Gå til innhold

Norwegian kan fly maksimum FL280.....


Knut Einar Sylte

Anbefalte innlegg

RVSM=Reduced Vertical Separation Minimum

 

Officiella sidan:

http://www.eur-rvsm.com/

 

Det ställs krav till div. nav och höjdemåler utstyr för att få godkänning för RVSM.

Sedan undrar jag om operatören måste vara JAR godkänd också.

 

I alla fall så måste operatören godkännas av Eurocontrol.

Det ska bl.a. ses på vedlikeholds rutiner och träning för de kan godkänna en operatör.

 

Tror nog det bara är en tidsfråga innan Norwegian är godkända för RVSM.

 

/Jörgen

 

[ 31.08.2002, 19:58: Endret av: Jörgen Toll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante opplysninger, Knut Einar!

 

Jeg har gjort noen små beregninger, basert på en 50 tonns 737 idealhøyde 36000 fot og begrensningen i FL280 på distansen Tromsø-Gardermoen. Grovt regnet vil merforbruket være: For hver 13.-14. flyving i FL280 brukes ekstra drivstoff tilsvarende en tur i ideell høyde. Som du Jørgen sier, det er sikkert bare et tidsspørsmål før Norwegian får RVSM-godkjenning.

 

Hilsen Roald

 

[ 31.08.2002, 20:14: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FL280 er det samme som 28000 fot.

 

Fra og med en viss høyde (husker ikke akkurat hvor),

opererer man med FL (Flight Level) som er høyde i

fot delt på 100 (22000 fot = FL220, osv).

 

Greit å vite også om du skal fly IFR i FS2002, da ATC

her også bruker Flight Level når de kommuniserer med

deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FL brukes OVER TA som er Transition Altitude.

 

Ut ifra flyplassen stiger man med høydemåleren justert til lokalt luftrykk inntil man når TA (TA står på kartene for den aktuelle flyplassen), når man flyr gjennom TA setter man høydemåleren til STD (standard trykk, dvs 1013hPa) og da utrykkes høyden i FL.

 

Når man går ned igjen flyr man på STD helt til TL (Transition Level), da settes høydemåleren igjen til lokalt lufttrykk. TL og QNH får man oppgitt i ATIS for den aktuelle flyplass eller av tårnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert bare en tidsspørsmål før Norwegian får RVSM, men det er ikke å legge skjul på at det koster ganske mange kroner for å få dette i boks. Utstyret er jo en ting, men pilotene skal jo også gjennom simulatortrening for å få RVSM godkjenning.

Helt i starten så var det også ganske mange østeuropeiske selakap som hadde problemer med å henge med.

 

Det samme problemet hadde man også med 8,33khz separasjonen da den vart innført. Der var det også mange selskap som hang etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...