Christian Berg Skrevet 26. februar 2012 Skrevet 26. februar 2012 Hei, noen som har testet ut dette programmet? Det virker veldig intresant, noen utfyllende kommentarer? Siter
Kyrre_Andersen Skrevet 26. februar 2012 Skrevet 26. februar 2012 Jeg har brukt Radar Contact både for FS9 og FSX (versjon 4.3). Brukergrensesnittet er i grunn veldig likt (RC snakker med FS9/FSX gjennom FSUIPC). Sammenlignet med default ATC har RC helt klart flere valgmuligheter, du kan eksempelvis sende "mayday" call, få vektors til nærmeste flyplass (ATC vil spørre deg om "type emergency" og du kan da velge mellom "cracked window", "air rage", "depressurization" osv). En fordel med RC er at når du f.eks. flyr IFR ut fra en flyplass så får du (dette er mer eller mindre sitert) eksempelvis: "Scandinavian 123, radar contact, climb flight level 150", i motsetning til default'en som svarer deg med å gi deg en altimeter setting, for så å svare deg for andre gang med "climb to XXX, turn right heading XXX". Fraseologien som benyttes justeres automatisk etter hvor du flyr, så hvis du flyr i USA, så er Trans alt 18000 uansett, mens i Europa kan du gjerne høre "when ready descend flight level one hundred", noe som iallfall gjør at det kiler litt i magen hos meg når jeg kommer fra ENGM inn mot Sola i FL250. En ting som jeg synes er litt dumt er at du ikke får vite noenting som helst om hvilken approach som kan forventes før du sendes over til approach kontrolleren. I virkeligheten får IFR trafikk vite om dette lenge før de i det hele tatt entrer TMA. Det blir nesten som med default ATC'en etter min mening. Så til det som jeg mener er det største minuset med RC: Stemmene høres veldig "robotiske ut"..dvs, de er menneskelige (innspilte wav filer), men det hele er veldig hakkete. Det sies at du må defragge harddisken din titt og ofte for å få stemmene til å høres naturlige ut..jeg har defragget opp ned og i mente uten at det høres noe bedre ut av den grunn. Default ATC snakker iallfall flytende! Etter min mening er det ingen i dag som har greidd å skape en fullgod erstatning for default ATC (utenom VATSIM). Et annet alternativ er selvsagt Pro Flight Emulator, som er en videreføring av en gammel adventure generator kalt Proflight 2000. Denne er dog ikke så brukervennlig som Radar Contact! Samlet sett mener jeg Radar Contact er verdt kronasjen! Personlig greier jeg ikke helt å venne meg til de robot aktige stemmene, men det kan hende at mange ikke syns det er så farlig. Som sagt, fraseologien er mye bedre tilpasset Europa. Det er også mulig å fly en SID ("departure procedure"), hvor ATC lar deg navigere fritt innforbi en viss radius fra avgangsplassen din etc. Mvh Kyrre Andersen Stavanger Siter
Audun Sjøen Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei Har ikke så mye å si i tillegg til det Kyrre sier, har også brukt RC i mange år, og for ATC utenom VATSIM er det RC abolutt det beste alternativet. Når det kommer til snkkingen, personlig synes ikke jeg at de høres robotisk ut, har også flere muligheter for justering av pitch og hastighet, som kan hjelpe til med flyten. Anbefaler at du tar noen søk på youtube på FSX og RC4.3 for å selv høre eksempler på bruken og hvordan det høres ut... Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Henger meg også på hva Kyrre sier om RC4. Jeg er selv ikke aktiv på Vatsim pga. microfon problemer, så da er det RC4 det går i og kan ikke tenke meg å gå tilbake til defult ATC. Robot stemmer har jeg ikke, men vet at mange har slitet med akkurat det. En ting som jeg synes er litt dumt er at du ikke får vite noenting som helst om hvilken approach som kan forventes før du sendes over til approach kontrolleren. I virkeligheten får IFR trafikk vite om dette lenge før de i det hele tatt entrer TMA. Etter jeg begynte i bruke FSC-9 som planleggings verktøy og legger inn SID/STAR og TRANS inn i flyruta, så er det svært svært sjelden at ATC velger motsatt rullebane retning for mitt vedkommende. Dessuten eksisterer det ikke lengre at ATC ber meg å fly en bestemt retning mot første punkt. Det eneste som evt. kan skje nå fra ATC, er at ATC ber meg å lande på f.eks. 01R istedenfor planlagt 01L, men her er det enkelt å trykke 4 og be om full ILS landing på bane 01L. Så ja, RC4 er absolutt å anbefale som ATC hvis man ikke skal være på Vatsim. Siter
Kyrre_Andersen Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Du sier noe der! Kan jo teste ut om jeg får bedre flyt ved å justere litt på pitchen. Vet du forresten om det går an å få fatt i oppdaterte callsigns (f.eks. med "Nor Shuttle"?) Mvh Kyrre Andersen Stavanger Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 27. februar 2012 Premium Medlem Skrevet 27. februar 2012 Radar Contact Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 27. februar 2012 Premium Medlem Skrevet 27. februar 2012 Vet du forresten om det går an å få fatt i oppdaterte callsigns (f.eks. med "Nor Shuttle"?) Avsim library:Søk på NAX_Callsign. Denne lå der i alle fall tidligere.Har ikke sjekket akkurat nå så du får bare søke på den. Siter
Christoffer Furuseth Skrevet 28. februar 2012 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har kjøpt det nå. Men er det noen som kan laste det opp? For jeg bruker 12 timer på å laste ned fra siden til RC4. Sitter med 10-30 kbps. Lot den stå på for andre natta på rad, men den blir avbrutt og må da starte hele driten på nytt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.