Gå til innhold

Norske Mustang piloter


Anbefalte innlegg

Det var ikke bare Spitfire Norske jagerflygere fløy i kamp under den andre verdenskrig. Flere Norske piloter gjorde etter tjeneste i de to Norske jagerskvadronene videre karriere i RAF som både skvadron og vingsjefer.

 

En av de beste kjente er kanskje Werner H Christie som ble ”ess” under perioden ved 332 skvadronen, i 1944-45 fløy han som blant annet skvadron sjef for No 234 Sqn RAF. Dette var en skvadron som var oppsatt med Mustang III. Dette var det Britiske navnet på P-51B. Skvadronen fløy primært langtrekkende eskorte oppdrag for bombefly. Sammenlignet med Spitfire ga Mustangen samme manøvrerbarhet med en rekkevidde som var nesten det doble.

 

Christie fløy i denne perioden hovedsakelig Mustang III ”FB344” kodet AZ-A med rød spinner. Flyet hadde den såkalte ”Malcolm Hood” canopy ombygningen som ga langt bedre sikt enn den opprinnelige North American cockpiten. Dette var en Britisk modifikasjon etter samme linjer som Spitfire canopy’n.

 

De høyryggede P-51B/C har kanskje ikke den formen som de aller fleste forbinder med Mustangen, men det var denne varianten som sikret de allierte luftherredømme langt inn i Tyskland. Den mer strømlinjeformede D modellen med sin teardrop canopy kom først mot slutten av krigen.

 

North American Mustang III ”FB344” AZ-A, januar 1945. Modell fra Warbirdsim. WIP

 

scrshot12022.jpg

 

Scrshot11802.jpg

 

Scrshot11912.jpg

 

Scrshot12042.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

 

Nest ut er Werner Chrities personlige Mustang IV (P-51D) KH790 fra da han var wing commander for Hundson Wing våren 1945. Som W/Cdr malte han sine initialer som koder på siden. 16. April skøyt Christie ned en FW190 nord øst for Berlin på hjemturen fra et eskorte oppdrag for Britiske bombefly i dette flyet.

 

Scrshot12182.jpg

 

Scrshot12112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent var det to Norske ess som fløy Mustang i RAF. Foruten Werner H Christie, var Major Arne Austeen skvadronsjef for den Britiske 126 Skv som var del av Bentwater Mustang wingen.

 

Austeen var utdannet ingeniør vet NTH og tok flyutdanningen i Hærens flyvåpen før krigen. Han flyktet fra Norge i 1941 og etter et opphold i Little Norway i Canada var han en av før krigsflygerne som var tiltenkt leder roller i de nye norske jagerskvadronene under RAF. Med Kapteins grad ble han derfor sommeren 1942 sendt til RAF for å få kamperfaring ved Britiske jagerskvadroner. Frem til høsten 1943 fløy han Spitfire ved 64 skv og 611 skv. I september 1943 tok han over som skvadronsjef for den Norske 331 skvadronen på North Weald. Han ledet skvadronen frem til han fikk en hvileperiode våren 1944. Arne Austeen hadde i perioden 1942 til 1944 seks nedskutte tyske fly.

 

Hvileperioden bestod av å være sjefsinstruktør ved kampflyskolen “Central Gunnery School” og han fløy også fly fra USA til England for ”RAF Transport Command”.

 

I februar 1945 var Major Austeen tilbake i operativ tjeneste som skvadronsjef for den Britiske 126 skv som var oppsatt med North American Mustang III for langtrekkende eskorte oppdrag for bombefly. Austeen ledet hele Bentwater Mustang Wingen den 25 April under det kjente Bomber Command Lancaster dagangrepet på Berchtesgaden og Hitlers ”Ørnerede”.

 

Fire dager før krigens slutt, den 4. mai 1945, tok Arne Austeen plassen til en annen pilot ved skvadronen som var syk og ledet et tokt til Nord Tyskland og Danmark. Ved Flensburgerfjord oppdager de Tyske ubåter og Austeen leder skvadronen fra front og angriper en av ubåtene. I lav høyde blir Austeens Mustang truffet av FLAK fra ubåten U-155 og flyet styrter rett i sjøen. Spesielt tragisk blir dette tapet med tanke på at freden kun var få dager unna. Etter å ha overlevd den svært brutale luftkrigen over Europa i 3 år falt Arne Austeen på et tidspunkt da de tyske styrker var nesten fullstendig nedkjempet.

 

Austeen fløy i denne perioden hovedsakelig Mustang III ”KH570” kodet 5J-X med gul spinner. Flyet hadde den såkalte ”Malcolm Hood” canopy ombygningen som ga langt bedre sikt enn den opprinnelige North American cockpiten. Dette var en Britisk modifikasjon etter samme linjer som Spitfire canopy’n.

 

5JX-1.jpg

 

5JX-2.jpg

 

5JX-3.jpg

 

5JX-4.jpg

 

5JX-5.jpg

 

5JX-6.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...