Gå til innhold

JULEKALENDER 2010 flightsim.no


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Da er det blitt desember, og ventetiden er her igjen, og i forbindelse med den har jeg da tatt initativet

til en julekalender her på forumet. Den vil pågå fra idag, 01.12 klokken 00.01 til 24.12 klokken 23.59.

 

Denne julekalenderen blir som en quiz, hvor jeg legger ut forskjellige spørsmål. Spørsmålene blir lagt ut hver dag klokken 00.01

og varer til klokken 23.59 på kvelden igjen, slik at dere har hele dagen på å svare: Svar sendes til meg på PM.

Etter endt dag, vil alle svar for den foregående dagen bli slettet etter at de er registrert i resultatlisten som jeg har privat!

Jeg kan legge ut topp 5-listen for hver kveld om ønskelig, om folk vil se hvordan det ser ut i toppen.

 

Poengsystem:

Svarer man riktig får man 1 poeng. Svarer man feil får man 0 poeng! Enkelt og greit!

Den med flest riktig svar 24.desember klokken 23.59, vinner! Er det noen som da ligger likt, vil det bli delt ut bonuspørsmål til

de det måtte gjelde, frem til vi har kåret en vinner!

 

Vinneren får en TrackIr 5 med Trackclip Pro , sponset fra nettbutikken av Dag Johansen. 2.premien er en Norwegian 737-800 DVD , sponset av Agnor Bertheussen. STOR takk til begge to, for å sponse disse fantastiske premiene :)

 

Da er det bare å sende inn svarene og jeg ønsker alle sammen lykke til, og en god ventetid frem mot jul! :) OG HUSK, send svarene på Personlig Melding til meg!!!!

 

 

OBS!! IKKE POST SVAR I DENNE TRÅDEN, SEND TIL MEG PÅ PM! JEG VIL KUN BRUKE DENNE TRÅDEN TIL SPØRSMÅLENE!! SVAR HER I TRÅDEN

VIL IKKE BLI REGISTRERT. OG HAR DERE MENINGER OM EVT SPØRSMÅL DERE MENER IKKE ER RIKTIG, ELLER AT JEG TAR FEIL I ET SPØRSMÅL,

SEND DET PÅ PM TIL MEG. På forhånd takk!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på luke 1, 1. desember var....

 

Sandefjord, Torp lufthavn. Den hadde 1 500 997 passasjerer til utlandet i 2009, etter Gardermoen som hadde ca 7.2 mill.

 

De som kom bak Torp igjen var:

 

Bergen, Flesland- 1 032 122

Stavanger, Sola- 1 014 315

Trondheim, Værnes- 410 740

 

Kilder:

http://www.avinor.no/avinor/trafikk/10_Trafikkstatistikk

http://www.torp.no/Pages/Artikkel.aspx?pkMenu=88&pksMenu=163&Language=NO

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 2 og 2.desember. Det er 22 dager igjen til julaften, og 29 dager igjen av året.

 

Og det er dags for spørsmål 2.

 

Jeg er ute etter en flytype. Denne flytypen ble påstartet i 1964. Planen for flyet var at det skulle bli brukt som et såkalt STOL-fly (Short Takeoff and landings). I 1966 var første flyet tilgjengelig på markedet og hadde 2 år senere rundet 300 bestillinger. Dette flyet drev ruteflyging her i Norge i mangfoldige år, før det i 2000 ble tatt ut av rutetrafikk i Norge.

 

Hvilken flytype er jeg ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.desember, Luke 3. Da er vi inne i 3. desember og vi skal ha neste spørsmål i vår julekalender. Idag er jeg ute etter et flyselskap. Jeg har lagt et bilde, som viser en del av et fly de har i sin flåte!

 

"Selskapet ble dannet 4.mars 1970. Det startet sine operasjoner med flytypen Canadair CC-106 Yukon med rute mellom Luxembourg og Hong Kong. Idag har de en flåte på 16 Boeing747-400F og 13 Boeing 747-8F på bestillingslisten.

 

tiljulekalenderen.jpg

 

Da er det bare å sende inn svar på PERSONLIG MELDING, til meg. Lykke til ;)

 

 

Svar sendes på PM til Svale Andre Leren.

 

 

 

 

Da har vi flydd forbi 3.desember og vi trer inn i 4.desember. Denne dagen er den 338. dagen i året og vi har igjen 27 dager av 2010. Straks kommer spørsmål for den 5.desember, men først... svar fra idag!

 

Og selskapet jeg var ute etter, var selvfølgelig Cargolux Airlines International S.A. Det er et av de største rute all-cargo selskapene i europa med verdensomspennende ruter. Sjekk link for mer info :)

 

Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Cargolux

 

 

Toppliste etter 3 runder:

 

Paul-Andrè Tilrem

Fredrik H. Haugen

Audun Fikke

Benjamin Hennes

Christian Zhang

Audun Sjøen

Emil Topstad

Eirik Aronsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn i 4.desember, og jeg tror vi idag bare hopper rett på spørsmålet..

 

I 1896 døde en kjent tysk pioner etter et krasj med sitt glidefly. Denne mannen hadde rundt 2000 flyvninger i rundt 5 år fra han startet i 1891 til hans død i 1896. Hvem var dette?

 

 

 

Da skifter vi snart airspace fra 4. til 5.desember, men først, Svar på dagens oppgave:

 

Og jeg skulle da idag frem til Otto Lilienthal

 

Takk for alle svar, neste spørsmål er like rundt hjørne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. desember, luke 5.

 

Riktig god aften godfolk, vi har passert 00.00 og lagt bak oss den fjerde dagen i desember. Neste spørsmål i årets julekalender er som følger:

 

"Idag har jeg vært ute å reist med fly i europa, jeg fikk sitte på klapp fremme i cockpit, og på vei inn til vår destinasjon fikk jeg ta et bilde av en flyplass vi svingte over på innflyging. Jeg satt å så på bilde om og om igjen, men klarte ikke finne ut hvor dette var, mitt spørsmål er da, hvor er dette?"

 

TilJulekalender.jpg

 

Send svarene inn til meg på personlig melding, lykke til!

 

PS: Historien er bare oppspinn ;) om noen i tilfelle skulle lure :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVAR FOR 5.DESEMBER: Gårsdagens oppgave var et bilde jeg fikk "knipsa" på vei inn for landing i Tyskland, jeg visste fant altså ikke ut hvor dette var og spurte dere, og etter mange svar, tror jeg vi alle kan si oss enige om at dette er Hamburg-Fuhlsbuttel Airport

 

Neste spørsmål blir straks offentliggjort!

 

"Historien er bare oppspinn, for den som skulle lure"!

 

 

TOPPLISTE etter 5.dager, alle med full pott:

Paul-A. Tilrem

Fredrik H. Haugen

Audun Fikke

Benjamin Hennes

Christian Zhang

 

 

 

 

6.desember, luke 6! Vi forlater den 5.desember idag, for å tre inn i 6.desember.

 

 

Jeg har ankommet min destinasjon fra i går, hvor det var er funnet ut og jeg reiser nå videre. Denne gangen på en litt kortere reise, og vi skal ut å reise med et mindre fly som jeg fikk "knipset" et cockpit bilde av(ingen klapp denne gang :( ) Det jeg lurer på idag er.. Hvilket fly er det jeg er ute å reiser med?

 

Tiljulekalender1.jpg

 

 

Svar på dagens oppgave var Dornier 328. Denne lille flotte maskinen kan du blant annet finne på ruten Molde, Årø-Trondheim, Værnes for Krohn Air. :)

 

 

Toppliste etter 6.dager:

Fredrik Haugen

Audun Fikke

Christian Zhang

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål for 7.desember, luke 7:

 

Idag den 6-desember, vel fremme på min neste flyplass møtte jeg en pilot som jeg kom i godprat med, vi satt en liten stund og pratet, plutselig måtte han bare løpe for han hadde en avgang han måtte nå. Men rett før han gikk, sa han noe om et av tidenes flyangrep og dagen i morgen(7.des). Jeg skjønte ikke helt hva han mente med det og gikk rundt å tenkte på det resten av dagen, men klarte ikke komme på det. Så nå spør jeg dere om hjelp, hva var det han mente? Trenger kun navn på det.

 

 

Jeg har startet på min neste reise, og jeg har straks neste spørsmål klart! Jeg har boardet flyet på min neste tur, flyet jeg reiser med er en Dornier 328 :) Og gjett hvem som sitter i cockpit, min pilotkompis fra igår :) Da ble det selvfølgelig klapp, og jeg fikk endelig svar på hva det var han mumlet om i går. Idag er det nemlig 69 år siden Japans angrep på Pearl Harbour! Så det var det som var svaret.

fortsettelse følger i spørsmålstråden...

 

 

PS: "HISTORIEN RUNDT SPØRSMÅLET ER BARE PÅFUNN!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det den 8.desember 2010, og vi åpner luke 8..

 

 

Vi har tatt av og har satt kursen mot vår neste destinasjon, praten går godt i cockpit på turen, mens en cola nytes :) Etter en liten stund lander vi og jeg får tatt et bildet av tårnet på flyplassen vi er kommet til. Idag vet jeg jo hvor jeg er, men av nysgjerrighet til om dere vet det, legger jeg her ut bildet. Og spørsmålet er, Hvor er jeg idag?

 

DSC00107.jpg

 

 

Lykke til, alle sammmen. Husk å sende svarene på Personlig melding til meg.

 

 

 

Og flyplassen jeg er på, som jeg har tatt bildet av tårnet av, er da altså på den helgule flyplass sør i Sverige. Malmø lufthavn, Sturup. Da takker jeg for alle svar for idag, og lykke til på morgendagens oppgave ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.desember, og vi skal åpne luke nummer... 9! ;)

 

Starter bare denne med topplisten etter 8.desemberdager:

-Audun Fikke

-Tommy A. Bertelsen

-Christian Zhang

 

Det er veldig jevnt og det kan fort snu. Ønsker alle sammen lykke til videre.

 

 

Dagens spørsmål/historie(historien rundt spørsmålene er bare påfunn :))

 

På Malmø møtte jeg en gammel kjenning, vi hadde planlagt en tur i flyet hans over grensa til en litt spesiell liten flyplass. Etter noen timers flytur lander vi på flystripa på vår destinasjon. Vi stopper flyet og stiger av. Når jeg treffer bakken tenker jeg: «Oi, nå står jeg på en av verdens minste internasjonale flyplasser». Stripa er 590meter lang(1936ft) og verken SAS, Norwegian eller Widerøe flyr hit. Men allikevel kan det hende du blir stoppet i tollen, når du kommer fra utlandet. Etter å ha stått på bakken i en liten time, tar vi av igjen og setter kursen for Kjeller. Der stiger jeg av og sier takk for en flott tur. Kompisen min reiser tilbake til det gule Malmø ;) Dagens oppgave er, Hvor var jeg idag?

 

Da er det bare å svare i vei, på PM til meg ;D Så er det også å glede seg til hvor er det jeg tar turen i morgen. Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg altså ute på tur. Jeg reiste med min kompis over grensen til Norge fra Malmø. Vi landet på Haga internationale airport :) Vil dere lese artikkel om flyplassen er det å finner her..

http://www.side3.no/article3024571.ece

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5215178.ece

 

 

 

Da er det 10.desember, og vi skal åpne den 10.luken i vår kalender, jeg har er "hjemme" på Gardermoen, og idag setter jeg meg på nok et propeller fly for å reise videre :) På denne turen fikk jeg igjen klappsete, og på innflygingen fikk jeg et fint bilde som piloten i høyre sete tok for meg. Idag spør jeg dere, hvor er det jeg straks skal lande?

 

Thejulekalender.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke er tilgjengelig rundt klokken 00.00 idag, så har jeg fått Ståle Wærness til å legge ut svaret og spørsmålet for meg idag. Grunnen kommer jeg tilbake til i spørsmålet. Først skal vi ha svaret på gårsdagens oppgave ;)

 

I går fortalte jeg om min tur fra Gardermoen og over landet med ATR`en til Stord Lufthavn, sørstokken :) Bildet er tatt på short final runway 33 av Thomas Andrè Hjelmen.

 

 

 

Idag er det 11.desember, i går var det 10.desember, igår var igår, idag er idag. Og spørsmålet idag er som følger. Grunnen til at jeg ikke kan legge ut spørsmålet er at jeg er underveis til min neste destinasjon. Jeg er idag ute etter, hvor er det jeg er på vei. Hintene idag er som følger: Jeg tok nettopp av fra Stord lufthavn, Sørstokken. Vi satte umiddelbart kursen omtrent rett vest, og climbet til FL220. Vi landet på en flyplass som ligger ca 410nm rett vest for Sørstokken. Stripa vi lander på er 1428meter(4685ft) lang. Denne flyplassen har også en stripe til, men den blir litt for kort for ATR`en :) Så da spør jeg igjen, hvor er det jeg snart lander ;)

 

Send svarene til Svale Leren på personlig melding som vanlig ! Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Beklager sent ute med svar og nytt spørsmål. Men slik er det da engang i disse juletider.

 

Men som tidligere sagt måtte altså i går Ståle poste for meg, ettersom jeg var ute på tur. Jeg landet til slutt på Kirkwall airport(EGPA), helt nord i skottland.

 

 

Over til dagens spørsmål. Sent i går kveld satte jeg meg nok en gang på flyet. Denne gang reiste jeg sørover og til en flyplass på øya av mann. Denne flyplassen har også to striper på henholdsvis 1834m og 1255m). Når jeg ankom hit, ble jeg fraktet til et storslagent hus hvor jeg spiste en fantastisk julemiddag sammen med gamle krigspiloter :) Derav den sene postingen ;) Hvor har jeg tatt turen idag? :)

 

Svaret på dagens oppgave var Øya av mann, Isle of Man airport, Ronaldsway. Den ligger på en liten øy midt mellom England og Irland :)

 

Final rwy 03 at Ronaldsway airport

 

Isle of man chart

 

Etter 12.dager av desember og den 3. søndagen i advent, så har vi 3 på topp med full pott:

 

-Audun Fikke

-Tommy A. Bertelsen

-Christian Zhang

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.desember, og luke 13 skal åpnes :)

 

Tidlig idag satt jeg meg på flyet fra Ronaldsway airport, Isle of Man til London, Heathrow. Litt senere på dagen satte jeg meg på neste fly igjen og er på vei ut til verden igjen. Jeg er i luften når jeg skriver dette. Jeg er på vei til en by et godt stykke unna London og europa. Jeg lander på en forholdsvis ny flyplass, men idag har jeg lagt ut et innflygingskart av en nedlagt flyplass som ikke ligger så langt unna flyplassen jeg skal lande på om noen timer :) Jeg er ikke ute etter flyplassen jeg lander på, men flyplassen som er nedlagt som kartet viser :)

 

julekalender.gif

 

Da ønsker jeg alle lykke til ;) Svarene sendes jo som vanlig på PM til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret for 13.desember!

 

Da er 13.desember over, og vi skal straks åpne den 14.luken. Men først må jo selvfølgelig ha svaret på dagens oppgave. Jeg landet i går altså i Hong Kong i en stor og flott 747. Og flyplassen jeg var ute etter var Kai Tak, VHHH. Vi er på kartet inbound rwy 13, som har den kjente og spektakulære svingen på final.

 

 

God aften. Nå er det på tide å åpne luke 14. Og idag så har jeg tatt ferie fra all reisingen, ihvertfall for en liten stund :)

 

Etter landing igår, hentet jeg bagasjen, skaffet meg en leiebil og kjørte bort til en parkeringsplass som ligger litt utenfor flyplassen, men flott til med tanke på utsikt mot ene rullebanen. Der sto jeg en liten time og tok bilder. Jeg så en del fly og jeg fikk tatt et bilde av et selskap som var gjenganger på arrivals og departures. Jeg hadde aldri sett de før, og lurte fælt på hvem det var. Jeg knipset dette bildet for å kunne poste her, og spørre dere, om dere vet det? Så altså, Hva heter dette flyselskapet???

 

julakalender.jpg

 

God aften, folkens. Da er det klart for svaret for 14.desember, og idag var jeg ute etter Hong Kong airlines.

 

Da er det bare å vente på oppgaven for 15.desember, Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.desember er her og det er kun 9 dager til julaften. Vi skal åpne luke 15 og under den er følgende historie og spørsmål:

 

"Jeg har slått meg litt til ro her i flotte Hong Kong før jeg reiser videre til andre flyplasser. Så idag lager vi bare et enkelt spørsmål. Jeg har reist med Austrian Arrows, Scandinavian Airlines, Lufthansa, US Airways Shuttle og Thai Airways International. Hva er det disse selskapene har til felles?"

 

Da er bare å sende inn svar til meg på PM. Lykke til, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVAR for 15.desember. Jeg ramset opp 5 flyselskap som jeg spurte hva hadde til felles. Det disse selskapene har til felles er at de alle er medlem av "Star Alliance". Ha en fortsatt fin kveld og 16.desember ;)

 

 

 

Luke 16, for 16.desember ;)

 

 

Jeg har tatt turen sørover fra Hong Kong for å besøke en øygruppe. Øygruppen har rundt 7 107 øyer rundt 100km sør for det asiatiske fastlandet. Flyplassen jeg lander på ligger helt sør i den nordligste og største øyen i gruppen og har 2 rullebaner på henholdsvis 11188ft for rwy 06/24 og 6555ft for 13/31.

 

 

Hva heter flyplassen jeg har landet på? :)

 

Da ønsker jeg alle sammen lykke til, og beklager forsinkelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar for den 16.desember! Jeg skulle frem til Nino Aquino Int. Airport. En flyplass som ligger i landet Manila på fillipinene ;)

 

Kilde: http://www.philskies.net/library/Charts/New/RPLL.pdf

 

 

idag er det 17.desember, og hvilken luke skal åpnes idag...? JO, den 17.luken :grin:

 

Jeg har bestemt meg for å dra hjem igjen til europa for å bli der frem til jeg reiser hjem igjen til jul. Mens jeg er airborne, sitter jeg å ser på internett over en del kart over flyplassene i europa, noe må man jo ha å gjøre på turen :) Jeg kommer over en liten, men stor flyplass og tenker at her har vi dagens spørsmål liggende.

 

Flyplassen jeg sitter å tenker på, fikk sitt første landede fly i 1987, og den dagen idag er den der for de litt mindre flyene i samfunnet. Pga dens beliggenhet, så er det diverse regler/grenser flyene må ligge innenfor for å kunne lande her. British Airways og LUXair er blant selskapene som flyr til denne flyplassen.

 

Hvilken flyplass tenker jeg på idag? :)

 

Da er klokken 00.00, og vi trer over til den 18.desember fra den 17. Svaret på gårsdagens oppgave var London City airport, som ligger i London, England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 18 skal åpnes og her er spørsmålet..

 

Jeg sitter å nyter livet i London inntil videre, senere idag(18.des) skal jeg ut på nye eventyr, men først må vi få ut dagens question. Idag er jeg ute etter en by, denne byen har 4 flyplasser innen seg. Vi har den internasjonale, som har flyruter til hele verden, har 3 rullebaner på 3301m, 2500m og 2500m. Den nest største har en rullebane på 1668m, og har ruter for litt mindre fly til destinasjoner som er innenfor en litt mindre rekkevidde. Den neste har 2 rullebaner, mens den siste 1. Hva heter byen?

 

 

Lykke til alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret for 18.desember er, Stockholm . Den byen har Stockholm-Arlanda, Stockholm-Bromma, Stockholm-Skavsta og Stockholm-Vâsterås.

 

 

 

 

Luke 19 skal åpnes og idag er jeg ute etter navnet på flyplassen på bildet. Jeg kan si at flyplassen ligger øst i USA. Lykke til alle sammen :) svar sendes til meg på PM :)

 

Julekalenderenerveldigbra.jpg

 

Svaret jeg skulle frem til for i går var den kjente John F. Kennedy Internationale Airport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg som sa jeg reiste hjem til europa for å bli der til jul. Jaja, da ble det engang ikke slik. Og de som fikk det med seg, så ble det helomvending, og jeg reiste til USA, og rettere sagt John F. Kennedy Intl. Der møtte jeg en gammel kjenning som jobber for et stort amerikansk selskap der bort. Han ordnet klapp for meg på en tur. Jeg ante ikke hvor vi skulle, og satte meg bare ned på klappsetet og fulgte med. Ene piloten noterte ned en hel del info på en lapp i løpet av turen. Inn til destinasjonen var det dårlig vær og det ble Autoland. Nå skal luken for den 20.desember åpnes, og der står følgende:

 

Radioen er satt til 112.30 i NAV1,115.90 i NAV2 og COURSE 039 på MCP.

Vi liner opp på bane 31L,setter TO thrust. Tar så av og svinger venstre.

Vi holder oss øst for radial 039 på 112.30. Når vi passerer VOR 112.3,

setter vi COURSE 176 på MCP og aligner oss på den radialen.

DME 10 fra 112.3 svinger vi venstre og flyr direkte mot 115.90.

Etter dette flyr vi, Radia046 115.9. At DME 53 tuner vi inn 110.00 og tracker den.

Når vi passerer 110.00 skifter vi frekvens og tracker 115.60.

Outbound 115.60 flyr vi Radial093. At DME 13 115.60 svinger vi venstre og flyr QDR 011° i 20nm.

Vi aligner oss så på en ILS 110.30 som har final course 036.

Når vi passerer OM som også har et NDB som vi har tunet inn på 375.00 er vi 6.9 NM fra touchdown. Jeg ser fortsatt ikke flyplassen. Jeg vet at crewet er sertifisert for det som er

av prosedyrer, så også flyet ,så jeg er ikke bekymret. FO nevner at RVR er 600 meter bare.

Vi lander trygt uten at Kapteinen tar i stikka engang. Kapteinen svinger av banen inn på Romeo og sikten er marginell. Vi taxer tilbake via November,Alpha,Echo til Bravo Terminal.

Jeg vet fortsatt ikke hvor vi har landet.

Vet du det?

 

Jeg kom meg ut av flyet, og inn på terminalen, der sto det på et skilt: General Edward Lawrence Logan International Airport. Da var det mysteriet løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen, 4.søndag i advent er for lengst over og det nærmer seg Julaften! og avslutningen på denne julekalenderen.. Spørsmålet idag er, Hvor mange dager er det igjen til jul :grin: hehe, neida :) Spørsmålet for luke 20, kommer her:

 

"Mens jeg her sitter i Boston og venter på å dra videre, kom jeg til å tenke på et flyselskap som jeg fikk et godt forhold til ettersom de hadde rute til min hjemtraktsflyplass(hovedbase). Selskapet ble dannet i 1975, og hadde en levetid på 33 år. Når dette selskapet sluttet å fly hadde 8 fly i flåten og 10 destinasjoner. Det var i sin tid det 4.største selskapet i Norge. Hvilket selskap er jeg ute etter?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stadig i Boston og må starte min ferd hjem om jeg skal rekker hjem til julaften. Jeg har satt meg på flyet fra Boston og vi er på vei til en ny destinasjon. Jeg har det travelt for den neste flighten min går om kun 4 timer.

For å nå avgangen til neste flight, må vi komme oss dit.

Boston er busy nå rundt juletider,men vi kommer osss avgårde.

Jeg får en kopi av flightplanen av kapteinen. Den sier:

SCUPP CANAL TUSKY J575 LEXAK

Kapteinen forventer å fly en BURIN-STAR arrival til RWY 20.

Vi må skifte til vår connection flight og flyplassen er ikke større enn at det går veldig kjapt og vi rekker det uten stress selv om vi ikke hadde mer enn akkurat tid på oss.

 

På vår neste flight så er flighplanen litt mer kompleks. En hel masse tall stort sett.

Ser ut som kartkoordinater. Hvorfor ikke bare fly via waypoints?

Uansett så får jeg beskjed om at vi forventer å ankomme bane 24 på bestemmelsesstedet.

Vi får en STAR via Waypoint LUPOR. Det er tett tåke, idag også, ingen ILS CAT III på denne plassen. Så håper vi at vi har runway i sikte på 87ft som er minimum på denne ILS CAT II prosedyren. Det går bra med landingen, runway dukker opp allerede på 100ft så ingen problem. Vi svinger av inn på ALPHA å taxer til west apron.

Så da er spørsmålet,hvilken rute fløy vi idag? Departure og Arrival flyplass. For å få poeng, må begge være riktige.

 

Svaret for idag.

 

Vi reiste fra CYYT-EINN ;)

 

 

Spørsmål for lille julaften blir noe forsinket. Beklager dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meine Dame und Herren, beklager veldig sent svar idag.. men uansett..

 

Dagens spørsmål:

 

Idag så har jeg slengt inn 8 spørsmål i ett. Vil du ha poeng idag, så må du svare riktig på alle 8 spørsmålene! Lykke til.

 

Flytype: 737-800

 

OBSOBS!! Første koordinat på spm2 var feil. Endre nå, klokken 14.37!

 

RUTE: Initial SID waypoint N160 CRK DCT NORLA UM140 MERLY UL149 DIDEL UN514 GIBSO

 

1- Vi står på EINN og er straks klar for departure. Metaren for EINN viser 220700Z CAVOK M03/M08 Q1016 NOSIG. Etter tabellen som kapteinen hadde ble vår SEL TEMP setting med fullt fly og 5 timer fuel? Hva ble vår SELTEMP

2-Piloten gir meg to koordinater 52°39'34.5" N 009°00'53.2" W og 52°13'43.1" N 008°39'52.5" W og ved hjelp av disse skal dere finne ut hvilken SID vi flyr?

 

3-På turen, så passerer vi et lite havområdet. Hva heter dette?

 

4-Vi kommer inn mot vår destinasjon. På printeren så kommer det en METAR for destinasjon, den sier: 220800Z 02026KT 9999 FEW030 01/M02 Q1007. Vi måtte holde på første published holdingpoint, og på BIG R204.6/D22.5. Hvilken STAR fløy vi?

5-På final approach holdt vi 160KT, hvilken descend rate hadde vi ned mot rullebanen fra utgangspunket?

 

6. Hvor lang er hele turen totalt med SID/STAR uten holdings i nautiske mil?

 

7-Gjennomsnittlig trip GS var på 407 kts. Hvor land tid tok turen?

 

8-Vi brukte gjennomsnittlig 5450 lbs/h. + 1500 lbs på taxi + 30 min holding. Hvor mye fuel totalt?

 

Som sagt, alt må være riktig for å få poeng, svar sendes som vanlig til meg på PM, LYKKE TIL ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god lille julaften folkens. Grevinnen og Hovmesteren er unnagjort. Lillegutten har skremt bort alle skurkene for julen, og vi er klare for å åpne den siste luken i årets kalender.

 

 

I går landet vi altså i gatwick. Etter å ha tatt av med en SELTEMP på 54. Når vi endelig er i lufta flyr vi KURUM2B departure fra rullebane 24. Før vi starter på STAR WILLO2D arrival inn for runway 08R på Gatwick flyr vi over The Celtic Sea. På finale hadde vi 160kt, det gjorde at vi holdt en descendrate på 850ft inn mot runway. Totalt var denne turen på 434nm med SID og STAR, og flytiden var på 94minutter. Totalt brukte vi 10037lbs.

 

Uthevet=svar på oppgavene

 

Litt regnestykker:

 

For å finne riktig lengde på turen brukte jeg Simroutes, plottet inn hele ruten inklusive SID og STAR. Da ble det 434nm.

 

For å finne ut hvor lang tid turen tok: Lengde/GS*60 =

434nm/407GS*60= 63,98-64min+holding= 94min

 

Fuel forbruk: Lengde/GS = timer * Fuel p/h lbs+Taxi fuel+30min holding = fuel used

434nm/407GS = 1.066* 5450 + 1500+2725 = 10037

 

 

Idag er det litt samme opplegge som i går. Spørsmål, og for å få poeng må alle besvares riktig. Lykke til ;)

 

1-Jeg har forlatt London Gatwick, jeg har tatt fly østover for å prøve å finne kursen hjem. Etter rundt 45minutters flyvning gjør vi en mellomlanding. Under takeoff igjen får jeg tatt et bilde, denne flyplassen ligger langt vest i det europeiske fastlandet. Hvor er dette?

 

julekalendere.png

 

2-En stund senere, sitter jeg i en bil på vei ut fra en flyplass. Hvor fikk jeg knipset dette bildet?

 

d6b7d92j2010dec24003.jpg

 

3-Senere tar jeg båt ut til en øy som ligger utenfor Tyskland, her er det en knøttliten flyplass. Til fs er det faktisk laget scenery av denne øyen.

d6b7d92j2010dec24004.jpg

 

4- Vi flyr over en lufthavn med 1 rullebane, den er på 10172ft(3100m). Norwegian har rute dit. I 2007 hadde de 52 725 flybevegelser. Og litt over 2.2millioner passasjerer. Hvilken flyplass flyr jeg over her?

 

5- Så gjør vi en low approach over en flyplass som ligger langt sør i dette landet vi har kommet inn i. Hvor passerer vi her?

d6b7d92j2010dec24007.jpg

 

6- Turen går videre oppover, og langt oppe i fjellene lander vi på denne flyplassen, hvor har vi havnet nå?

 

lujv.jpg

 

Siste bildet ut idag. Og siste spørsmål.

Ut i fra dette bildet og denne informationen, hvor er det vi snart lander? INFO: ILS-freq: 109.750

 

cimg0427s.jpg

 

Spørsmålene blir litt sene idag også dessverre, men vi gir dere utvidet for i morgen. FRIST FOR INNSENDING AV SVAR I MORGEN BLIR 25.DES klokken 12.00, VINNER TREKKES KLOKKEN 1300. GOD JUL ALLE SAMMEN!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god julemorgen alle sammen. Det er 25.desember og Julekalenderen er nesten ved veis ende. Tilfellet nå på slutten er at vi har 3 stykker som ligger likt etter 24 luker. Disse 3 får en PM fra meg. For å skille disse 3 kommer det til å bli laget bonuspørsmål. De vil bli lagt ut her slik som vanlig. Stay Tuned.

 

Svar på spørsmålene for 24.desember!

 

Sen ettermiddag 23.desember reiste tok jeg fly til Manchester og traff en god venn, nemlig Ole Gunnar Solskjær. Han skal hjem til Molde for å starte på sin jobb i Molde Fotballklubb. Jeg har fått haik med ham i sin Cessna Citiation. Grevinnen og hovmesteren ruller over skjermen hjemme i huset til Solskjær, mens den lette lillejulaften maten nytes med god prat og latter :) Tidlig neste morgen, setter jeg og Solskjær oss på flyet hjem til Molde, men først tar vi oss en liten sightseeing i Europa samt at vi skal plukke opp en annen kjenning av Solskjær, samt MoldeFK-direktøren som har vært ute å sett på spillere :) Vi setter først kursen over kanalen og lander altså på Brussel Intl. Airport i Belgia. Der plukker vi opp kjenningen av Solskjær. Vi tar kjapt av igjen og det er da jeg får tatt bildet :)

 

Etter dette setter vi kursen nordover og lander på Amsterdam Schipol. Her forlater vi flyet og setter oss i bilden. Vi kjører nordover til Herenveen og plukker opp Direktøren i MoldeFK, kan vi vente oss et julegavekjøp i Molde? :P Etter at vi har plukket opp ham, kjører vi videre til Eindhoven, og møter Citiationen igjen. Vi fortsetter nordover og flyr over øyen Helgoland som ligger like utenfor vestkysten av Tyskland. Flyet gjør en sving over, slik at jeg får knipset et bilde :)

 

Nå begynte det å haste litt om jeg vi skulle rekker julemiddagen. Så vi setter kursen nordover mot Norge. På vei nordover flyr vi over det panneplate landet Danmark, og flyplassen jeg gir information om er Billund lufthavn. Bilde blir knipset. Når vi kommer innover det norske land flyr vi over Sandefjord og Torp lufthavn. Her gjør vi en low approach samtidig som Eivind Wedø står og vinker febrilsk på bakken ;D Turen fortsetter oppover fjellene og vi lander på Dagali lufthavn, Geilo. Her setter vi av kjenningen til Solskjær som skal feire jul her oppe. Klokken nærmer seg langt ut på dag, og vi setter kurs for vår final destinasjon. Bildet som blir tatt viser at vi er er inbound RESGU og faktisk er established rwy 07 allerede i Molde. ILS 109.750(072). Vi lander i Molde, og taxer til Parking. Jeg tar farvell med Ole Gunnar Solskjær og ønsker ham lykke til neste sesong for Molde FK. Jeg drar hjem til à mor, og nyter hennes nydelige julemiddag.

 

Da var min desemberjulelander verdensreise over for denne gang. Jeg har vært innom de fleste plasser i verden på denne turen, og jeg håper alle sammen har kost seg:) Da ønsker jeg enkelt og greit alle sammen riktig fin jul videre, og et Godt nyttår! So Long! ;)

 

Riktig god julemorgen alle sammen. Det er 25.desember og Julekalenderen er nesten ved veis ende. Tilfellet nå på slutten er at vi har 3 stykker som ligger likt etter 24 luker. Disse 3 får en PM fra meg. For å skille disse 3 kommer det til å bli laget bonuspørsmål. De vil bli lagt ut her slik som vanlig. Stay Tuned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EKSTRARUNDE!!

 

ETTER 24 DAGER MED SPØRSMÅL, VAR DET 3 STYKKER VI IKKE KLARTE Å SKILLE. DERFOR MÅ VI UT EKSTRARUNDER. DE 3 SOM ER MED ER:

 

Audun Fikke, Tommy A. Bertelsen og Anders Moen.

 

Regler:

 

-15 spørsmål

 

-Tidsrom for Ekstrarunden er: 15.30-20.30 idag!

 

-Svarene sendes til meg på PM, som vanlig!

 

-Den med flest riktige, vinner.

 

-Kun disse 3 som skal svare!

 

DA ØNSKER JEG ALLE 3 LYKKE TIL, OG MÅTTE DEN BESTE VINNE!

 

Spørsmålene:

 

1- Hvilke 3 flyplasser hadde mest trafikk i 2009 totalt sett(innland og utland)?

 

2- Og hvilke 3 hadde mest på kun innenland i 2009?

 

3-Hva står forkortelsen "SRQ" for?

 

4-"251350Z 00000KT 7000 -SHSN FEW004 SCT012 00/M01 Q1026 TEMPO

2000 SHSN VV006 RMK WIND 2600FT 30015KT"

Denne metaren er for Tromsø lufthavn, Langenes. Forklar hva denne sier.

 

5- SWEN0630 ENTC 12251316

(SNOWTAM 0630 A) ENTC

B) 12251316 C) 01

F) 479/479/479 G) 8/8/8 H) 3/3/3

N) A/479 B/479 C/479 D/479 E/479 Y/479 H/479 I/479

J/CLSD

R) DEICE S/479 APRON MAIN/479 APRON LTR/479

APRON WIDEROE/479 APRON GA 1/479 DEICE N/479

T) F/100/100/100/PCT.

TAXIWAYS SLIPPERY. APRONS SLIPPERY. SLIPPERY

THRESHOLDS.)

 

Ut i fra denne Snowtam`en, hva er braking action på Tromsø?

 

6- Hva står forkortelsen "CAAS" for?

7- Hva står forkortelsen "A/P" for?

 

8- Vi flyr ENGM-EGKK, vi har denne informasjon:

 

EGKK 251320Z 30005KT 7000 OVC005 M01/M02 Q1028 582900//

 

SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 SONOG UY4 ODROB Y76 KOPUL

 

Ut i fra denne informasjon. Hvilken Rullebane og STAR får vi inn til Gatwick?

9- Hva står forkortelsen "ACAS" for?

 

10- Ute etter flyplass. Den har 1 rullebane(3,002m 9,849ft), den ligger i Finland. Hadde i 2009 totalt 309,731 reisende over lufthavnen. Ligger nordvest i Finland. Nissen bor her?! Hvor er dette?

 

11- ENBR 251350Z 11006KT 9999 FEW015 BKN070 M05/M07 Q1022 RMK WIND 1200FT 12004KT. Hvilken rullebane ville du satt opp i ATIS?

 

12- ICAO kode- LUKK. Hvilket land ligger denne flyplassen i ?

 

13- SUTOK UP607 MEGEN UM852 BESLA UM607 LEKRA

 

ENGM- ? Hvor er det turen går her?

 

14- Forkortelsen "STAR" betyr?

 

15- Hvor mange rullebaner har Chichago O`hare?

 

Hei! FASIT for ekstrarundene idag:

 

 

Oppgave 1:

 

ENGM- 18 087 722

ENBR- 4 628 424

ENZV- 3 425 804

 

Oppgave 2:

 

ENGM- 9 769 339

ENBR- 3 326 826

ENVA- 2 869 975

 

 

Oppgave 3:

 

SQR = Slot Request

 

 

Oppgave 4:

 

ENTC 25 i mnd. kl. 1350zulu. Winds calm Visibility 7000metres Light Showers of Snow Sky Conditions: Few 400ft, Scattered 1200ft Temperature 0 degrees Celsius, dewpoint -1 degrees Celsius Qnh 1026mb Temporary visibility 2000metres Showers of snow Vertical Visibility REMARK Winds on 2600ft 300degrees 15knots

 

 

Oppgave 5:

Braking action på Tromsø: 3 = medium

 

 

Oppgave 6:

CAAS- Class A AirSpace

 

Oppgave 7:

A/P- AutoPilot

 

Oppgave 8:

Vi flyr TIMBA2E arrival for rullebane 26L(om du bare svarte 26, får du poeng)

 

Oppgave 9:

ACAS- Airborn Collision Avoidence System

 

Oppgave 10:

Flyplassen jeg er ute etter er Rovaniemi i Finland.

 

Oppgave 11:

Vinden sier at rullebane 17 vil vært det mest fornuftige valget på Bergen.

 

Oppgave 12:

Flyplassen med ICAO LUKK er Chişinău International Airport i Moldova.

 

Oppgave 13:

Ruten ville ført oss til Rovaniemi

 

Oppgave 14:

Standard Terminal Arrival Route

 

Oppgave 15:

Chicago O`hare Lufthavn har 7 rullebaner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...