Gå til innhold

Langs Alaskan Highway


Anbefalte innlegg

Etter et par dager fiske og kos i Northway, med langt bedre fiskelykke denne gang av fin innlandsfisk skulle vi ta fatt på siste etappen til Delta Junction. Det er nå kun 136 nm igjen, så dette burde gå helt greit. Vi tar av fra Northway i rett tid på dagen og gjør en sving over tettstedet som en siste hilsen.

2010-7-11_1-32-20-617.jpg

 

Vi skal stort sett følge elva Tok helt fram til Delta Junction så dette skal bli en rolig strekning

2010-7-11_1-52-39-584.jpg

 

I nærheten av Tok kom vi over dette krysset. Det viser seg at dette er "Top of the world Highway." Den går til Dawson City som ligger ca 10,5 mil unna. Denne veien er stengt vinterstid da den stort sett går igjennom åpent landskap og langs åsryggene, så det er vanskelig å holde den åpen vinterstid.

2010-7-11_1-51-15-688.jpg

 

Her ankommer vi Tok. Dette var under byggingen av Alaskan Highway en stor anleggsby. Det ble brukt så mye penger i Tok for velferd og trivsel for arbeiderene at dette ble kalt "The Million Dollar Camp." I Tok ligger også veidele som ble bygget etter The Alaskan Highway for å forkorte reisetiden til Anchorage. Veien tar det enten til Anchorage eller videre til Valdez og rett inn i Wrangell St. Elias National Park enda lengre sør.I 1990 holdt stedet på å bli fullstendig nedbrent da en voldsom skogbrann herjet området. Byens innbyggere ble evakuert og selv ikke 1000 brannmenn kunne stoppe flammenes herjinger. Men ved en "mirakel snudde vinden og stedet ble berget. Kulderekorden i Tok er utrolige -60 grader Celsius.

2010-7-11_1-57-37-725.jpg

 

I Tanacross ligger en langt større flyplass som dere ser, Også en del av utbyggingen som ble gjort under krigsårene

2010-7-11_2-5-52-697.jpg

 

Nå når vi nærmer oss Delta Junction begynner fjellene å bli dramatiske og høye igjen. Vi er nå i ytterkanten av fjellkjeden hvor Mt. McKinley utgjør den høyeste toppen i denne voldsomme fjellkjeden, Utsikten gir oss innsyn rett inn i denne voldsomme fjellkjeden.

2010-7-11_2-11-42-895.jpg

 

2010-7-11_2-11-55-157.jpg

 

2010-7-11_2-14-27-109.jpg

 

2010-7-11_2-24-41-840.jpg

 

Vi svinger inn over Fort Greely som ble bygget her ved siden av den militære flyplassen som ble brukt som base for å sende utstyr å fly til Soviet for å bekjempe tyskerene under WW2. Fort Greely ble bygget etter krigen og brukes som treningsbase for i kaldt klima. Fort Grely som trengningsbase ble stengt i 2002, men fremstår idag som en missiltestbase for USA. Det kan også nevnes at The Alaskan Pipeline går gjennom Delta Junction.

2010-7-11_2-40-39-489.jpg

 

Følger elven et stykke før vi svinger inn til Delta Junction Airport.

2010-7-11_2-44-16-561.jpg

 

Straks nede på denne lille stripen tett inntil bebyggelsen

2010-7-11_2-45-42-797.jpg

 

Parkert og dermed slutten på denne ferden fra Dawson Creek og helt opp til Delta Junction langs "The Alaskan Highway."

2010-7-11_2-46-47-337.jpg

 

 

Jeg takker for selskapet og følget så langt. Det har vært mange timers flyging på denne turen, noen avstikkere og jeg har selv lært denne delen av Canada og USA enda bedre å kjenne og likevel er det kun et bittelite området vi har vært innom i den store sammenhengen i de nordlige og vestlige delene av USA og de vestlige delene av Canada.

 

Jeg takker for følget så langt, lover at jeg kommer tilbake med flere turer. Flere er allerede under planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernst:

Nå rekker jeg snart ikke å lese avisene lenger, for jeg må få med meg siste nytt fra Jan Arilds reiseblogg grin . Herlig reportasje ( og imponerende fjelltexturer også utenfor FTX og Tongassfjords!! ).

 

 

Texturene mine kommer fra Ground Environment X North America. De gir gode texturer til det meste, men fjelltexturene er faktisk veldig bra :)

 

Likevel må jeg si at jeg har blitt voldsomt "bortskjemt" med FTX Pacific NorthWest og Tongass Fjords, så det kan til tider være "kjedelig" å fly utenfor de områdene. Da hjelper det iallefall litt med GEX og ikke minst Ultimate Terrain X for Alaska og Canada.

 

Når vi snakker om Ultimate Terrain X så må jeg si at for Canada så skuffer det meg litt. Flere vann og elver er faktisk ikke med i UTX for Canada, synd, men håper det kommer en skikkelig oppdatering på linje med det det har laget for Alaska. Ultimate Alaska er bare så utrolig bra, beste UTX-produktet så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Jan Arild, du Jan arild! Alltid like spennende og morsomt å følge dine turer. Personlig er jeg veldig fra og til flightsim, går lei i noen måneder før jeg plutselig får lysten igjen. En ting som hvertfall er sikkert, er at slike bilder og stories gjør at man får lyst til å flightsimmme litt igjen ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...