Gå til innhold

Oppstart guide for Flight Simulator ?


Helge Dypdalen

Anbefalte innlegg

Noen som har henvisnining til en nybegynner guide / kvikk start guide for Flight Sim, eller om du vil en Dummies guide ?

 

Jeg har ingen erfaring med hverken programvare eller fysisk utstyr for formålet og hvor kjøper dere evt utstyr som må til? Har i lengre tid hatt lyst til å prøve dette!

 

Ser for meg en enkel løsning for å simulere realistisk småflyging med ex Cessna 172 eller gjerne Cessna 182 i kjente strøk her hjemme i Norge når kveldene blir lange og mørke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen:)

Du får gå til anskaffelse av f.eks FSX.Sjekk litt på nettbutikken her.

Nå er det en fordel om du har en relativt ok maskin som takler den da.

Jeg mener det er en god start.

Så bestemmer du selv hva mer du vil gå for etterhvert.

Her er lett å bli hekta:)

Bruk forum,nettbutikk og slikt.Det er endel å sette seg inn i når man bruker tid på dette,men for all del,det er kjempemorsomt å starte med flysim.Man må starte i det små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ja! :)

Velger du Flight Simulator X vil jeg anbefale deg Carenado sine fly, de har mange forskjellige småfly som er mer detaljert enn flyene som kommer med spillet, lett å installere og lære å fly. Men pass på at når du skal kjøpe tilleggspakker for FSX, at det er til FSX og ikke FS2004 eller X-plane! :)

 

I filbiblioteket på denne siden kan du f.eks finne flyplasser, landskap og diverse greier for Norge, gratis.

 

Det er bare å til å stille flere spørsmål om det skulle være noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan og velkommen til en fantastisk flott hobby.

 

Ulempen er at det er vel en av de mer krevende hobbyene du kan ha i den mening at ved innkjøp av FSX så er du stort sett bare halveis. Det er ikke bare å sette seg ned å fly om man er perfeksjonist og vil forsøke å få til et best mulig system som gir deg størst mulig realisme.

 

For å komme dit krever det at du setter deg inn i en del fagkunnskap om FSX og gjør en del forbedringer og kjøper tilleggsprogrammer som gir deg absolutt det helt ypperste.

 

Men, du har garantert kommet til riktig plass, her på FS.no finnes det mengder med kompetanse og som kan hjelpe deg videre.

 

Først og fremst trenger du Flight Simulator X, gjerne med Accelration Pack også slik at du får med Servicepack 1 og 2 i denne.

 

Om det er småfly du skal fly så vil jeg også sterkt anbefale en Yoke, som du f.eks kan finne her:

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=28&products_id=322

 

For å få en mest mulig realistisk landskap og fly i, er det noen investeringer som trengs å gjøres. Ultimate terrain Europe gir deg korrekte plasserte veier, jernbaner, elver, vann og kystlinjer i Europa. Det plasserer også byer og steder korrekt. Mange syns også at de bakketexturene som følger med standard FSX er for dårlige og da finnes Ground Environment X som mange syns gir bedre bakketexturer.

 

Ultimate Terrain X Europe finner du her:

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=412

 

Ground Environment X finner du her:

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=59&products_id=605

 

I tillegg er det utviklet en enda større forbedring spesifikt for Norge som er freeware og heter Norway Scenic II. Denne vil de nærmeste dagene bli lastet opp på filbiblioteket du finner her, og denne sammen med Airports of Norway vil gi deg det absolutt beste terrenget og det mest realistiske Norge å fly i.

 

Airports of Norway finner du her:

http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/fsx/scenery/europa/norge/1296.html

 

Til slutt vil jeg også nevne at du bør innstallere det som heter mesh. Det er rett og slett høydedata og som brukes for å tegne opp landskapet vertikalt, altså i høyden.

 

Vi har fått et flott mesh som er veldig detaljert og som også er freeware og som du finner her:

http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/FS2004/scenery/europa/norge/114.html

 

Dette meshet er laget til FS2004, men det fungerer utmerket og uten problemer i FSX også.

 

Fly er nevnt tidligere, og jeg kan virkelig anbefale flymodellene til Carenado som du finner en oversikt over her:

 

www.carenado.com

 

Lykke til videre, og ikke vær redd for å stille spørsmål om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra informasjon! Det er lenge siden jeg startet denne tråden men fortsatt like aktuellt, det har vært litt forskjellig å stå i med i høst og vinter men er nå på sporet igjen :)

 

Da har jeg sett litt på en eventuell innkjøpsliste hvis det er mulig å få dette til på min pc? Spec her!

 

Flight Simulator X eventuelt Microsoft Flight Simulator 2004 med følgende tillegg Accelration Pack som inkluderer Servicepack 1 og 2, Ultimate Terrain X Europe , Ground Environment X , Norway Scenic II , Airports of Norway , Mesh for Norway, Carenado fly anbefales men der er det ikke C182S med analoge instrumenter eller C182T med G1000, alternativer på forumet her

 

Over til harde pakker som Yoke og throttel quadrant og Flight Rudder Pedals

 

Hvordan er det å fly med en 24" skjerm med hensyn til sikt ut og samtidig ha oversikt i cocpit ?

 

Aopa sine sider står det at Cessna 182S (ny type) er inkludert i Microsoft Flight Simulator X men det kan ikke jeg se noe sted ?

 

Regnestykket ser jo veldig hyggelig ut hvis min pc kan gå med dette, men det optimale blir vel en selvbygger stasjonær pc kun for Flight Simulator hvis dette skulle tar av....

 

Software med to fly ca. kr. 1850,-

Hardware etc ca. kr. 2300,-

 

Eventuelt litt frakt i tillegg ?

 

Er dette en grei pakke som kan bestilles ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Du kan få UTX gratis av meg hvis du betaler frakt ! For jeg kjøpte alle de addonsene som ligger på kjøp og salg. Jeg har UTX fra før, og trenger jo ikke to ;) Har også yoke med tq som du kan få kjøpe billig! Send meg en PM :D

 

EDIT:

Kan jo skrive en liten oppstartsguide jeg også, da :) Ellers finnes det jo en her . Som nevnt ovenfor er det veldig anbefalt at du legger ned noen timer til å freshe opp FSX litt før du begynner å bruke det. (selv om dette ikke frister da man er ivrig på å komme i gang...) Du vil ha igjen for det når du begynner å fly ;)

 

Når det kommer til hardware: igjen spørs det hvor mye du vil legge i det. Uansett er yoke og pedaler + throttle quadrant en fin plass å starte. Da har du det mest elementære. Å fly med piltastene er ikke noe kult når du først har fått prøvd yoke. Dessuten er sistnevne mye enklere, spør du meg. En kan spe på med ekstrautstyr så mye man vil, det er bare et spørsmål om hvor mye man vil legge i dette :) Skal du etter hvert over på 737 og større, ville det ikke vært ufornuftig å skaffe seg noen paneler. Igjen gir det en mye større virkelighetsfølelse. I forbindelse med at jeg har bygget flysimulator, har jeg fått noen erfaringer jeg gjerne skulle hatt før jeg startet. Jeg har hatt alt fra MCP Pro til de aller enkleste instrumentene i ProFlight-serien. Jeg har kommet frem til at det enkle er det beste. Så nå har jeg "kun" yoke, tq, pedaler, multipanelet, radiopanelet og switchpanelet pluss noen andre småsaker. Skal man blande sammen mye, så kan det bli mye for maskina. Igjen spørs det hvor mye system du har å kjøre på. Selvfølgelig er dette helt individuelt, noen kan ikke få nok instrumenter ;)

 

Når det gjelder scenery, så vil jeg, i likhet med de andre, anbefale deg filbiblioteket her inne. Sceneryfilene har glimrende kvalitet, og er gratis (!) Jeg har mesh, Airstripes of Norway, Norske broer, Bodø/Svolvær, Kjeller osv. Alt i alt, så har jeg vel egentlig nesten alt av det som er lagt ut her inne. I tillegg har jeg UTX, GEX, REX generelt sett. Real Environment X (REX) forbedrer vær -og vann kraftig. Jeg har i tillegg Flight Environment X (FEX) som er i samme gata. Jeg har som skrevet over kjøpt en del nye fly, deriblant Cessna 172 skyhawk (bilde her ) At det blir brukt med meg, tviler jeg på. Så om du er interessert, er det bare å skrive til meg (i likhet med det som er nevnt øverst). Oppskrift på å legge in scenery finner du i linken øverst, ellers finner du det i readme-filene som følger med i mappene du laster ned.

 

Hvis det er noe du lurer på, så må du bare si ifra! :)

 

Sist, men ikke minst; velkommen hit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! :) Hyggelig å se nye ansikter.

 

Som de andre har forklart, så er valg av sim kun den spede begynnelse. Det som er fint, er at det høres ut som du nettopp er i begynnerfasen. Du trenger ikke allverdens addons i oppstarten. Tvert imot, kan det være en fordel å kose seg med en "au naturell" sim (misforstå meg rett).

 

De fleste jeg kjenner bruker FSX, men kanskje det er på tide å legge inn et godt ord for XPlane 10? FSX blir ikke lenger videreutviklet av microsoft, men xplane er i høyste grad i live. Det er ikke usannsynlig at "vanilla" xplane blir bedre enn "vanilla" fsx. Fordelen med FSX er at tredjeparts utviklere har hatt mange år på seg til å forbedre fsx, og det er mange spennende addons tilgjengelig for den. Xplane er relativt ny, og har kun en brøkdel av addons tilgjengelig. Dette forventer jeg kommer til å endre seg i løpet av et år eller to. Aerosoft (velkjent addons utvikler) har allerede en del addons til xplane. Prepar3d er også en annen sim som er bygget på lesten til FSX. Prepar3d eier av lockheed martin og man kan abonnere på den til rundt 10 usd pr måned. Det er enda færre addons til den enn til xplane.

 

Uavhengig av hvilken sim du velger, så vil jeg bare ønske deg lykke til. Hvis du har flydilla, så er du garantert mange artige øyeblikk uansett sim.

 

Til slutt: Jeg så på specsene dine. Hvis du vil ha "as real as it gets" med tanke på eye candy, så trenger du en monster pc som er langt bedre enn den du har i dag. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg har sikkert brukt 35.000,- på denne hobbyen (pc, peripherals, addons). Det kan også bli mye frustrasjon mens du tweaker. For en newbi kan det kanskje bli vel mye. Bare pass på at du ikke dreper sim-lysten din med alt det tekniske. Kanskje i begynnelsen trenger du å konsentrere deg mer om det å fly, og så kan du trappe opp addons etterhvert? Med dine pc specs så kunne kanskje fs9 (fs 2004) vært det beste? Da ville jeg i tilfelle ikke investert for mye i addons, men heller gått over til fsx, xplane, prepar3d e.l. når jeg kjøpte ny pc.

 

Happy landings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...