Gå til innhold

Nok en VFR-tur, denne gangen i fjellheimen


Anbefalte innlegg

Har visst blitt stormansgal her, så nå følger enda en bildeserie, fra en flight jeg tok i kveld. Ruta ble Molde-Bjorli-Sunndalsøra, eller Romsdalen-Eikesdalen-Sunndalen om dere vil. For anledningen handlet jeg Carenados C172N, et kjøp jeg er svært fornøyd med! Kom gjerne med konstruktiv kritikk, bildene er uredigerte og teksten er under bildene.

 

fsscr004.jpg

Flyr sørover i Romsdalen, og de majestetiske Trolltindene med Trollveggen kommer opp på høyre side.

 

fsscr015.jpg

Litt lengre sør kommer vi til Marstein, med Mongegjuren og Mongehamran tronende til venstre.

 

fsscr018.jpg

Etter å ha nådd Bjorli, svinger vi mot nordøst og stiger over fjellene for å fly videre til Sunndalsøra. Her ser vi nord mot Bjorli og nedover Romsdalen.

 

fsscr019.jpg

På vei mot Sunndalen passerer vi Eikesdalen, og vi ser sørenden av Eikesdalsvannet. På grunn av lengden på vannet, og geografien rundt det, er det ikke en ukjent hendelse at F-16er fra 338-skvadronen på Ørlandet nå og da trener på lavtflyvning gjennom denne dalen.

 

fsscr022.jpg

Vi når Litldalen som går fra vest av Dovrefjell til den munner ut i begynnelsen av Sunndalsfjorden, hvor Sunndalsøra ligger.

 

fsscr023.jpg

Vi når deltaet Sunndalsøra ligger på (autogen manglet, så byen/stedet ser man ikke noe til på dette bildet), og er i ferd med å starte en høyresving over Sunndalsøra mot flystripa. Til venstre i bildet ser vi foten av Vinnufjellet, som har en av de mest rasutsatte veistrekningene i fylket.

 

fsscr025.jpg

Vi når Vinnu, flystripa i Sunndalen, og legger oss på en downwind til bane 28..

 

fsscr026.jpg

.. For deretter å svinge inn på en skjev baselegg, med en påfølgende finale og trygg landing.

 

fsscr029.jpg

Vel nede på Vinnu. Takk for titten!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilete Magnus. Rekna nesten med at du ville bli nøgd med kjøpet av denne maskina :) Fantastisk liten turmaskin. Spørs om ikkje eg tek meg ein tur i romsdalsfjella sjølve ikveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer!

 

Torstein: Du regnet helt rett, fantastisk fugl. Romsdalsalpene og Sunnmørsalpene anbefales sterkt :)

 

Ivar: Takk for det, good to be back!

 

Benjamin: Yes, FS9. Og radioproblemet ditt kan løses ved en kjapp huskeregle: "Sjekklister, sjekklister og sjekklister"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...