Gå til innhold

Luftfart yrke-muligheter?


Fawzi Attia

Anbefalte innlegg

Vel, siden du tydeligvis liker å reise og ikke kommer opp i den frie luften, så kanskje yrkessjåfør kan være et alternativt? Kjøre buss kan være problematisk med hørselskadete da det stilles krav til hørsel. Men jeg ser ikke at dette kan være et problem med godstransporten da jeg har flere bekjente (3 stk.) kollegaer av meg som er sterkt hørselskadet (hører absolutt ingenting). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav til lokførere og trafikkstyrere:

 

 

§ 12. Hørsel

 

Hørselsfunksjonen skal være så god at trafikksikkerhetsmessig informasjon kan oppfattes uten vanskelighet.

 

a) Den som skal påbegynne opplæring, skal ved toneaudiometri høre hver av frekvensene 500, 1000 og 2000 Hz ved lydstyrke 20 dB på hvert øre og frekvensen 3000 Hz ved 40 dB på hvert øre. Den som skal påbegynne opplæring kan ikke benytte høreapparat.

b) Etter å ha utført arbeidsoppgavene i mer enn 5 år er grensen ved audiometri at hver av frekvensene 500, 1000 og 2000 Hz skal høres ved lydstyrke 40 dB på hvert øre og frekvensen 3000 Hz ved 60 dB på hvert øre.

c) Dersom det benyttes hørselsvern, kan ikke vernets dempende egenskaper være større enn at lydoppfattelsen tilfredsstiller kravene i bokstavene a og b.

d) Dersom det er nødvendig å benytte høreapparat for å oppfylle kravene til hørsel, skal det i tillegg gjennomføres talediskrimineringstest med maskering, og det skal ved praktisk prøve vises at vedkommende oppfatter trafikksikkerhetsmessig informasjon ved tale og ved radio- og telefonkommunikasjon uten vanskelighet.

e) Ved bruk av høreapparat skal dette være teknisk forenlig med det utstyret som benyttes under arbeidet.

f) Når høreapparat er nødvendig for å oppfylle kravene til hørsel, skal velfungerende høreapparat alltid medbringes under arbeidet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Fawzi!

 

Jeg er vel i ca samme sko som deg, fant ut at jeg er fargeblind to dager før jeg skulle på innledende opptak i Bodø...

 

Per nå studerer jeg juss og har selvsagt tenkt på å bruke utdanningen som et grunnlag for en jobb innen luftfartsbransjen... For min del tenker jeg hvertfall noe innen for lufrtfartsmyndighetene, flyklagenemnda eller juridisk rådgiver innenfor et flyselskap...

 

Spørsmålet mitt til deg er hva liker du ellers å holde på med? Er du villig til å gå igjennom en "generell" utdanning for å få litt kjøtt på beina eller vil du rett ut i arbeidslivet? Hvilken utdanning har du til nå?

 

SGS/ Norport/ Menzies/ Røros flyservice er jo noen muligheter, jeg stortrivdes hvertfall i SGS når jeg jobbet der :)

 

Mulighetene ved hørselsreduksjon vet jeg dessverre lite om, men jeg har hvertfall jobbe i kabinen med mitt reduserte fargesyn..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre buss kan være problematisk med hørselskadete da det stilles krav til hørsel.

Der tar du nok feil. Jeg har sterkt nedsatt hørsel på høyre øre, men jeg er i full jobb som bussjåfør her i Bodø! :) Det er sant at bussjåfører, eller sjåfører som driver med persontransport, må igjennom strengere helsetester enn andre yrkessjåfører, men det går mest på blodtrykk, blodpumpa og fargesyn, samt en hel del spørsmål om epilepsi, narkotiske stoffer osv. som kan ha betydning for kjøretøyet du skal føre. Men hørselen sjekker de ikke.

Jeg har vært inne på tanken på å begynne innen luftfart, men siden jeg trives så godt med det jeg gjør, så ser jeg ikke noe poeng i å bytte jobb. Men det som jeg har tenkt på, er innen trafikk, billett eller gate. Kanskje på SGS eller no. Da får du jobbe på den andre siden av karusellen, og se alt i fra den siden. Men noen ganger må man bare finne seg i at på pilotsiden kan man ikke være, kanskje ikke på flysiden i det hele tatt. Så jeg anbefaler at du ikke tenker på den siden, men kanskje tenker på bakkesiden av luftfarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene folkens;D

 

Akkurat nå holder jeg på med en bachelor i kjemi, noe som er helt motsatt av det jeg egentlig hadde lyst å jobbe med hehe...

 

Jeg er fult klar over at jeg må nok gi opp håpet om å bli pilot da, noe som er så sykt synd siden jeg har alltid vært interessert i fly, og fremdeles er det! Kunne vært en mulighet å vær cabin crew, eller noe i bakkenivå ( ikke noe bagasje, eller teknikk da slik som mekaniker)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...