Gå til innhold

VFR Fraselogi


Erik Karlsen

Anbefalte innlegg

Hei Erik! Her kommer en liten "VFR-guide" fra meg som gjelder flyving fra A til B med full ATC dekning. Du kan sikkert mye av det fra før, men har prøvd å skrive den slik at andre også kan ha glede av den..

 

Sjelden det er så mange posisjoner online på VATSIM som det er i dette eksempelet, men husk at ATC dekker alle underliggende posisjoner, inkludert sin egen.

 

NB: Jeg har verken PPL eller noe radiotelefonisertifikat, så piloter - bare rett på meg hvis noe er feil her :cool:

 

---------------------------------

 

Hvis du skal bruke reg'en på flyet som callsign, er det vanligst å logge seg på uten bindestrek i callsignet. For eks: LN-AGM flyr på med callsign "LNAGM". Start med å sende inn en enkel VFR flightplan. Det er ikke krav om dette, men ATC vil sette stoor pris på om du gjør det, slik at du dukker opp i systemene våre. Skriv gjerne inn omtrentlig den ruten du kommer til å følge også, dette kan enten være i form av stedsnavn eller "vanlige" navigasjonspunkter som VOR, NDB, og fixes -eller en kombinasjon.

 

Når du står parkert på en kontrollert flyplass (ikke AFIS) og skal be ATC om 'clearence', kan du for eksempel si noe sånt:

- "Torp Tower, LN-ERK requesting startup and clearence for VFR to Gardermoen, information [x] onboard"

 

ATC vil da ofte gi deg "Startup approved", runway in use og en squawk-kode. Det kan også hende du får instrukser om hvordan du skal forlate luftrommet ('Torp CTR' - "kakeboksen" til tårnet), men dette kommer av og til ikke før du får takeoff clearence. Uansett er det lurt å ha lokale VFR kart lett tilgjengelige, slik at du har en viss aning om hvor VFR-punktene ATC snakker om ligger. Kart finner du hos AIP Norway (IPPC.no)

 

- "LRK (ATC forkorter ofte callsignet/reg'en din til første og to siste bokstavene i reg), statup approved. You are cleared VFR to Gardermoen, runway 36 in use, squawk 4172."

 

Så leser du tilbake klareringen du får, og ber om taxe-instrukser når du er klar for å taxe.

 

Når du nærmer deg runway og får takeoff clearence skal du, hvis du ikke har fått det tidligere, også få instrukser om hvordan du skal fly ut av kontrollsonen. Her har du VFR-kart over Torp CTR. Slik kan takeoff clearence høres ut:

 

- ATC: "LRK, leave controlzone via TØNSBERG, 1500 feet or below. Winds, 340 degrees 5 knots, runway 36 cleared for takeoff."

 

Du vil ofte bli klarert inn og ut av kontrollsoner via de VFR-rutene du ser på karet, altså de linjene som går mellom diverse stedsnavn. Men det kommer selvfølgelig også ann på trafikkbildet.

 

Ta av og hold deg på 1500 fot eller lavere, som ATC har bedt deg om. Du ser også at det står "MAX 1500" på VFR-karetet, mellom Torp og Tønsberg. Fyllte/svarte trekanter på VFR karet betyr rapporteringspunkter. Dvs at når du passerer disse må du informere ATC om det. For eks når du nærmer deg TØNSBERG:

 

- Du: "LRK approaching TØNSBERG 1400 feet"

 

Da skjønner ATC at du er på vei ut av kontrollsonen og hander deg over til neste controller:

 

- ATC: "LRK, roger, for traffic information contact Farris on 1##.###"

 

Utenfor Torp CTR ligger Farris TMA, som i dette området dekker fra 2500 fot opp til FL155. Holder du deg under 2500 fot trenger du ikke kontakte Farris, men for din egen "trygghet" er det er det en fordel, da ATC vil gi deg informasjon om evt annen trafikk i området samt gjeldene QNH. ATC prioriterer som regel IFR trafikk fremfor VFR, så vær tolmodig når du tar kontakt:

- Du: "Farris, LN-ERK (bruk alltid fullt callsign ved første kontakt)"

Vent på svar....

- ATC: "LRK, go ahead"

Svar med hvor du er, hvor høyt du er, hvor du skal fly og eventuell request:

- Du: "LRK abeam TØNSBERG, 1400 feet, VFR from Torp to Gardermoen, request traffic information"

Farris vil da ofte gi deg lokal QNH og informere om eventuell trafikk som kan være av interesse for deg (samme høyde, møtende osv).

 

Det kan være greit å komme seg litt høyere enn 2500 fot når du skal fly såpass langt og over andre flyplasser osv. Da kan du for eks spørre:

- Du: "Farris, LRK request climb to 5500 feet in Farris TMA".

Hvis svaret er ja, får du gjerne noe sånt tilbake:

- ATC: LRK cleared to enter Farris TMA 5500 feet (or below)

 

Videre trenger du ikke rapportere om hvor du er før du kommer med en ny request, eller ATC spør om posisjonen din.

 

Etterhvert som du nærmer deg Oslo TMA (kart ) vil Farris sende deg over til Oslo Approach. Som du ser på kartet går Oslo TMA fra 3000 fot og oppover (i det området hvor du muligens krysser grensen mellom de to TMA'ene). Gå fram på samme måte som du gjorde da du kontaktet farris, først bare callsignet ditt, vent på svar og så fortell.

 

Nå nærmer du deg Gardermoen CTR ( kart ) . La oss si at du planlegger å entre kontrollsonen via HAKADAL. Start descend i god tid slik at du er på ca 2500 fot eller lavere når du passerer HAKADAL. Så lenge Oslo Approach har klarerert deg for "5500 feet or below" er det bare å starte descend når du måtte ønske det. Når du nærmer deg HAKADAL kan du be Oslo Approach om å få bytte frekvens til Gardermoen Tower:

 

- Du: "Oslo, LRK request frequency change to Gardermoen Tower for inbound-clearence"

- ATC: LRK, contact tower on 118.300

 

Kontakt så tårnet, be om tillatelse om å fly inn i kontrollsonen, og informer dem om dine "intensions".

- Du: "Gardermoen tower, LN-ERK"

- ATC: "LRK go ahead"

- Du: "LRK request to enter controlzone for full stop landing"

- ATC: "Enter controlzone direct NANNESTAD, runway 19R in use."

 

Selv om ATC kanskje ikke sier noe om høyderestriksjoner, gjelder fortsatt det som står i kartet: "MAX 2500".

 

Hører du ikke noe mer fra ATC, rapporter når du passerer NANNESTAD (svart trekant) og du vil få videre instrukser. For eks "cleared to land 19R" eller "join right downwind runway 19R", "cleared short final runway 19R" eller, hvis det er en del trafikk: "enter holding overhead NANNESTAD". For eksempel. Så er det bare å komme seg av banen før neste fly lander og vente på taxe-instrukser.

 

-------------------------

 

- Forresten:

Får du ingen squawk-kode av ATC lar du transponderen din stå på 7000. Hvis du har fått en squawk bytter du tilbake til 7000 når du går over til unicom.

 

- Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fly fra en ukontrollert flyplass til en ukontrollert flyplass og holder deg i G-luftrom (ukontrollert luft) hele veien, er det ikke krav om å kalle opp ATC i det hele tatt.

 

På grunn av radardekning og radiodekning har ikke ATC mulighet til å gi trafikkinformasjon overalt. Derfor vil det mange steder være "se og bli sett" som gjelder. Flyr man under eller i TMA-luft er det større sjanse for å få trafikkinformasjon fordi radardekning og radiodekning er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på hva du mener.. mener du, om du kommer utenfra og skal inn i Torp CTR (ENTO_TWR) via Tønsberg? Hvis du tar kontakt med tårnet i god tid (1-2 min?) før du passerer Tønsberg/CTR-grensen, skal det ikke være noe problem. Hvis du alikevel skulle nå Tønsberg før du får noe svar, skal du vel egentlig entre holding over eller rett nord for Tønsberg ja..

 

Hvis du mener når du er på vei ut fra Torp CTR (ENTO_TWR) og tenker å kontakte Farris APP (ENTO_APP), så haster det ikke. Så lenge du holder deg under TMA-luften (ENTO_APP) og utenfor CTR-grensen (ENTO_TWR - som dekker fra bakken og opp), er du i ukontrollert luft og kan fly akkurat hvor du vil uten å kontakte ATC. Om du derimot vil fly opp og inn i TMA (ENTO_APP - kontrollert luftrom) må du fly under minstegrensen i TMA (for eks 2500 fot som i det første eksempelet) inntil du har fått klarering til å fly høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...