Gå til innhold

Holmco Airbus (/ATC) mikrofon selges!


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

Mikrofon nr 3 til salgs! :) Denne gangen er det en sort mikrofon fra HOLMCO. Vil gjøre kjøperne oppmerksomme på at dette er den NEST siste mikrofonen jeg skal selge - for denne omgang.

 

For å bruke denne mikrofonen trenger man et Windows operativsystem, en COM-port (RS232) og en vanlig mikrofoninngang med mulighet for mikrfon-boost (Optimalt: 30db forsterkning). De fleste hovedkort har en boost funksjon - enten som en innstilling for hovedkortet/lydkortet eller automatisk (Har testet selv på to laptoper og en hjemmebygget stasjonær).

 

Alt man behøver å gjøre er å legge inn et medfølgende program og plugge inn mikrofonen der den skal være. Har du ikke en ledig COM-port sender jeg med en slik USB->RS232 adapter som du får med på kjøpet ;) :

 

IMG_2279-1.jpg

 

---------------------------------------------------

 

Mikrofonen jeg selger er av det tyske merket 'HOLMCO' og er tung og god å holde i. Mikrofonen er egentlig laget for bruk i Airbus-fly og har derfor en 4-pin XLR-kontakt. Den har en trykknapp som utløser et tastetrykk man vanligvis bruker tastaturet til å aktivere mens man snakker. Man velger altså et tastaturtrykk som det medfølgende programmet skal simulere og deretter velger man dette tastaturtrykket som snakkeknapp - for eks. i EuroScope. Dette var den første mikrofonen jeg kjøpte og også den dyreste. Den var helt ny da jeg fikk den og er fortsatt i meget god stand - Eneste er at det enkelte små områder av nettingen over mikrofonhodet er innoverbøyd da den har falt et par ganger i gulvet med hodet ned :/ Dette har ingen innvirkning på lyden. Det er også en bitteliten sprekk over den ene skruen, men den skal holde seg bra så lenge skruen strammes altfor hardt.

 

Bilde av samme type mikrofon i en A380 cockpit

 

VIKTIG: Mikrofonens Push To Talk funksjon er kun blitt testet fungerende i VRC, EuroScope, FSX multiplayer og Squawkbox. På min datamaskin fungerte ikke PTT med TeamSpeak 3 og FSInn.

DETTE KAN VARIERE FRA PC TIL PC!

 

Lyden i mikrofonen er veldig god - MEN KUN HVIS DU HAR EN MIKROFONBOOSTER I LYDKORTET ELLER HOVEDKORET PÅ PC'en! Den er godt testet både bak radarscopen og i lufta, og piloter og flygeledere sier de hører meg "Five by five" :)

 

Og noe som jeg har glemt å nevne i de forrige annonsene - og som kjøperne da var helt klar over - er at RS-232 pluggen generer en konstant buzz/tikkelyd som ligger i bakgrunnen av mikrofonlyden. Tikkelyden blir borte så fort man lukker programmet som oversetter knappetrykket på mikrofonen. Denne støyen har variert fra mikrofon til mikrofon, men den har hele tiden vært langt lavere enn lyden som kommer fra selve mikrofonen. Som sagt hører alle på vatsim meg 5 by 5.

 

---------------------------------------------------

 

Fra venstre til høyre ende av ledningen:

RS232-plugg som plugges inn i PC'ens 9-pin COM-port (eller medfølgende USB->Serial adapter), 3.5mm jack som kobles inn i PC'ens mikrofoninngang, 4-pin XLR hunn, mikrofonens originale plugg (4-pin XLR hann), solid kabel, mikrofon med snakkeknapp.

IMG_2289-1.jpg

 

Et annet bilde:

IMG_2290.jpg

 

Mikrofonhodet - legg merke til den lille bulken i nettingen og sprekken over skruen til høyre:

IMG_2291-1.jpg

 

Og for dere som har fått til det med 3D bilder :grin:

Utennavn-1.jpg

Større bilde: http://i256.photobucket.com/albums/hh172/Even1992/Utennavn-1.jpg

 

----------------------------------------------------

 

Dere kjøper ved å legge inn bud i denne tråden. Startprisen er kr 700,- og budøkningen skal være på minimum kr 50,- per bud.

 

Auksjonen vil vare frem til onsdag 31. mars klokken 23.59! Eventuelle bud etter denne fristen blir ikke tellende.

 

Ved spørsmål eller kommentarer, send PM

 

----------------------------------------------------

VIKTIG:

Jeg tar intet ansvar for brannskader, eksplosjoner, ødelagte datamaskiner/systemer, nedbrente hus eller liknende. Alt skjer på brukerens eget ansvar!

Om, og bare om, det er tekniske feil på delene som er montert på den blå ledningen eller du ikke får den til å fungere som den skal når du har mottatt den, kan du innen 30 dager sende alt tilbake og få den gratis forøkt reparert eller pengene tilbake. Kjøper betaler da frakt. Ta kontakt på e-post først.

 

(Jeg tar meg retten til å bumpe tråden når jeg måtte ønske det)

 

----------------------------------------------------

Ved å by på denne auksjonen bekrefter du at du har lest og forstått teksten over

----------------------------------------------------

 

Happy bidding og riktig god påske! :D

paaske_1175517803_250x295.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...