Gå til innhold

Avia CS-92 - Tsjekkisk Me 262

Anbefalte innlegg

Har vært en lang FS pause for meg, her kommer endelig noen bilder igjen. Fortsatt med et snev av flyhistorie...hehe

Det er få som kjenner til at verdens første operative jetjager, Messerschmitt Me-262, fortsatte å bli produsert og fløyet etter kapitulasjonen av Hitler Tyskland i 1945. Faktisk ble begrenset produksjon av både Me-262A (enseter) og Me-262B (toseter) under navnet Avia S-92 og CS-92 startet opp i Tsjekkia etter krigen. Man antar at disse flyene ble bygget primært på tidligere Messerschmitt deler. Rundt 12 fly ble tatt i bruk av det Tsjekkiske luftforsvaret og de ble brukt av 5. Jagerfly ving frem til 1951, da de ble erstattet med Sovjetiske jetfly. Flere av disse Me-262/Avia S/CS-92 flyene er bevart i Tsjekkia, og kan i dag sees på det Tsjekkiske flymuseet i Praha. Dette er nesten bemerkelsesverdig tatt i betraktning den svært turbulente perioden av Tsjekkisk historie de ble brukt under og flytypens noe frynsete sikkerhets historie.

Flight Replicas har laget en fantastisk pakke med både ME-262A og B til FSX og dette er ikke første gangen jeg har postet bilder av disse modellene, men denne gangen kommer bilder av min Avia CS-92 paint. Den er malt opp som ”V-35” som var meg bekjent en av to CS-92 modeller som ble bygget. V-35 finnes fortsatt den dag i dag, men er malt opp som en Tysk Me-262B.

Etter min mening var det ingen andre fly fra den andre verdenskrig som var visjonære i forhold til å vise fremtidens utvikling for jagerflyet enn Me-262. Strømlinjeformet skrog, bakover bøyde vinger, nesehjul og cockpit med god 360 sikt for ikke å snakke om bevæpningen som var svært kraftig; 4 innebygde 30mm maskinkanoner og utvendige fester for inntil 24 luft til luft raketter. Toseteren introduserte det nå standard konseptet med å sette pilotene etter hverandre med en felles canopy. Sammenlignet med de alliertes Gloster Meteor og Lockheed P-80 var Me-262 ”lysår” foran. Godt for oss at Hitler selv greide å sabotere bruken av dette flyet…

Scrshot7632.jpg

Scrshot7652.jpg

Scrshot7682.jpg

Scrshot7692.jpg

Scrshot7722.jpg

Scrshot8002.jpg

Scrshot7953.jpg

Scrshot7782.jpg

Scrshot7832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Premium Medlem

Hain steike, det var godt for øynene å se bilder fra deg igjen :D . Og det er interessant historie du serverer!! Har ikke hørt om dette før, så her har flyhistorikerne en jobb å gjøre med formidlingen. Har selv flydd alle utgavene av Me-262 fra Flight Replicas, både til FS9 og FSX, og er enig i din hyllest til dette enmannsforetaket :) .

Har også lest mye om Me-262, særlig etter at det ble bygget flybare kopier for noen år siden( de er vel fremdeles på teststadiet ), men jeg har altså aldri fått med meg at Tsjekkerne produserte disse. Forresten, førsteklasses paint og bilder !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Me-262 er virkelig et spennende fly. Eneste som egentlig mangler på Flight Replicas modellen er koding som gjør Jumo motorene så notorisk vanskelig å kontrollere som de virkelige var. Under 7000 RPM var motorene svært føllsomt for flame out og alle mulige problemer. Hadde vært morsomt å hatt dette også i FS.

Mener å ha lest at levetiden på motorene ikke var mer enn ca 20 timer...

Ernst, har du sett de repaintene jeg har laget for de to "ME-262 project" flyene White 1 og "Tango Tango". En veldig bra bok om prosjektet som ble gitt ut av Werner Czia (husker ikke etternavnet 100%) som er testpilot for de nye Me-262 flyene. Det er også med en DVD som viser mye spennende film fra posjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...