Gå til innhold

Overvekt på MYTRAVEL`s sitt fly


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Kom akkurat hjem fra Thailand i et A330-300 mellom-/langdistansefly som kan ta 410 passasjerer.

 

Må innrømme at det er en enorm lastekapasitet på flyet. Når jeg satt i flyet og så på alle manneskene tenkte jeg litt på flyet jeg flyr, en C-172. Her er det ofte et problem med overvekt dersom en har med seg 4 voksne og litt fuel.....

 

Vel uansett så har dem vekt og balanse på disse store flyene også. Alltid på disse turene hjem etter ferie så har jo alle handlet seg nesten fordervet. Folk hater å betale overvekt (selv om dem sjeldent tar bet. for overvekt) så handbagasjen dem hadde med inn i flyet var blytung. Hvordan går det da med vekt og balansen på flyet? I flyet var det 405 passasjerer med masse bagasje. Er det tilfredstillende marginer ute og går her? Er sikkerheten på hvor mye last som er ombord tilfredstillende. Noen som kan litt om dette!

 

Rett etter takeoff kjente jeg at "flyet" korrigerte seg en del om tverrakselen, slik at det ble stabilisert på en stabil climb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt spørsmål.

Har aldri opplevd at min håndbaggasje er blitt sjekket på feks Gardermoen, mpt hvor mye den veier. Sist fredag (29.nov var det vel?), hadde jeg IKKE lett håndbagasje.

 

Det er kanskje slik at man beregner hvor på vingen C/G vil ligge dersom alle PAX har med max bagasje, og om ingen tar med seg noen bagasje at all (snakker om håndbagasje)... og det er jo en ganske lur ting; men det føres nå ikke kontroll (synlig) på at noen tar med seg håndbagasje som sammen med bagasjen som sendes separat utgjør en overvekt.

 

En annen ting er at det mulig er såpass store marginer vi snakker om her. Det er forskjell på en C172 og en B737 eller for all del den deilige Aibus'en til MyTravel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...