Gå til innhold

Ny smell for Boeing.


Flemming Skogen

Anbefalte innlegg

Leveransene for Boeing versus Airbus ser slik ut for noen tilfeldig utvalgte måneder fra november 2000 til oktober 2002: (Boeing først - så Airbus):

 

August 2000: 40 47

April 2001: 39 28

Juni 2001: 52 28

Juli 2001: 42 31

September 01: 36 17

Oktober 2001: 39 24

November 2001: 54 31

Februar 2002: 36 18

Mai 2002: 33 30

Juni 2002: 39 27

Juli 2002: 30 20

Sum Boeing 440

Sum Airbus 301

 

Det er først og fremst salgstallene -faktiske leveranser - man lever av "[blink]"

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, ja..... "[blink]"

Men det hjelper ikkje å levere mange fly i år, hvis ordrebøkene for fremtiden skrumper.

 

Når man ser på fremgang / tilbakegang for en produsent, er det like viktig å se på netto tilvekst/uttak i ordrebøkene, og verdien på ordrene.

 

Men, både Boeing og Airbus har fått store ordrer i år, Boeing fikk jo kjempeordren fra Ryanair tidligere i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man stort på det hele er det vel ingen tvil om at Airbus tar innpå storebror og konkurrent i statene. Airbus sin totale flåte er også mer moderne og økonomisk, etter hva jeg kan forstå, enn Boeings flåte. De har også flere nye fly under utvikling. B737-serien er basert på eldre modeller, B757 og B767 er heller ikke av nyere teknologi, og vi sitter igjen med B717 og B777 som er de mest moderne flyene. Jeg tror heller ikke jeg tar feil når jeg sier at ordrene for B757/767 har stagnert noe, mens det kan se ut til at Airbus kaprer stadig nye markeder med f.eks. A330 og A340.

Min teori er så at Boeing kan havne litt i bakevja om de ikke kommer opp med noe nyere om en stund. Det kan bli spennende å se hva som vil følge opp B757 eller B767, som i praksis er 15 år gamle, og B737-serien når den tiden er inne. Vil vi se et totalt nytt design? La oss se hva Sonic Cruiser-prosjektet vil bringe av muligheter og ev. revolusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Åsmund Rsok:

Airbus gjør visst store framskritt for tiden. Jeg lurer på hva grunnen til det kan være?

¨

Kan kanskje være fordi EasyJet skulle få 40-45 % rabatt hvis de bestillte en så stor order.

Antagligvis så hadde ikke Boeing så mye bedre å komme med så...

Dessuten stod det i samme avis (dagens finans) at Airbus i lengden var billigere en Boeing, selv om det vil koste mye å omskolere piloterne til Airbus istedet for Boeing som de har nå..

 

Menmen, synes uansett at Airbus er bedre så passer meg utmerket "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind Hansen:

Airbus nyter nok også godt av at de har nokså likt cockpitdesign over hele linjen, noe som sikkert gjør pilotopplæring billigere.

Boeing har vel også ganske likt cockpitdesign, i hvert fall i de senere utgavene:

 

737NG -> 757, 777 = 4 dagers kurs (har jeg hørt)

 

Glasscockpitene i 737, 747, 757, 767 og 777, er ikke disse ganske like?

 

Airbus vet jeg ingenting om, så jeg kan vel ikke si noe om Boeing vs. Airbus

 

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus har fordelen av å ha samme cockpit design i alle sine fly. (med unntak av A300 og A310)

Årsaken til dette er at flyene er utstyrt med "fly by wire" teknologi, som gjør overføringen av kontrollimpulser fra cockpit til kontrollflatene elektronisk.

En bieffekt av dette er at datasystemene ombord sørger for at flyet blir flydd på "samme måten", uansett om det er en A319, eller en A340. (I prinsippet, i hvert fall)

 

På grunn av dette vil en pilot som er kvalifisert på en Airbus type uten problemer kunne fly andre Airbus typer, i de fleste tilfeller med enkel tilleggs utsjekk.

Mange av Airbus flyene har samme type-rating, og en pilot vil da kunne fly flere typer med samme rettighetsbevis.

 

Et flyselskap som opererer både A320-serie fly, og større A330/A340 fly, vil kunne veksle mellom forskjellige flytyper på sine ruter, alt avhengig av hva som er mest lønnsomt til enhver tid. De vil også kunne benytte samme pilot-gruppe til alle flyene, og får dermed reduserte kostnader til opplæring og trening.

 

Hos Boeing er det større forskjeller mellom flyene, og en 737 og en 777 vil være to svært forskjellige fly, selv om cockpit etter hvert begynner å bli meget lik mellom de forskjellige modellene.

 

[ 17.10.2002, 11:17: Endret av: Erik H. Bakke ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas:

Nei, det er store forskjelller mellom boeing-panelene. Noen eksempler: Hvis du ser på overheadpanelet i en 737NG ser det ut som noe fra 70-tallet, mens det i en 777 er hypermoderne. Her valgte man å la cockpiten ligne mest mulig på 737 classic. 767 og 757 er nesten helt like, så her er det vanlig at piloter kan fly begge, men til gjengjeld er de forskjellige fra alle de andre boeingflyene. Den nyere 767-400 har derimot en mer moderne glasscockpit som er en mellomting mellom 767 og 777. 747-400 ligner ikke mye på noen av de andre modellene. Ellers så er f.eks. FMCen er også forskjellig mellom de ulike modellene, og er tom. laget av forskjellige produsenter mellom 737 og de større typene.

 

Som det ble nevnt over er Airbus noe helt annet. 320, 330 og 340 ble alle utviklet i relativt nylig med en helhetlig filosofi, mens boeing fremdeles har designelementer som stammer fra 60- og 70-tallet i sine fly, og 777 er egentlig det eneste fullstendig nye flyet fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Timmy Brandt:

Kan kanskje være fordi EasyJet skulle få 40-45 % rabatt hvis de bestillte en så stor order.

Antagligvis så hadde ikke Boeing så mye bedre å komme med så...

Dessuten stod det i samme avis (dagens finans) at Airbus i lengden var billigere en Boeing, selv om det vil koste mye å omskolere piloterne til Airbus istedet for Boeing som de har nå..

 

Menmen, synes uansett at Airbus er bedre så passer meg utmerket
"[blink]"

Boeing anklager jo også Airbus for å være subsidiert av de europeiske statene. Til gjengjeld anklager Airbus Boeing for å ha brukt monopolsituasjonen i 747-klassen til å ha krevd overpris. Uansett virker det som om Airbus vanligvis er det billigste valget. De var bl.a. billigst da SAS skulle kjøpe nye langdistansefly, siden 777-200 var det eneste Boeing kunne tilby, og den var for stor og dyr. Det er vel heller ikke overraskende siden Airbus er konstruert med økonomi som en av de viktigste prioriteringene. Men jeg har også hørt at Airbus er et 'plastikkfly', og at Boeing er bedre fra et operasjonsmessig standpunkt. Ellers ser det ut til at de krasjer omtrent like ofte, dvs ganske sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...