år. Som vi skjønner da, er altså selskapet eid av staten. Uansett, nok tullprat. Jeg landet på basen til dette flyselskapet. Hvilket land har jeg ankommet?

 

Send svar på PM til meg. Lykke til! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Jeg har fortsatt min ferd idag, men først svaret fra i går. I går reiste jeg til et land jeg aldri hadde hørt om før jeg putta fingeren på kartet og bestemte meg for å dra dit. Jeg reiste selvsagt til landet Nauru med landet Our Airline.

 

Luke 10:

 

"Jeg har idag fortsatt min ferd i Oseania. Jeg har tatt av med en 737, og flydd til en flyplass noe øst for Nauru. Flyplassen her ligger langt sør i landet den befinner seg i, og er kjent for et slag som fant sted under 2.verdenskrig. Flyplassen er hub for 2 flyselskap og totalt er det 4 selskap som flyr hit. Rullebanen er på 2011m (6598ft). Det jeg idag er ute etter er hvilket navn flyplassen fikk når den ble åpnet i 1943, og hva het mannen som ble hedret? "

 

 

Send svar på PM til meg som vanlig. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Da jeg har bestemt meg for å ta "tidlig" kveld i dag, så gjør jeg det på følgende måte. Jeg legger ut morgendagens spørsål nå, også kommer svaret på dagens oppgave i morgen tidlig når jeg står opp. Om noen skulle ha innvendinger mot dette, så er dere velkomne til å ta det på PM. Dagens spørsmål kan selvfølgelig svares på frem til kl. 2359! :)

 

 

Luke 11:

 

"Idag har jeg hviledag på øya Kiribati. Så idag så har ikke spørsmålet mitt så mye med reisen min å gjøre i den forstand.

 

Men det jeg idag er ute er en flytype. Er du innom en flyplass, så kan du nesten ikke unngå å legge merke til den, og det har kommet så mange modeller av den at jeg faktisk ikke tør si hva som er riktig. Det er et kort- og mellomdistanse fly og ble i hovedsak bygd for å konkurrere mot Douglas DC-9. Lufthansa var første selskapet som tok i mot flyet, og de er stadig i produksjon. I snitt, så er det til enhver tid rundt 1250 fly i luften av denne typen.

 

Hvilken flytype er jeg ute etter? Jeg er ikke ute etter -XXX, men altså hvilken type det.

 

Send PM til meg :) Ha en flott tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

"Litt" sent ute med svaret på oppgaven for 10.desember, men jeg fløy altså til Bonriki lufthavn og svaret var "Mullinix field. Som ble gitt for å hedre Kontre Admiral Henry M Mullinix." (Les mer om det her )

 

Svaret på 11.desember:

Flytypen jeg var ute etter var selvsagt passasjerflyet som er mest brukt i verden, Boeing 737.

 

 

Luke 12:

 

Idag har jeg tatt turen inn til Australias hovedstad, Canberra. Her gjøres deler av julehandelen ferdig og hiver dermed ut et spørsmål som har lite med dagen i Canberra å gjøre.

 

"NAX425 står på Molde lufthavn, Årø og gjør seg klar for avgang til Oslo. Metaren viser "ENML 111820Z 02006KT 9999 -SHSN FEW020 SCT035 BKN060 M00/// Q1020"

 

Vi har en GW på 70.828, det sitter 149 passasjerer + 6 crew ombord og vi har 2100 meter med bane å bruke. FMC`en er i ferd med å bli prikket inn, og vi kommer til "N1-limit"-page, og her står det "SEL/0AT" oppe i hjørnet..

 

Dagens spørsmål er som følger: Ut i fra info over, hvilket SEL TEMP tall skal inn der?

 

Send svar på PM. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I løpet av dagen i dag, har jeg kommet meg til Hong Kong, som jeg allerede har forlatt. Nå sitter jeg på flyet igjen og er på vei over stillehavet, og det kommer vi tilbake til i neste luke. Men først svaret på gårsdagens luke. Svaret jeg var ute etter var "45". (For kilde, ta kontakt på PM)

 

 

Luke 13:

 

Fra en vanskelig? til en lett?

 

"Jeg har altså forlatt Australia, og vært innom Hong Kong, men nå sitter jeg på flyet på vei østover over Stillehavet. Vi ligger på FL360 østover, og hadde vi snudd det oppned, så hadde vi enda ikke truffet bunnen?

 

Så hvor er det vi flyr over idag?

 

Send svaret på PM som vanlig, og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften!

 

 

Svaret på luke 13:

 

"Jeg har altså flydd østover, og på turen var jeg over et sted som var så dypt at det tilsvarte FL360 bare nedover. Dette området heter Marianergropen, og der det er dypest er Challengerdypet."

 

 

Luke 14:

 

"Jeg har fortsatt min ferd østover idag, jeg flyr over en øygruppe som også er et land. Dette landet tilhører en større øygruppe i stillehavet. Landet består av 29 Atoller og 5 isolerte øyer. Hovedflyplassen har èn rullebane, ligger 2m over havets overflate og har litt over 2400m med bane. Hit flyr blant andre United Airlines. Japan Airlines har også charter ruter hit. Flyplassen handler i hovedsak props, mindre flytyper ala 737 og 727, men kan også håndtere 767."

 

Hvilket land flyr jeg over idag?

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

 

Svaret på gårsdagens luke er så enkelt som Marshall-Islands. Det landet tilhører øygruppen Micronesia. Jeg fløy over der og landet senere på Hawaii, der tok jeg igjen av og fortsatte til min neste destinasjon, som ligger på vestkysten av USAs fastland.

 

Luke 15:

 

"For noen få år siden så var det en hendelse på et fly som tok av fra flyplassen jeg har kommet til. Flyet skulle til Minneapolis, men fløy over 150nm ut av kurs på veien dit, og ATC trodde flyet var kapret. Flyet landet senere 1time forsinket på sin destinasjon.

 

Men hva var det egentlig som skjedde på denne turen?

 

 

Send svar på PM as usual :) Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften!

 

 

Vi starter som vanlig med svaret på gårsdagens oppgave. Der var det 2 piloter som klarte å bomme med 150nm på sin destinasjon. De påsto at de hadde hatt en stor diskusjon om selskapets policy, men kom senere frem og sa at det var på sine personlige computere de hadde holdt på. Her er et utklipp fra wikipedia:

 

On October 21, 2009, Northwest Airlines Flight 188, an Airbus A320, flying from San Diego International Airport to Minneapolis-St Paul International Airport flew over the Minneapolis airport and continued to fly off course by 150 miles, leaving air traffic control to think the flight had been hijacked. The pilots originally stated they were in an argument regarding airline policy and did not notice that they had flown off course, but later admitted to having been using their personal laptop computers at the time. The pilots contacted air traffic control after they realized their mistake and arrived safely in Minneapolis about one hour late. The pilots' commercial flying licenses were subsequently revoked by the FAA.

 

 

Luke 16:

 

"Litt sent ute med spørsmålet idag, men har vært å sett julenissen :)

 

På turen rundt verden har jeg fortsatt østover, jeg nærmer meg Molde igjen, og det er 8 dager til jul. Jeg har ikke flydd lange turen i dag, på tide med litt korte turer igjen sånn at jeg får oppleve litt av Amerika. Jeg har idag flydd til en luftHAVN, som ligger ganske langt vest i landet. Jeg må si jeg synes den var så fin, at den hadde passet rett inn i himmelen. Jeg fikk tatt et bilde når vi overfløy for å komme oss inn på ILS, og jeg må si jeg likte synet.

 

kalender_zps0032c052.jpg

 

 

Hvor har jeg tatt turen idag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi starter med svaret på gårsdagens oppgave, flyplassen jeg tok turen til var Phoenix Sky Harbor airport. Etter ønske fra noen av deltagerne skal jeg idag legge ut toppen av resultatlisten etter 16 endte dager. Om det er noen som ikke er på listen og vil vite hvordan de ligger an, så ta kontakt på PM.

 

Resultatliste:

 

16p:

Christian Zhang

 

15p:

Bjørn H. Småvollan

Sivert Indergaard

Espen Sandøy

 

14p:

Audun Fikke

 

 

 

Luke 17:

 

"Jeg har idag flydd videre til nok en ny flyplass i Amerika. Jeg har kommet til en flyplass som på slutten av 20-tallet kun hadde en rullebane bestående av jord og et lite område til bruk for et lite selskap. Tidlig i 1942 hadde de en ulykke her, hvor 19 mennesker omkom. I 1948 fikk flyplassen nytt navn, og på denne tiden fløy det 1.5 millioner passasjer over flyplassen i året. I 1978 kom det nye planer for utvidelse av flyplassen, og i noen år senere ble det gitt 300 millioner dollar til dette. Dette prosjektet var delt inn i 3 faser, hvor den første var ferdig i 1985 og den siste 2 år senere. I 2005 startet flyplassen å tilby gratis internett. Flyplassen er HUB for ètt selskap og i 2012 var det på 22. plass i antall reisende over flyplassen.

 

Hvor har jeg reist idag?

 

Send svar på PM som vanlig. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå!

 

Helledussan, her går det litt fort i svingene ser jeg ja. Riktig svar på gårsdagens oppgave er jo selvsagt McCarran Internasjonale lufthavn i Las Vegas.

 

 

Luke 18:

 

"Jeg har tatt meg litt "pause" i Las Vegas, om det i det hele tatt går an :grin: Jeg skal jo tross alt krysse Atlanteren iløpet av noen dager, og da er det greit med litt hvile. Men i går, da jeg satt i Terminal2 på Phoenix Sky Harbor og venta på flyet videre, så la jeg merke til et flott tredelt kunstverk oppe på veggen.

 

Hva var det for noe, hva het det og hvem lagde det?

 

 

Må svare riktig på alt for å få poeng. Send svar på PM, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld! :)

 

I går tilbrakte jeg dagen på både det ene og det andre i Las Vegas, uten at jeg går mer i detalj enn det. :grin:

Svaret jeg dog var ute etter i går, hadde ingenting med "gamler-hovedstaden" å gjøre, men dog et maleri som henger på veggen på Phoenix Sky Harbor lufthavn i terminal 2. Der henger det et 3-delt maleri som er laget av Paul Coze. Jeg er faktisk litt usikker på hva det faktisk heter, da jeg har sett 2 forskjellige brukte navn. Disse er "The Phoenix" og "The rise of the Phoenix". Så vi godkjenner begge navn. :)

 

 

 

Luke 19:

 

"Jeg har idag flydd videre til USAs østkyst, her har jeg landet i New York, en by jeg alltid har drømt om å besøke. Nå er jeg endelig her, og her gjøres store deler av julehandelen ferdig. Når jeg lander i New York er det snøvær og dårlig sikt, jeg lurer på hvordan de takler slikt her borte og tenker meg frem til at det må være flere forsinkelser her borte pga dårlig vær enn hjemme i Norge. Jeg sjekket opp dette, og fant litt info om det. Men dagens spørsmål handler ikke om vinteren, men..

 

I perioden 1. Mai til 31.oktober 2012, hvor mange forsinkelser var det på New York John F. Kennedy lufthavn for vanlige flyselskap(ikke charters) på grunn av været?

 

Send svar på PM, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god natt!

 

 

Jeg er på vei tilbake til europa, og mens jeg sitter på flighten kommer idag både svar og nytt spørsmål. Svaret på gårsdagens oppgave, om hvor mange flygninger som hadde blitt forsinket pga været på KJFK. Svaret er 4146 forsinkelser.

 

(Kilde: her ) (Du må velge KJFK under "Select an airport", trykk deretter på "View bar chart". Da vil fasiten komme opp. Har du problemer med det, ta kontakt.)

 

 

Luke 20!

 

Jeg begynner å nærme meg Norge igjen, nå er jeg på vei over atlanteren i en meget fin Boeing 777. Jeg er idag igjen ute med et statistikk svar.

 

I 2010, hvilken rute mellom 2 flyplasser på vei over ATLANTEREN var den med flest passasjerer på? Altså er jeg ute etter svaret på hva som er avgangsflyplass og hva som er ankomstflyplass på en rute over atlanteren. Fra - til?

 

Send svar på pm! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

I går fløy jeg fra John F. Kennedey airport til London Heathrow airport. Dette er også den mest travle ruten over atlanteren og er svaret på gårsdagens oppgave :)

 

 

 

 

Luke 21:

 

"Det nærmer seg jul, jeg nærmer meg Molde og hjemme. Jeg landet igår på London Heathrow etter en tur over atlanteren. Her skal jeg hvile idag, da jeg trenger litt pause før de siste turene hjem til mitt kjære hus.

 

Selv om jeg har pause idag, så tok jeg meg en tur inn til Heathrow for å spotte litt. Mens jeg satt å tok bilder, så kom jeg til å tenke på alle arbeiderne på bakken og inne på terminalen. All den organiseringen som skal til for å få ting til å gå rundt på en stor flyplass. Flere tusenvis av personer som kjører og løper omkring med bagge, folk som løper mellom gatene for å få sendt av gårde fly, og de som sitter i tårnet for å få flyene trygt opp og ned fra luften. Hvor mange trengs egentlig for å holde styr på en flyplass som London, Heathrow? Jeg satt å funderte litt, og tok også litt bilder av alle de som løp rundt flyet i hui og hast for å få det klargjort til nok en ny tur.

 

Dagens spørsmål er som følgende: Hvor mange arbeidere er det totalt på London Heathrow airport?

 

Send svar på PM, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

 

Selv om jeg har forlatt London Heathrow idag, så må jeg fortsatt få lagt ut svar for gårsdagens oppgave :crazy:

Jeg var jo ute etter hvor mange ansatte det totalt sett er på flyplassen, og riktig svar er 76 500, jeg godkjenner svar med feilmargin på +- 1000. :)

 

 

 

Luke 22:

 

Det er kun 2 dager igjen til jul, og det begynner å haste med å komme seg hjem. Samtidig har jeg idag allerede kommet meg hjem til Norge. Jeg fløy tidligere i dag en kjapp tur nord i England. Derfra reiste jeg med et selskap tilbake til Norge. Dette selskapet har vært kjent for det norske folk en stund, og man kan se de årlig rundt på 45 forskjellige flyplasser i både inn og utland. De har 1400 arbeidere og en årlig omsetning på 3,3 milliarder kroner. Rundt om har de 5 operasjonelle baser, og hovedkvarteret ligger på en av disse basene.

 

Dagens Spørsmål er: Hvor ligger hovedkvarteret til dette selskapet?

 

 

Send svar på PM, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Vi har inntatt lille julaften, og i løpet av gårsdagen kom jeg meg tilbake til Oslo via Stavanger og jeg fløy fra Newcastle på Englands østkyst. Selskapet jeg reiste med var hele Norges Widerøe. Og dermed var svaret på gårsdagens oppgave, Bodø, som er basen hvor hovdekvarteret til Widerøe ligger.

 

 

Luke 23:

 

 

"Jeg har kommet meg til Oslo, men jeg skal straks avgårde igjen. Jeg har ingen tid å miste med tanke på å nå helt hjem til Molde i løpet av dagen idag og i morgen. Og Oslo er heller ikke min siste destinasjon før pakkene skal åpnes!

 

Etter en kjapp kaffe på Norges hovedflyplass, tar jeg på meg jakken og begynner å tusle bortover innenlandsterminalen. Vel i enden går jeg gjennom en dør, ned en trapp og finner en benk hvor jeg setter meg. Rundt 20 minutter senere kommer det 2 men i pilotuniform ned trappen, og de stopper opp ved boardingskranken og venter. Jeg tenker at nå har jeg muligheten, og jeg rusler forsiktig bort og hilser på dem. Jeg presenterer meg kort og forteller om turen jeg har hatt de siste dagene, de blir mektig imponert, og vi står en stund og prater om det. :grin:

 

Jeg kikker etter en liten stund på klokken, og ser at det snart nærmer seg boarding, så jeg hiver ut et spørsmål om jeg kunne få sitte på klapp. Pilotene var ikke vond å be, de innrømte faktisk at de ville spørre meg om jeg ville sitte fremme med dem uansett :) De gikk ombord, og noen minutter senere kom jeg også tuslende. Jeg spente meg fast, og de gikk gjennom alle sine oppgaver, mens passasjerene gikk ombord, og jeg fulgte med. Jeg har aldri sittet i cockpit i denne typen før, så det var veldig spennende å se hvordan det skjedde her. Det requestes clearence fra tårnet, og vi får en VEMIN2A departure med ATLAP transition ut fra Gardermoen, en initial climb til 4000ft og squawk sier 4206.

 

Pilotene legger alt inn i systemet, klargjør det meste mens de siste passasjeren stiger på og dørene lukkes. Kort etter er motorene igang, og vi triller bortover mot rullebane 01 venstre. Vi får cleared for takeoff, liner up og suser nedover rullebanen. Med et så er det "gear up", og vi svinger mot vest. Vi får deretter en climb til cruise som idag er FL200, og en direct ATLAP.

 

Mens vi klatrer og etterhvert passerer FL120, banker det på døren bak. Der kom de med et par kopper kaffi, og en kopp med vann til meg som ikke kan fordra kaffien. Noen minutter senere får skifter vi frekvens og når vi tar kontakt med vår nye flygeleder, får vi direct ETNOR og får vite at vi kan expecte en visual på vår destinasjon. Vi får også descend til FL100 when ready. Ca 15 minutter senere er vi på vei ned igjen. Vi har nå descend til 4000ft, og cleared direct XXXXX VOR med frekvens 113.400 XXX for visual rwy 33. Og fått beskjed om å si ifra om når vi ser noe som

ligner en rullebane i det fjerne :grin:

 

Vi passer 7000ft før den ene piloten sier:- "Field in sight". De sier ifra til ATC, og gjør en liten venstre sving for å komme seg inn på rullebane kurs, vi estabiliserer oss på rundt 7nm ute og dundrer inn mot rullebanen. "50", "40", "30", "10".....flyet rister litt i det vi toucher, throttle dras tilbake og flyet bremser opp. "60knots", og de dras frem til level igjen. Vi snur 180 grader og backtracker før vi svinger inn til venstre og parkerer flyet. Døren åpnes bak på flyet og passasjerene kommer ut. Jeg sier takk for turen og ønsker pilotene en kjempegod jul. :)

 

Nå skal jeg på julemiddag med besteforeldrene før turen går til Bergen senere idag, men først dagens spørsmål:

 

Hvor har jeg landet idag?

 

 

Send svar på PM, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god kveld, kvelden før kvelden som det kalles idag! :)

 

Det er julaften alle sammen, og jaggu kom jeg meg ikke hjem i tide. Jeg har allerede innatt stuggu hjemme, og har sett både "grevinnen og hovmesteren" og "hjemme alene" i løpet av kvelden :)

 

 

Jeg var i går ute å fløy en tur fra Oslo. Jeg reiste med Danish Air Transport vestover, og landet til slutt på mitt fødested, Stord. Svaret på gårsdagens oppgaver er da, Stord lufthavn, Sørstokken(ENSO).

 

 

 

Luke 24:

 

 

Det er i dag blitt julaften, 24 dagers ventetid er endelig over. Jeg håper at jeg med kalenderen min, om du har svart på den, eller bare vært innom å kikket for å ha det litt moro, har kortet ned ventetiden og gjort den litt triveligere.

 

I går så ankom jeg jo som kjent, Stord lufthavn. 5 minutters kjøring unna, bor besteforeldrene mine. Jeg reiste dit og spiste en alldeles nydelig julemiddag, før jeg kastet meg på bussen opp til Bergen lufthavn, Flesland. Her var det bare å hive seg på flyet til Molde. Til forskjell fra i fjor, da jeg kom meg hjem akuratt tidsnok til åpning av pakkene på julaften, så har jeg i år kommet meg hjem kvelden før. Og det var en utrolig følelse å sette seg ned i godstolen hjemme, med et glass kald pepsi max å se på "Grevinnen og hovmesteren", mens man nøt en liten bit av ribba.

 

Jeg fløy idag med Widerøe flight 516 fra Bergen og opp til Molde. En fantastisk fin tur, som startet i et skikkelig vintervær i Bergen. Det blåste godt og snødde tett. Vi var litt forsinket ut, men som oftest, så kommer Widerøe seg i luften uansett vær.

 

Vi skal ikke langt nord før vi kommer ut av snøbygene, vi flyr ganske lavt over det vestlandske landskap. Og jeg ser både Haugåsen og Førde lufthavn på vei oppover. Visste dere f.eks at når planleggingen av Sogndal lufthavn, Haukåsen startet, så stilte daværende ordfører og gårdseier Nils Knagenhjelm, gratis tomt til disposisjon oppe på Haukåsen. Han hadde i 1960-årene bygge vei opp til Haukåsen, som ligger rundt 500m over havoverflaten. Og der ble altså flyplassen bygget.

 

Vi peiser på nordover og vi flyr over Ørsta lufthavn, Hovden. Om jeg ikke tar helt feil(ikke skyt meg om jeg gjør :grin: ), så jobber det vel en kar her fra forumet i tårnet der, uten at jeg skal nærmere i dybden rundt det :) Noen få minutter senere flyr vi over mitt hjemsted, Vestnes og gjør kort etter en høyre sving inn på ILSen til bane 07 i Molde. He :grin: r er det stjerneklart, og kapteinen meldte om minus 3 grader. Lufthavnen til Molde var jo egentlig ikke tiltenkt å ligge på Årø, slik den gjør i dag. Krigsflyplassen til tyskerene på øya Gossen var egentlig tiltenkt å bli stamflyplassen til Molde og Romsdal, men en som het Fridtjof Krohn (som mulig er i slekt med Claus Krohn, som idag eier og driver flyselskapet Krohn Air, men er ikke helt sikker her heller:) ) skrev innlegg i den lokale avisen om å legge flyplassen til Årø. Og det ble den jo :)

 

Molde lufthavn og flyplassen i Kristiansund har jo siden dag 1, "kranglet" om hvem som skal bygges ut først, hvem som skal oppgraderes først og hvem som skal ha de beste og flest flyselskapene. Som den patrioten jeg er, så ser jeg det ut som gjennom mine øyner at Molde lufthavn har vunnet de fleste kampene på de fleste områdene. :grin:

 

 

Nei, nå begynner det å bli latterlig mye pissprat?! Vi har omsider, mens dere har lest om all historien, så har vi toucha bakken og taxet inn til gate. Jeg har forlatt flyet og kommet meg inn i bagasjehallen. Når ble denne hallen bygget da, tenker jeg? Men nei, ikke søren, det gidder jeg ikke tenke på nå. Nok flytenking og prating for en stund nå, nei.. her er det bare å få med seg baggen og komme seg hjem.

 

Vel ute i taxien så tenker jeg at det er på tide å få frem årets, forhåpentligvis :grin:, siste spørsmål. Så her kommer det:

 

"Jeg var jo som kjent på Stord i går. Tidligere var det en rute som gikk mellom Stord og Molde, etter en stygg ulykke ble Stord utelatt fra denne, og de fløy i stedet fra Stavanger og Bergen til Molde. Hvem fløy denne ruten og hvorfor?" Må svare riktig på begge for å få poeng. Jeg er veldig snill med hva som er rett og ikke. :)

 

 

 

Send svar på PM, Lykke til! :) I morgen offentliggjøres resultatlisten og evt. vinner! Det er utrolig jevnt i toppen og det er 3 personer som har like mange poeng på toppen. Så det går nok helt sikkert til at jeg må ut å fly litt i romjulen også! :grin: Men det tar vi på 1.juledag. Jeg kommer tilbake med ny post en gang rundt 12:00 1.juledag. Nyt Julaften, håper dere får mange harde og flotte pakker og at alle sammen får en fantastisk god julemiddag. God jul! :)Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God 1.juledag!

 

 

Vi har gjort ferdig våre 24 dager av julekalenderen, og julaften har jo passert, så egentlig skulle vi vært ferdige med dette i år! Men uheldigvis :grin: for meg, så var det 3 stykker som så absolutt ville fly litt mer i romjula :P Jeg presenterer under de 3 "finalistene" og de som kom tett bak. Om det er noen som ønsker å få vite sin poengscore og som ikke står på lista. Så ta kontakt på PM. :)

 

 

[color:#009900]22 Poeng:[/color]

 

Audun Fikke

 

Sivert Indergaard

 

Espen Sandøy

 

[color:#FFFF00]21 Poeng[/color]

 

Bjørn H. Småvollan

 

 

[color:#3333FF]20 poeng[/color]

 

Christian Zhang

 

 

Det betyr at Audun F, Sivert I. og Espen S. skal være med ut i en, skal vi kalle det omkamp?! Etter å ha forsepurt de tre om hva som passer de best, har jeg kommet frem til at vi legger ut de 5 spørsmålene kl.0000 natt til 26.desember, også har de frist på å svare frem til kl.0900 den 27.desember. Så får vi deretter gå igjennom om vi har fått en vinner :)

 

Thats it for i år, så får vi se om jeg kommer tilbake til neste jul igjen. Takker for all deltagelse, og alle positive tilbakemeldinger jeg har fått :) Kom gjerne med tilbakemeldinger er i tråden nå, fritt spillerom. Både ros og ris, kritikk og konstruktiv kritikk. Alt vil bli tatt med til eventuelle senere kalendere :) Da kommer ny tråd rundt kl.0000 inatt igjen, også håper jeg alle fikk en fin desember, julaften og at dere alle får en god romjul og et riktig så godt nyttår! :) På gjensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The julekalender fortsetter....

 

 

 

Som kjent så har vi 3 stykker som ikke var mulig å skille etter 24 dager. De lå sjeldent likt på poenglisten, men det var altså de 3 som til slutt endte på toppen. Da jeg kun har èn premie så må vi jo finne en måte å få skilt disse på. Og i stedet for trekning synes jeg at vi tester de på kunnskapen :)

 

Det vil kommer 5 spørsmål. De svarer på PM, også legger jeg resultatene ut her etter at alle har svart, eller fristen gått ut. Om det da fremdeles skulle være likt mellom noen av de, gir vi de ett og ett spørsmål, frem til vi har en vinner. Jeg ønsker dere lykke til alle tre, og måtte den beste vinne! :)

 

 

I "omkamp"-rundene, vil det ikke ligge noen histore bak, da jeg ikke har råd til flere flyturer i år! :grin: Derimot går vi kun for spørsmål som har med den norske luftfarten å gjøre! :)

 

[color:#FF0000]Spørsmål 1:

 

I 1966, hvor mange stamflyplasser var det i Norge?[/color]

 

 

 

[color:#FF9900]Spørsmål 2:

 

Hvilken flyplass er dette? [/color]

 

Tiljulekalender_zps37d6f89a.jpg

 

[color:#FFCC66]

 

 

Spørsmål 3:

 

I november 2012, hvor mange fly var forsinket på avgang fra Oslo lufthavn, Gardermoen? Vi teller både charter og rute.[/color]

 

 

 

[color:#33FF33]Spørsmål 4:

 

Når skjedde den første luftambulansetransporten i Norge? Og hvem var pilot ombord? [/color]

 

 

 

[color:#33CCFF]Spørsmål 5:

 

Hva heter luftforsvarets 2 Control and Reporting Centre?[/color]

 

 

Audun Fikke, Sivert Indergaard og Espen Sandøy kan sende svar på PM som vanlig. Fristen er den 27.12 kl. 0900. Om det skulle være andre som har lyst å delta, så er det bare å sende inn:) Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften alle sammen!

 

 

 

Da jeg når hatt mottatt svarene fra de 3 gjenstående deltagerne, kan jeg ikke si jeg har kommet så meget lengre enn hva vi var før de 5 spørsmålene. Jeg vil gjerne kalle det bortkastet arbeid det jeg gjorde kvelden den 25.desember. Alle 3 svarte riktig på 5/5 spørsmål, noe som betyr at jeg må øke vanskelighetsgraden betraktelig på det neste spørsmålet. Det jeg kommer til å gjøre nå er å legge ut neste spørsmål nå, også lar jeg det ligge til samtlige 3 har svart på det og senest til 28.12 kl.1200.

 

Først skal jeg legge ut svarene for de 5 spørsmålene fra i går.

 

 

Spørsmål 1:

 

I 1966, var det 18 stamflyplasser i Norge. (Kilde: her! )

 

 

Spørsmål 2:

 

Flyplassen på bildet, er Ørsta/Volda, Hovden. (Kilde: samme link som over)

 

 

Spørsmål 3:

 

I november 2012, var det 1251 avganger ut fra Gardermoen som var forsinket. (Kilde: her! )

 

 

Spørsmål 4:

 

Den første luftambulanseflygningen fant sted i 1932, piloten som fløy var Wiggo Widerøe. (Kilde: her! )

 

 

Spørsmål 5:

 

De 2 CRCene (Control and Reporting Centre) til Norge heter Mågerø, som ligger i sør, og Sørreisa, som ligger i nord.

 

 

Ekstraomgang 2!:

 

Da får vi bare gå over på neste spørsmål allerede til de 3, et som forhåpentligvis vil skille dem :grin:

 

 

 

Spørsmål:

 

Idag er jeg ute etter norsk person, som engang i historien gjorde noe først. Jeg skal ikke si når og hvor, men han fløy fra A til B som den første personen i historien. Han brukte et fly av typen Bleriot. Han har flydd for britene under 1.V.krig og hadde graden Major. Han har også spilt landskamp for Norge i fotball. Han har også gitt ut flere bøker.

 

Hvem er det jeg prater om her?

 

 

"Finalistene" sender svar på PM. Lykke til! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...