Kristian-Mikkelborg Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Ok, saken er at jeg gjennomførte en ganske feilfri tur med PMDG 737 igår, med tutorialen til WTurbiazs(?) på youtube. Det funka veldig greit, fikk liksom sett åssen han leste charts, brukte FMC, og litt div med 737'n.. MEN jeg finner ikke ut åssen jeg leser chartsa til Norge!? Vet de er på ippc, men kan noen gi meg en forklaring? De på Aeroplanner for LAX og LAS var greie, var annerledes på en måte.. Håper på svar, og at folk skjønner hva jeg mener vh Kristian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Er det inn og utflyvningskart du tenker på? Hva på kartene er det du ikke forstår? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Kom med link til et eksempel, så skal du få det forklart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg synes de norske AIP kartene er av de letteste å lese. Mulig fordi det er de jeg er mest vandt med. Her har du for eksempel kartene for Værnes. Vet du at du skal lande på runway 27, er det vel ganske naturlig å åpne Standard Arrival Chart and Routes Instrument (STAR) - ICAO RWY 27. Her ser du alle ankomstrutene (STAR) inn til runway 27 på ENVA, og hver STAR er markert med navnet sitt. Alle STAR'ene begynner med punktet de starter fra. Kommer du for eksempel fra Gardermoen og følger ruten NUVSA UZ125 MIRVU UZ20 RBU, slutter ruten din med RBU, og det passer derfor bra å velge RBU2M arrival (om du skal lande på 27). Har prøvd å forklare litt på bildet under, håper noe av det er forståelig i hvertfall Si ifra hvis det er noe annet du lurer på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian-Mikkelborg Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Kanskje noe av det som forvirra meg var at slik ser den jeg brukte til arrival på KLAS: http://map.aeroplanner.com/plates/FaaPlates_pdfs/00662KEPEC.PDF og slik ser f.eks den Arrival til ENVA: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENVA/EN_AD_2_ENVA_4-9_en.pdf Ergo, det ble mye greier for meg. Skulle prøve meg på en tur fra ENGM - ENBR eller noe, og det stoppa opp når jeg kom til å finne charts, for skjønte ikke stort.. Og jeg er rimelig dårlig på å forklare! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian-Mikkelborg Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Skal se litt på den SID & STAR-tuten. Den FMCtutorialen er faktisk den jeg fulgte igår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det er greit å nevne at -inn og utflyvningskart (SID/STAR) kan være ganske forskjellige, avhengig av hvilken flyplass den er til. Det er vanlig at -første og siste waypoint i ruten er SID og STAR. F.eks om jeg flyr Porto - Lisboa og ruten min er: "MANIK A5 FTM", så blir "FTM", STARen, etterfulgt av to tegn f.eks "7A" (dette er avhengig av hvilken rullebane som er i bruk). Når denne ruten er lagt inn i FMC så har man en innflyvning helt ned til final. Det er også vanlig at man har en "transission" som binder binder "final" sammen med slutten av innflyvningen. Da heter det siste waypointet som regel IAF (Initial approach fix). I USA er det litt annerledes. Der bruker de mye vektorering, og man flyr ikke så ofte en STAR uten å bli vektorisert inn til final uten ATC. Der er alltid STAR-navnet likt, uten å ta forbehold om hvilken RWY som er i bruk. Da står det ofte i charten at det blir vectors til de forskjellige rullebanene. Håper ikke min forklaring bare gjorde deg mer forvirra enn før :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.