Gå til innhold

"Fokker 100 NG" kan fortsatt bli noe av:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Rekkof_01.jpg

(Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse /

ikke-komersiell bruk)

 

Det Nederlandske firmaet "Rekkof" (som altså er "Fokker" stavet

baklengs!), har fortsatt ikke lukket dørene - og selv om mange

har vært svært tvilende til om man vil se en ny og oppdatert

utgave som bygger på Fokker-100 modellen; ser det faktisk lovende

ut.

 

Tidligere var det snakk om nye og moderne versjoner, av både

Fokker F70 og Fokker F100 jetmaskinene - men det virker som

man nå konsentrerer seg mest om den største maskinen; altså

Fokker-100. Produksjonen av de originale maskinene (som er

ute på markedet i dag), ble stoppet da Fokker gikk konkurs

i 1996.

 

 

 

Rekkof_02.jpg

(Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse /

ikke-komersiell bruk)

 

 

 

Rekkof tror i dag det fortsatt finnes et marked, for en ny

og forbedret versjon av Fokker 70/100 - som bl.a. har et

forbedret og aerodynamisk design, miljøvennligere og mer

effektive motorer, og ikke minst lettere. Dermed tror de

at en "NG"-versjon av f.eks. Fokker 100, kan konkurrere

med dagens Embraer og CRJ - og den kommende C-Series.

 

Rekkof har dog til dags dato, ikke klart å få til en

"launch customer" til dette flyet - slik at produksjoen

er fortsatt i det "blå"; selv om det riktignok har

vært lekkasje av noen bilder - som kan antyde at noe har/er

i gang på et visst tidspunkt. Helt siden 2004 har Rekkof

sagt at det er "like før" produksjonen skal starte, men

ting tyder nå på - at dette kan skje.

 

 

 

Rekkof_03.jpg

(Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse /

ikke-komersiell bruk)

 

 

Bl.a. har modellen "Fokker F100NXT" blitt vist, som har

en re-designet vinge, og som mangler winglets som tidligere

ble presentert på en nyere "Fokker F100NG"-versjon.

I midten av 2008 ble en ny hjemmeside til Rekkof lansert, hvor

man nå holder seg til modellen "XF100".

 

I Mars 2010 kom nyheten om at regjeringen i Nederland, har

sagt ja til å bidra med et lån på 20 millioner Euro - for

å bidra til utvikling av den nye Fokker-100 maskinen. Det

eneste som mangler nå, er godkjennelse fra EU; slik at

lånet blir endelig godkjent.

 

 

 

Rekkof_04.jpg

(Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse /

ikke-komersiell bruk)

 

 

Rekkof er en del av "Panta Holdings BV" (som igjen er

eid av flyselskapene: Denim Air, og VLM Airlines - som

begge opererer Fokker-50 typen. Dog stopper Denim Air å

operere som selskap for kort tid siden, samt at VLM

har blitt solgt til AirFrance-KLM - og blitt integrert

som "Cityjet" i det selskapet).

 

Den første "NG-maskinen" vil mest trolig bestå av en

omgjort Fokker-100, med nye vinger og motorer - og

som vil være et demonstrasjonsfly for den

kommende "NG-serien". Rekkof tar sikte på å ha denne

klar medio 2015.

 

 

 

Rekkof sin egen hjemmeside:

http://www.rekkof.nl/

 

 

Informasjon om lånet Rekkof har blitt

innvilget av Nederlandske myndigheter:

http://www.flightglobal.com/articles/2010/03/06/339155/fokker-resurrection-scheme-secures-loan-for-prototype.html

 

 

Bakgrunnsinfo om Rekkof:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rekkof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...