Gå til innhold

Diverse spørsmål fra en NOOB i VATSIM


Arne Austenå

Anbefalte innlegg

Hei!

Hviket fly bruker du? Er det medfølgende 737, eller et addon-fly som ifly 737 eller PMDG 737? Så lenge du flyr med riktig flytype og callsign er det det samme hvilket livery du bruker. Men for din egen opplevelseanbefaler jeg å bruke riktig livery også.

 

Hvilken server du logger deg på i squawkbox eller FSinn har ikke noe å si. De er alle VATSIM-servere som er ''koblet sammen'' og viser akkurat den samme trafikken og flygeledere.

 

Hvis dette er en booking for Gardermoen real time under FLG, så får du vel tildelt en gate dersom du starter fra Gardermoen. Hvis ikke, kan du ta den gaten du måtte ønske. Når du har stillt deg opp på gate må du sende en flightplan med rute osv via flightplan- skjemaet i FSInn eller Squawkbox. Så kan du be om IFR-clearence fra tårnet.

 

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,og hvis ikke du får opp noen prøv en av disse: http://vatcaf.flyvatsimafrica.org/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=63 :)

 

Ellers anbefaler jeg sterkt å bruke et skikkelig addon-fly med FMC når du flyr på VATSIM. På VATSIM bruker vi nemlig real-world prosedyrer, med mer eller mindre ekte ruter, SID/STARs, osv og dette er ting du bare får fløyet med et godt addon-fly. Litt å sette seg inn i, men du vil få såå mye mer ut av VATSIM :) Til FSX anbefaler jeg PMDG 737 NGX som er den aller beste 737'en pr dags dato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal skru av all AI-trafikk når du flyr på VATSIM. Da sier det seg selv hvem som er menneskestyrt ;)

 

Du snakker med ATC ved å sette frekvensen inn i radiopanelet i flyet ditt og trykke inn knappen du har satt som PTT i FSInn.Du trenger altså ikke teamspeak da alt går gjennom FSInn.

 

Egentlig syns jeg du bør starte med Squawkbox istedenfor FSinn, da squawkbox er mye enklere å bruke. Der følger det med ferdigkonfigurerte trafikk-fly, mens i FSinn må man man velge flytype og livery for hvert eneste fly man møter på VATSIM, for at de ikke skal vises som default cessna eller learjet. I tillegg er squawkbox mye mer oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig inrømme, Arne, at et slikt realtime event ikke er beste plassen å begynne å fly.

 

Sitter du fortsatt med default 737, kan du ikke fly ordentlige ruter, SID og STAR og så videre.. Og det kommer til å gå unna med mange som prater på frekvensen.

 

Anbefaler deg å begynne så fort som mulig å prøve deg på vatsim, for å se hvordan det fungerer, spørre ATC om hjelp osv :)

 

Du kan selvfølgelig komme å fly på realtime eventen, dette var bare et velment tips :)

 

 

Liker du 737, skaff deg PMDG sin addon: 737 NGX, les tutorials, se youtube-videoer osv. Da blir det utrolig mye kulere å fly!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste ut sqawbox ja :)

Og har ikke tenkt til å starte med FLG-eventene nei :) Tenkte å øve en del frem til den tid.

 

Den 737 pakken koster en del penger, men får vel investere i den om den er en del bedre en vanlig 737 :)

 

Hvor mye trafikk pleier det å være på VATSIM sånn til vanlig ?

Er det ofte at det ikke er ATC rundt på de store flyplassene ?

 

Hva gjør man når det ikke er en ATC i nærheten ?

 

 

Kommer sikkert med masse dumme spørsmål, men har virkelig lyst å lære mer om dette her, virker så fett :) Holder på å utdanne meg til avioniker og er skikkelig interessert i fly, men til nå har jeg ikke vist om at det fantes noe slikt som VATSIM, kun de serverne inne mulitplayer menyen inne på FSX og det er noe traus greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne, det ER fett :grin:

 

Sånn overall er det ikke så veldig mye trafikk på Vatsim i Norge. Men vi har et ukentlig event på onsdager som heter Norway online day. Da får vi gjerne litt ekstra.

 

Det er tamt i norge på ATC sida om dagen, men du finner vertfall Oslo kontroll og gardermoen bemannet ganske ofte.

 

Når du ikke har ATC tilgjengelig, så har vi noe som heter unicom. Den er på frekvens 122.8 og er en tekstbasert frekvens der piloter forteller hverandre om deres intensjoner, slik at de kan unngå å f.eks komme inn samtidig på samme rullebane osv..

 

Ta en kikk på denne tutorial-serien som Andreas Stangenes her på forumet har laget, du kan nok få svar på en del spørsmål der:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin video det :) Men når jeg gjør slik som han så får jeg connection timed out eller noe i den duren ?

 

Testet også squawkbox, der fant jeg tre fly med merkelig ivory (blå/hvit som det sto VIP på) pg de lagget som gale.

 

Andre gangen jeg testet via squawkbox så fant jeg ingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...