Andreas Stangenes Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Yeah, jeg sliter litt med å forstå hva transitions egentlig er sånn konseptuelt. For hva skal man med transitions når man har stars, og hvis det er slik at staren ikke begynner der ruta typisk slutter, så burde de jo heller lage stars som er tilstrekkelige... *smiler* Så transitions er egentlig en forlengelse av star'en, eller hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Vanligvis starter STAR der ruta slutter. Det er det den som lager ruta som bestemmer. Man kan også ha siste punkt i ruta litt før, og så sette direkt første punkt i STAR. En transition er, som den direkte oversettelsen til norsk sier, en overgang. Denne brukes som regel som en overgang fra STAR til Approach, da som regel til en ILS. EKS: Om du kommer på MES 5M for ILS19R på ENGM, kan du legge til SOVIR trans i FMC. Da vil FMC (hvis databasen dens er korrekt) legge inn forbindelse mellom siste punkt i STAR (SOVIR) og ILS. Hvordan denne forbinnelsen er, er fast for hver prosedyre, men forskjellig fra sted til sted (og fra STAR til STAR og fra bane til bane for den saks skyld), den kartlegges og bestemmes av luftfartsverkene rundtom i deres respektive land. Eksempelvis, transition fra SOVIR til 19R er en så og si rett linje fra SOVIR til ILS, mens på Frankfurt Main ser en transition slik ut: Copyrights: Jeppsen Husk også at om det er ATC på, ikke plott inn en transition før ATC spesifikt har sagt at du skal fly den. Om du er cleared MES 5M er du ikke cleared for transition i samme slengen, transition er alltid en egen clearence, og som regel erstattes den av vectors om ATC er pålogget. Flyr du frakoblet, eller online uten ATC, gjør du som du selv vil om du vil fly transition mellom siste punkt i STAR og ILS eller om du vil navigere selv via Navigation Display og hdg select (Jeg pleier å gå for det siste alternativet). Håper du skjønte mer nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Tusen takk for opplysende svar, Magnus! Hvis jeg har forstått riktig så er ikke transitions overganger fra ruta til star, men fra star til LZZ? Altså bruker man transitions i STAR-prosedyrer hvor star'n ikke ender opp på LZZ. STAR'er som faktisk ender opp på ils har da ikke transitions - for det er det ikke bruk for. Har jeg forstått riktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Med det sagt så skjønner jeg egentlig ikke hvordan jeg skal se forskjell på en star og en transition. Ta en titt på dette kartet, og fortell meg gjerne hvor sjerna slutter og transen begynner KMEM Wilder 5 arrival (STAR) For meg ser det ut som om at transitionsene begynner FØR Wilder intersection, og at STAR'n faktisk begynner ved Wilder og frem til Memphis Vor. Det er jo i tilfelle motsatt av det jeg forstod av forklaringen din, Magnus - for da er transitions broer mellom star og ILS. What am I not getting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Korrekt... dersom du flyr fra øst og det er mest hensiktsmessig å fly STARen via JKS VOR/DME så flyr du JACKS CREEK TRANSITION til WLDER FIVE ARRIVAL. Dette kan du be om ved å skrive følgende til slutt i rutedelen av flightplanen: JKS.WLDER5. Rett måte å skrive det i flightplan står bak hver enkelt transition. Merk også at SIDs kan ha transitions. Denne STARen tar deg ikke til en final men til 175 grader ut fra CLARK intersection i påvente av vektorer til final approach course. I motsetning til det du kanskje typisk ser i Norge - på gardermoen i alle fall, hvor transition'en tar deg til en final approach (når du er klarert for transition'en i alle fall). Også SIDs kan ha transitions med en felles start på SIDen og så en transition alt etter hvor du vil hen. I Norge mener jeg bare å ha sett at de har flere navn på ulike SIDs i stedet? Skal du file en SID i USA (eksempelet ditt var fra USA) så følger du samme logikk og skriver koden bak transition-navnet i tekst-delen av SIDen f.eks. for denne plassen: http://204.108.4.16/d-tpp/0912/00257MIAMI.PDF http://204.108.4.16/d-tpp/0912/00257MIAMI_C.PDF MIA9.SKIPS på flightplan sier at du vil fly SIDen og havne på SKIPS. Deretter ruta di Så i ditt tilfelle så er det nesten litt synd om du flyr offline siden du havner i retning 175 på vei sørover og venter på en vektor som aldri kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 En STAR kan ha transition i begge ender. En transition fra slutten av ruta til begynnelsen av STAR er riktignok ikke vanlig i Norge. Og ja, dersom STAR faktisk ender opp på LLZ har det lite hensikt å legge inn en transition i den enden. En transition kan også være relevant for SID. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Takk for tålmodighet og svar folkens! Da forstår jeg at STAR kan ha transer i begge ender. I mitt tilfelle med Memphis intl og Wilder 5 arrival så var transition'en FØR STAR'n, og fungerer som en ansamler av de forskjellige punktene en kan ha som siste punkt på ruta si på vei mot STAR. Sagt på en annen måte fungerer disse transition'ene som en trakt som samler trafikken på en felles STAR. Og så regner jeg da med at transer i forbm SID'er er samme prosessen, bare motsatt - at den funger som en splitter. Jeg har ikke sjekket en trans på sid ennå, og vet derfor ikke om det er vanlig å ha en trans før elle etter SID. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Har så langt ikke sett en transition før en SID i alle fall... ellers har du et bra bilde av "vifte" og "trakt" for trafikken ut og inn, til og fra flyplassen Memphis har en litt annen type SID enn de som er tegnet og forklart med ruter. Det ser ut som om de har såkalt Vector SID som er litt annerledes... i følge www.airnav.com i alle fall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det glemte jeg å si ja, du får også transitions inn mot STAR, men jeg har ikke sett noen av disse i Norge vel å merke. Du kan jo merke deg, om du flyr bojoing (Boeing), at TRANS som går til STAR kommer på venstre side på DEP/ARR-sida i FMC (Etter at du har valgt STAR), mens de som går fra STAR til APP kommer på høyre side på DEP/ARR-sida (etter at du har valgt rwy og ILS/LLZ/VOR etc) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Nja, transition før en SID kommer litt annpå hvordan du definerer. JFK (Og N90 generellt) har f.eks. som noen av de eneste flyplassene i USA såkalte "climbs" som kan tenkes på som en transition teknisk sett, eller på JFK har du og SKORR1 (RNAV) departure, som har to transitions som går fra enden av rwy til ett punkt, men igjen, så er SKORR1 spesiell mtp at det er en "pilot nav, vector DP". SKORR1, RNAV: http://dtpp.myairplane.com/pdfs/00610SKORR.PDF JFK1, vector DP: http://dtpp.myairplane.com/pdfs/00610KENNEDY.PDF Her er ett eksempel på "climbs" (se ut fra RWY 31), men for å gjøre ting ENDA mer komplisert, har du jo alltids: http://dtpp.myairplane.com/pdfs/00610HAPIE.PDF som har BÅDE climb og transition! :grin: MEN! Du vil aldri sende en flightplan med en transition før en SID. F.eks så filer du, HAPIE3.YAHOO, eller SKORR1.YNKEE COATE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Det er altså sånn at man filer SID'n i FP i USA? I EU er jeg vant til at man kun filer enroute segmentet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 I USA gjøres dette, ja, og jeg har også sett det i Tyskland. Jeg vet ikke om andre land som gjør dette sånn i farta, sikkert noen kloke hoder som vet om flere. I Norge blir da f.eks. rute OSL-BGO "SOK SOPAR", ikke "SID SOK SOPAR STAR" eller "SOK 5A SOK SOPAR SOPAR 2N". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Grunnen til at det kan gjøres slik i USA er at i mange tilfeller så gjelder samme SID ut fra flere rullebaner. RNAV departures skal også files i USA selv om de er rwy specific. Vet derimot ikke HVORFOR det skal gjøres slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Du kan også prøve deg med "No SID" og/eller "No STAR" i remarks, men lykke til med å få det oppfylt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.