Gå til innhold

737NG winglets


Gjest

Anbefalte innlegg

Haavard, Erik har dekket det meste. Det er ogsaa noe som heter "interference drag" som oppstaar mellom to naere objekter i en luft strom. De kan skape turbulens 50-200% storre enn om de var separate. Andre eksempler er vinge og hale struts, understell struts etc. Mye forskning paa winglets og det er ikke et enkelt svar. See for eksempel pa den nye B767-400 med "raked" eller "swept" wing tips. De oppnaar den samme effect men tar selvfoelgelig opp mer plass paa gaten. Vi har ikke winglets paa vaare B777's men Boeing ser paa "raked" wing tips paa B777-200LR og B777-300ER.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedhensikten med de forskjellige typer winglets, samt raked wingtips er å redusere motstanden. Winglet'en eller vingetippen øker den totale lengden på vingen, uten å øke bredden på flyet tilsvarende.

 

Som kjent utvikler vingene løftet flyene trenger for å fly. Som et biprodukt av løft blir det utviklet motstand. Dette løftet blir fordelt ut over hele vingens lengde, og jo lengre vingen er, jo mer fordelt blir løftet, og motstanden blir mindre. Enkelt forklart er en lang og smal vinge mer effektiv enn en kort og bred...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, du er sent oppe paa en Sondag. Fin forklaring til Haavard. Jeg hadde en professor fra MIT som hadde et utmerket foredrag om de forskjellige typer winglets som var studert... fordeler og ulemper. Prinsippet er som du allerede har beskrevet...

 

Et gammelt Martin, to motors propell fly fra femti aarene, fant ut at de fikk bedere fuel milage naar de brukte "wing anti-ice". Standard prosedyre var "wing anti-ice ON" under hele flighten, uansett vaer forhold. De kunne ikke forklare det men de opptaget senere at wing anti-ice discharge var paa vingetuppen. Det hadde seg slik at discharge luften broet opp wing tip vortex og reduserte "induced drag". Flere sudier var foretatt paa dette. Uheldigvis saa hadde de et uhell naar wingebjelken broet opp i flight paa grunn av "thermal fatigue" og da var det slutt...

 

Min bidrag, som jeg mistet in min foerste e-mail, til Haavard var at en skarp "knekk", som du beskrev, har stoerre motstand sammenlignet med en jevn "blended" overgang fra vinge til winglet. Vi har installert "blended winglets" paa alle nye COPA B737's. Vi faar vente aa see hvor lenge det tar en catering truck til aa rive opp de nye "raked" vingetuppene paa vaare B767-400.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Min bidrag, som jeg mistet in min foerste e-mail, til Haavard var at en skarp "knekk", som du beskrev, har stoerre motstand sammenlignet med en jevn "blended" overgang fra vinge til winglet. Vi har installert "blended winglets" paa alle nye COPA B737's. Vi faar vente aa see hvor lenge det tar en catering truck til aa rive opp de nye "raked" vingetuppene paa vaare B767-400.

Raked wingtips ser lekkert ut, men er de mer utsatt for slike uhell enn konvensjonelle vinger? Skulle tro det, i og med at vingetuppen plutselig befinner seg litt lengre bak enn man er vant med på -300...

 

Eller er vel MD-11 mer utsatt for slike uhell, p.g.a. den lille fliken som stikker nedover. De fleste MD-11 eg har sett har faktisk påmontert refleksfolie på denne for å gjøre den mer synlig. Regner med at det er en (nokså dyr) grunn til at de har gjort dette "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik og Haavard... Jeg sitter med en rykende kaffekopp og proever aa starte dagen min her i Houston. Heldigvis saa har vi ikke hatt noe "airport corrosion" paa de nye B767-400 flyene. Du kan faktisk ta av begge vingetuppene hvis en er skadet og dispatche under B767 CDL. Noe "performance penalty" naar de ar tatt av. Jeg har sett flere loesninger paa aa forhindre bakke skade med fluorescent maling paa strategiske omeraader. SAS hadde orange vinge tupper paa MD80...? Det er ikke saa mange MD11 i USA borsett fra FedEx og noen faa hos Delta. Vet ikke hva deres erfaring er med den lille finnen som stikker ned?

 

Hyggelig aa prate med noen fly intereserte in Norge. Ha en fin ettermiddag.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...