Tor-H Bergseng Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Som sikkert noen av dere leste forrige uke fikk våres nyinnkjøpte trofaste Curtiss "Dumpe-Doris" problemer i Deadhorse. Etter mange dager, intens teiping med gaffa å litt sveising ute i 40- kom hun til slutt i såpass stand at vi kunne fly henne tilbake til basen i Fairbanks. Det var en nydelig formiddag i Deadhorse med milde 36-, Doris hadde fått hangarplass den siste natta. Lar bildene tale for seg selv. Selvfølgelig gikk towtrucken, altså en sliten gammel pickup på diesel. i 38 minus har diesel en liten tendens til å bli seigt. Vi var derfor nødt til å starte opp Doris innendørs. Vi evakuerte hangaren å spant igang. Det ble en del røyk siden hun har stått utendørs lenge. Det er null trafikk her på denne tiden så vi takser direkte til rwy 04. FULL PUPP!! Etter takeoff blir det en øyeblikkelig right-hand turn før vi setter nesa mot Fairbanks. Vi har beregnet ca 2 timer på denne turen. Vi har med litt last, men ikke mer en 30-35% av maksvekt. Vi har lagt oss på ca 8500 fot. Det er nydelig flyvær med litt smådumping her å der. Ca 45 minutter er tilbakelagt når Doris dumper seg over fjellet. Klokka er rundt 12 da dagen er på sitt lyseste. Det er rett å slett herlig. Etter en stund ligger vi på short final til bane 01L i Fairbanks. Det er lite trafikk å vi flyr rett inn. Men en krapp sving rett før landing er ikke det beste for en slik fugl. Den retter seg ikke opp av seg selv for å si det slik. Prøver med makt å presse Doris nedpå :grin: Takser "lydløst" mot våres egen lille terminal ved siden av hovedterminalen. Vi fikk oss også en real overraskelse når vi kom tilbake. Vi har en stund sett oss om etter noen smidige småfly til å fly små pax og postruter med til de små flystripene rundtomkring. Vi har nå fått en Aero Commander 500 Shrink og en 560 for en billig penge. Er det noen som kunne tenke seg å slenge seg på? Er du ute etter ekstrem kulde, slitne fly å spennende turer? Si ifra å kom gjerne med et navneforslag slik at man kan få seg noen painter til flyene samt en side. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Spennende historie og flotte bilder igjen! Det er slike fly det er plass til i Frontier sin flåte! Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 Doris kan chartres Ivar Kommer nok til å bli noen commandere å kanskje en 732 eller to som vi få rnoen billige fra Afrika eller Sør-Amerike. Hva med en codeshare? Siter
Harald Strand Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Flotte bilder! Er faktisk veldig interessert å bli med på cirkuset, hvis det er plass? Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Skrevet 13. januar 2010 Hva har du typerating på Harald? Er mulig vi skal få enten en Dash-7 eller en 732 med muligheter for å kjøpe en til fra Venezuela. Skal isåfall fly den ene opp selv. Men trenger noen til å fly den andre Siter
Harald Strand Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Har nettopp installert den C-46`en, så jeg er litt i læring på den. Dash7 Har jeg flydd et par flighter med, men 737x. har jeg nok en god del timer på ja Har faktisk flydd Aero Commander serien en god del og Har lyst å lære, og liker utfordringer! Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Skrevet 13. januar 2010 Klarer du å mestre Doris er du hjertlig velkommen Harald Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.