Gå til innhold

Indergaard + VFR = ?


Anbefalte innlegg

Hallo i huset godtfolk! :)

 

Som dere ser i overskriften er denne tråden rettet litt mot Sivert Indergaard sin skrekk for VFR fly, og siden denne treningen var hans første på Vatsim så tenkte eg og Joakim Hagen at det var en knakandes god ide om å stille med hver våres VFR fly og ta noen TG`s på Værnes... Vi kom oss på frekvensen Kl 19.50 og kontakta tårnet og fikk clearance for Left Pattern RWY09 :) Og her kommer vel det dere alle har venta på: Screenshotsa :grin: Enjoy!

 

Engine start er komplett og eg og Joakim gjør oss klar for Taxiing :)

2011-9-6_19-49-59-258.jpg

 

Og vi har begynt Taxiing mot Holding 09.

2011-9-6_19-54-46-682.jpg

 

Får en følelse om at vi nærmer oss RWY?

2011-9-6_19-57-14-932.jpg

 

Nydelig kveldsstemning i Trondheim denne kvelden!

2011-9-6_20-3-27-497.jpg

 

Første finale!

2011-9-6_20-4-17-6.jpg

 

Likte dette bildet ;)

2011-9-6_20-15-12-756.jpg

 

Saying "Hello" til Jens Leo på nest siste final for dagen! :)

2011-9-6_20-32-10-320.jpg

 

Og der var vi nede for kvelden og 44 nye minutter kan bli loggført i boka! :)

2011-9-6_20-43-49-640.jpg

 

Her kan dere se bildet av galskapen vår :grin:

Joakimogmeg.jpg

 

Indergaard greide seg bra og alle sammen lever fortsatt! Takk for god kontrollering og for en bra tur, Joakim! :)

 

Addons:

REX2

UTEX

Værnes X

NSX_II

 

Alltid gøy med respons! :)

 

PS!! Eg har personlig fått samtykke som det heter på godt nynorsk og skrive om Sivert i denne tråden :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Flotte bilder!

 

Jeg fløy selv landingsrunder med skolesjefen i flyklubben jeg er medlem i, og jeg fløy en veldig vid landingsrunde. Han sa at så store landingsrunder flyr man i 747, men det var ikke i nærheten av dette. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg overhode ingen ekspert, men dersom du flyr pattern hvor du til enhver tid kan spytte på rullebanen så flyr du feil. Jeg har sjekket litt rundt på nettet, og flere kilder viser en pattern som er ca 3 ganger rullebanens lengde. Downwind flys 1,5 ganger rullebanens lengde i avstand fra rullebanen.

 

Logikk: Jo trangere pattern, jo færre fly får plass. Det er også en haug av piloter som hopper bukk over upwind delen av pattern. Meningen med upwind er å få god høyde, og få avstand fra rullebanen før du turner crosswind. Med andre ord skal du ikke turne left/right for crosswind før du har rullebanen godt bak deg (ca 0,5 ganger rullebanens lengde). Dette er jo også helt løselig sagt, for med korte rullebaner slår denne regelen feil. Asphalt rullebaner i Norge tror jeg fint kan kombineres med denne tommelfingerregelen. Husk at pattern er firkantet, og ikke sirkulær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...