Gå til innhold

Liten "feature artikkel" fra SK4423 igår :)


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

Fløy Tromsø Oslo med SK4423 i går og fikk meg andre tur på 1. klasse med SAS denne sommern (klappsete). Flygeplanen gikk som vanlig via Norge nedover, litt på østsia av Trondheim og videre mot Oslo. Været så fint ut, var lovet vind på 30 knop i høyden (head wind) og ellers ingen ting signifikant å melde om. Muligens noen CB i Oslo-området, men ikke værre enn at dette har man kontroll på.

 

Taxet til enden av 01 og snudde oss så vi hadde 19 med sine 2300 meter forran oss. Etter pipern til Tromsø Flyklubb tok av og svingte brått høyre, var det 737 700 maskinen fra tidligere Braathens sin tur til å vise muskler med sine 24K motorer som var derated til 22K + 31 grader, noe som gav 89.9 % N1 for take off. Flappen var satt på 5 og lista gått gjennom, alt OK!

 

Vi satt TO thrust og rullet bortover mens CFM`ene hørtes hardt jobbende i bakgrunnen. Like etter take off på rundt 1500 fot var det tid for CLB thrust, noe som faktisk gav mer turtall på primusene, 93,% for å være pinlig nøyaktig. For de som ikke visste det (jeg visste det ikke før i går) så har det en egen hensikt å derate motorene spesielt på bakken, for 60 sekunder seinere å thruste på som bare det. Hvorfor så interessert i å derate under selveste take off? Den spesifikke årsaken er at motorene ikke bør gå med TO thrust uten at det er nødvendig grunnet manglende kjøling på bakken. For liten luftgjennomstrømning gjør sitt til at de slites merkbart mer under take off enn climb. Derfor er vanlig praksis å derate maksimalt under take off, for like etterpå å like godt bare slette hele CLB 1 eller CLB 2 som maskinen gjerne går over til alt etter hva du hadde som take off power.

 

Dem hadde filet FL400 men da vi passerte FL380 på vei opp oppstod det merkbar turbulens. Spurte dermed om å gå i 360 bortover, noe vi fikk lov til. De med flyskrekk i kabinen ble sikkert litt forundret og engstelig da vi forlot vår etter hvert litt slappe climb på 1100 fpm med full rulle på motorene (hadde faktisk 100,3% N1) til fordel for idle thrust og plasserte oss ned på FL360. At vinden varierte mellom 18 og 36 knop i nesen vår gjorde sitt til at motorene også gikk ujevnt (på kommando fra A/T systemet) men dette illustrerer egentlig hvor enkle små ting som kan føre til unormale bevegelser og lyder i fly, spesielt for de med flyskrekk. Var nemlig en som fortalte meg i baren i Tromsø at han hadde flyskrekk og gruet seg litt. Synes synd på han.

 

Vel 100 NM før GM fikk vi lov å forlate FL360 og fikk følge den sedvanlige VNAV PATH descenten (som enkelte piloter klager litt på i 737-maskinene). Plutserlig er du for høyt, så er du for lavt, så kommer litt mer motvind og du er plutserlig langt i fra "on track" vertikalt og må begynne å thruste på bortover. Eksemplaret jeg satt på med, LN TUA, gammel Braathens maskin var vist kjent for å være litt sær på sine måter. Har faktisk flydd denne maskinen på klappsete en gang tidligere og da var det også noe tull med VNAV :-)

 

Landingen på rullebane 19R ble imidlertid TOTALT kiss! Bedre landing har jeg ikke sett med 737. Fløyt lenge over banen etter EGPWS hadde uttalt sitt siste "ten" før maskinen snitret bakken og hverken jeg, styrmann, kaptein eller ground spoiler systemet var vel helt sikker på om vi hadde tatt bakken eller ikke, men spoilerne bekreftet etter hvert det jeg så vidt hadde en liten mistanke om, vi var på bakken etter en fantastisk liten tur på 1 time og 40 minutter fra nord til sør!

 

En liten film fra morsomheten følger:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...