Gå til innhold

Hva piloter ikke forteller deg


Erik Karlsen

Anbefalte innlegg

«Sannheten er at vi er utslitte. Vårt arbeid krever at vi er på jobb 16 timer uten pause. Det er mange flere timer enn en lastebilsjåfør.»

 

13 timer i Europa. Kan økes med to timer ved forsinkelser. Max 60 timer pr uke, så det er fullt mulig å bli satt opp med et program som kjører deg ned i knestående.

 

«Jeg er stadig under press for å fly med mindre drivstoff enn jeg er komfortabel med. Noen ganger, når vi har akkurat nok drivstoff om bord, og vi møter på tordenvær eller det oppstår forsinkelser, hender det at vi nesten går tom for drivstoff og må gå ned på en alternativ flyplass.»

 

Presset er der, men jeg tar den fuelen jeg trenger.

 

«Noen ganger gir ikke flyselskapet oss tid til å spise.»

 

Måltider på bakken er en sjeldenhet, og dersom du er i den lykkelige situasjonen at du flyr for Ryanair, så må du ta med mat og drikke selv. Easyjet også?

 

«Vi forteller passasjerene hva de trenger å vite. Vi vil ikke fortelle dem ting som kommer til å skremme vannet av dem. Jeg kommer aldri til å si følgende: Mine damer og herrer, vi hadde bare en motorsvikt, selv om det er sannheten».

 

Delvis sant. Det er ikke alt som man trenger å informere om, eller er smart å informere om.

 

«Du kan bestille flybillett på en hjemmeside og sjekke inn på et fly som kanskje er en samarbeidspartner til dem du kjøpte billett av. Underselskapene har ikke samme sikkerhetsstandarder som de store selskapene, og deres flygere har kanskje ikke samme erfaring».

 

Codeshare er vanlig, men i Norge er det vel bare Sunair? som flyr i fulle BA farger. BA er de definitivt ikke.

 

«For det meste er måten du lander på en god indikator på en pilots dyktighet. Så hvis du ønsker å si noe hyggelig til en pilot når du går av flyet, så skryt gjerne av landingen. Vi setter pris på det»

 

Pisspreik. Landingen er ingen indikator på en pilots dyktighet. En myk landing er ikke en "god" landing.

 

«En ting er når piloten setter på setebelteskiltet for passasjerene. Men hvis han ber flyvertinnene om å sette seg ned og spenne seg fast, bør du virkelig høre etter. Det betyr alvorlig turbulens».

 

Det varierer fra selskap til selskap. Noen fortsetter service med sign på, andre forlanger at ALLE skal sette seg.

 

«Er det trygt å reise med en baby i fanget? Nei, det er ekstremt farlig. Hvis det blir brå oppbremsing eller risting, er det stor sjanse for at du mister taket i babyen din, og at den farer av gårde som et prosjektil.»

 

Ekstremt farlig er det ikke, men en baby er dårligere sikret på fanget. Enroute er det de færreste som gidder å ha ungen fastspent, ved en crash vil ungen få den voksne over seg.

 

«Hvis du har flyskrekk, så reis med et morgenfly. Oppvarmingen av bakken fører etter hvert til mer uro i luften. Og det er dessuten mer sannsynlig med torden på ettermiddagen.»

 

Det er mere termikk om ettermiddagen og det samme gjelder ofte CB aktivitet.

 

«Når du går på flyet klokken syv om morgenen, forventer du at piloten skal være uthvilt og klar. Men hotellene vi sover på er ofte så dårlige at det er umulig å få sove. De ligger ofte i dårlige strøk, med mye bråk.»

 

Dette varierer enormt! Alt fra bra hoteller ned til FR piloter som sover i bilen utenfor flyplassen. Jobber du for FR på Brookfieldkontrakt så får du finne og betale hotellet selv.

 

«Jeg ber alltid barna mine om å reise med solide sko. Hvis du må evakuere, og flip-flops eller sandaler faller av, står du der barbent på den varme asfalten eller i ugresset.»

 

Absolutt! Gode sko øker muligheten for å overleve en ulykke. Glem varm asfalt og tenk evakuering med glass og metallrester, og mulig evakuering gjennom/over flammer.

 

«Om pilotene sover ombord? Definitivt. Noen ganger er det bare en ti minutters lur, men det skjer.»

 

Stemmer.

 

«Husk dette før du klager over prisen på en billett: Dagens priser på flybilletter er omtrent de samme som de var på 1980-tallet.»

 

Stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt av noen av uttalelsene til VG:

 

Er det mye vekt i flyet og litt glatt bane setter dyktige piloter flyet litt firm ned på banen for å gjøre seg av med energi ned i bakken. Men piloter er jo mennesker. Kan jo godt være en pilot i Amerika som har ment at myke landinger alltid er gode.

 

Får de downdraft på slutten så settes også flyet veldig firm ned. Ingen pilot kan redde seg inn der uten å foreta go-around :-)

 

Ellers var det jo interessant lesning : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...