Steinar Grindstein Skrevet 21. juni 2011 Skrevet 21. juni 2011 Norwegian har inngått avtale med Boeing om kjøp av ytterligere 15 nye fly av typen 737-800 med leveranse i perioden 2015 til 2018. Fra før har Norwegian en kjøpsordre på 63 nye 737-800 fra Boeing som leveres frem til 2016. Nå økes ordren kraftig. - I Norwegian er vi opptatt av å være fremtidsrettet og tenke langsiktig. De nye opsjonene gir oss en mulighet til å sikre flere nye fly og bygge for fremtiden. Ikke minst gir det oss en mulighet til å få kostnadene videre ned, noe som er helt avgjørende i konkurransen fremover. Dersom drivstoffprisene forblir høye er det enda mer behov for helt nye og drivstoffgjerrige fly og i Norwegian vil vi eie fremfor å leie. Videre vil vi på et tidspunkt begynne å fase ut de første Boeing 737-800-maskinene våre. Da er det helt avgjørende at vi har mulighet til å få kjøpe nye fly. I et miljøperspektiv vet vi også at det kommer stadige forbedringer, slik at nye fly er en vinn-vinn både for passasjerer, for miljøet og for oss som selskap, sier administrerende direktør Bjørn Kjos. “Bransjeledende” - Norwegian fortsetter å være en ledende aktør i bransjen, gjennom å tilby de reisende nytt Dreamliner-interiør og trådløst internett på sine splitte nye Boeing 737-800-maskiner. I tillegg er disse flyene de mest drivstoffgjerrige i sitt slag. Norwegian har oppnådd en fantastisk suksess og vi er stolte over å være en viktig bidragsyter gjennom leveranse av våre 737-maskiner, sier Boeings Vice President of Sales & Marketing, Marlin Dailey. Stor ordre I 2007 bestilte Norwegian 42 fly fra Boeing til en listepris på mer enn 18 milliarder norske kroner. I etterkant er ordren økt til 63 fly i perioden 2009 til 2016. 19 av disse kjøpte flyene er levert – i 2009, 2010 og hittil i 2011. Ordren øker nå til 78 totalt med de 15 nye bestillingene. Norwegian faser også ut eldre Boeing 737-300 raskere enn planlagt. Flåten består i dag av totalt 58 fly. Fremtidige leveranser Se oversikt over fremtidige leveranser, hovedsakelig kjøp, i tabellen nedenfor. Alle nye 737-800-fly leveres med CFM Evolution-motorer, Boeing SKY-interiør og bredbånd. Med de nye flyene vil Norwegians flyflåte være helt i tet i Europa med hensyn til miljø og passasjerkomfort. Leveringsår Antall fly Flytype 2011 15 (11 levert) Boeing 737-800 2012 13 Boeing 737-800 2012 1 Boeing 787-8 Dreamliner 2013 10 Boeing 737-800 2013 3 Boeing 787-8 Dreamliner 2014 11 Boeing 737-800 2015 7 Boeing 737-800 2015 1 Boeing 787-8 Dreamliner 2016 10 Boeing 737-800 2017 5 Boeing 737-800 2018 2 Boeing 737-800 Kontaktpersoner: Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 97 55 43 44 FinansdirektørFrode Foss, tlf. 91 63 16 45 Kilde: http://media.norwegian.com/no/Pressemeldinger/?iId=653188 Siter
Mads Hjemmen Skrevet 21. juni 2011 Skrevet 21. juni 2011 Kjos tar av! Norwegian kommer til å dominere om noen tiår! :grin: Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 21. juni 2011 Skrevet 21. juni 2011 Hvor skal Kjos bruke alle disse flyene? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Skrevet 21. juni 2011 Hvor skal Kjos bruke alle disse flyene? Dem skal blant annet brukes for å erstatte den de eldste B737-800 flyene dem har. Men dem starter jo stadig vekk opp nye ruter, å dem har helt sikkert en plan for hvordan disse skal benyttes. Siter
Rune Gilberg Jensen Skrevet 21. juni 2011 Skrevet 21. juni 2011 Jeg tror Kjos helst vil selge de gamle 737-300 tilbake til Afrika først. 800`ene vil gå i mange år til vil jeg tro. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Skrevet 21. juni 2011 Nå er jo de gamle 737-300 alt på tur ut av flåten, og de siste forsvinner sent 2012 eller tidlig 2013. Og den bestillingen som vi så kom idag starter ikke leverning før tidligst et par år ettter dette igjen. Man skal også huske på at noen av DY sine B737-800 maskiner er godt brukte maskiner som ikke har norwegian sin cabin og cocpittsettup (blant annet 189 mot 186 seter). Og det er disse 800 flyene Bjørn nok vil sende ut når disse 15 nye flyene begyner å komme inn i flåten. For å definere hva jeg mener: Norwegian sin 737-800 configurasjon har customcode 8JP hos Boeing. I tilegg til den har norwegian fly med følge nde custom code: 81Q 1FLY 8Q8 3FLY 86N 9FLY 81D 1FLY 86Q 1FLY 8BK 1FLY 8FZ 2FLY Dette betyr at dem har 8 forsjelig 737-800 varianter med forsjelig configurasjon. Rent oprasjonelt forenkler det jobben for planleggingskontoret for DY om dem kun har en config å forholde seg til. Noe som også er lettere for piloter og cabincreaw. Siter
Rune Gilberg Jensen Skrevet 21. juni 2011 Skrevet 21. juni 2011 Hørtes dyrt ut for fire seter mindre? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Skrevet 21. juni 2011 Alle nye 737-800 til norwegian blir levert med 186 seter. Det som er dyrt her er at dem har fly som veier mere en dems egne fly veier pga flere å tyngre seter en dem har selv, noe som påvirker fuelbruk og i verstefall setter begrensing i rekkevidden på flyene. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.