Gå til innhold

Transitions - igjen...


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Yeah, jeg sliter litt med å forstå hva transitions egentlig er sånn konseptuelt. For hva skal man med transitions når man har stars, og hvis det er slik at staren ikke begynner der ruta typisk slutter, så burde de jo heller lage stars som er tilstrekkelige... *smiler*

 

Så transitions er egentlig en forlengelse av star'en, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis starter STAR der ruta slutter. Det er det den som lager ruta som bestemmer. Man kan også ha siste punkt i ruta litt før, og så sette direkt første punkt i STAR.

 

En transition er, som den direkte oversettelsen til norsk sier, en overgang. Denne brukes som regel som en overgang fra STAR til Approach, da som regel til en ILS.

EKS: Om du kommer på MES 5M for ILS19R på ENGM, kan du legge til SOVIR trans i FMC. Da vil FMC (hvis databasen dens er korrekt) legge inn forbindelse mellom siste punkt i STAR (SOVIR) og ILS.

 

Hvordan denne forbinnelsen er, er fast for hver prosedyre, men forskjellig fra sted til sted (og fra STAR til STAR og fra bane til bane for den saks skyld), den kartlegges og bestemmes av luftfartsverkene rundtom i deres respektive land. Eksempelvis, transition fra SOVIR til 19R er en så og si rett linje fra SOVIR til ILS, mens på Frankfurt Main ser en transition slik ut:

eddftrans.jpg

Copyrights: Jeppsen

 

 

Husk også at om det er ATC på, ikke plott inn en transition før ATC spesifikt har sagt at du skal fly den. Om du er cleared MES 5M er du ikke cleared for transition i samme slengen, transition er alltid en egen clearence, og som regel erstattes den av vectors om ATC er pålogget. Flyr du frakoblet, eller online uten ATC, gjør du som du selv vil om du vil fly transition mellom siste punkt i STAR og ILS eller om du vil navigere selv via Navigation Display og hdg select (Jeg pleier å gå for det siste alternativet).

 

Håper du skjønte mer nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysende svar, Magnus!

Hvis jeg har forstått riktig så er ikke transitions overganger fra ruta til star, men fra star til LZZ? Altså bruker man transitions i STAR-prosedyrer hvor star'n ikke ender opp på LZZ. STAR'er som faktisk ender opp på ils har da ikke transitions - for det er det ikke bruk for. Har jeg forstått riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det sagt så skjønner jeg egentlig ikke hvordan jeg skal se forskjell på en star og en transition. Ta en titt på dette kartet, og fortell meg gjerne hvor sjerna slutter og transen begynner :)

 

KMEM Wilder 5 arrival (STAR)

 

For meg ser det ut som om at transitionsene begynner FØR Wilder intersection, og at STAR'n faktisk begynner ved Wilder og frem til Memphis Vor. Det er jo i tilfelle motsatt av det jeg forstod av forklaringen din, Magnus - for da er transitions broer mellom star og ILS.

 

What am I not getting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt... dersom du flyr fra øst og det er mest hensiktsmessig å fly STARen via JKS VOR/DME så flyr du JACKS CREEK TRANSITION til WLDER FIVE ARRIVAL. Dette kan du be om ved å skrive følgende til slutt i rutedelen av flightplanen: JKS.WLDER5.

 

Rett måte å skrive det i flightplan står bak hver enkelt transition. Merk også at SIDs kan ha transitions.

 

Denne STARen tar deg ikke til en final men til 175 grader ut fra CLARK intersection i påvente av vektorer til final approach course. I motsetning til det du kanskje typisk ser i Norge - på gardermoen i alle fall, hvor transition'en tar deg til en final approach (når du er klarert for transition'en i alle fall).

 

Også SIDs kan ha transitions med en felles start på SIDen og så en transition alt etter hvor du vil hen. I Norge mener jeg bare å ha sett at de har flere navn på ulike SIDs i stedet? Skal du file en SID i USA (eksempelet ditt var fra USA) så følger du samme logikk og skriver koden bak transition-navnet i tekst-delen av SIDen f.eks. for denne plassen:

http://204.108.4.16/d-tpp/0912/00257MIAMI.PDF

http://204.108.4.16/d-tpp/0912/00257MIAMI_C.PDF

MIA9.SKIPS på flightplan sier at du vil fly SIDen og havne på SKIPS. Deretter ruta di :)

 

Så i ditt tilfelle så er det nesten litt synd om du flyr offline siden du havner i retning 175 på vei sørover og venter på en vektor som aldri kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tålmodighet og svar folkens! :)

 

Da forstår jeg at STAR kan ha transer i begge ender. I mitt tilfelle med Memphis intl og Wilder 5 arrival så var transition'en FØR STAR'n, og fungerer som en ansamler av de forskjellige punktene en kan ha som siste punkt på ruta si på vei mot STAR. Sagt på en annen måte fungerer disse transition'ene som en trakt som samler trafikken på en felles STAR.

 

Og så regner jeg da med at transer i forbm SID'er er samme prosessen, bare motsatt - at den funger som en splitter. Jeg har ikke sjekket en trans på sid ennå, og vet derfor ikke om det er vanlig å ha en trans før elle etter SID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så langt ikke sett en transition før en SID i alle fall... ellers har du et bra bilde av "vifte" og "trakt" for trafikken ut og inn, til og fra flyplassen :) Memphis har en litt annen type SID enn de som er tegnet og forklart med ruter. Det ser ut som om de har såkalt Vector SID som er litt annerledes... i følge www.airnav.com i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å si ja, du får også transitions inn mot STAR, men jeg har ikke sett noen av disse i Norge vel å merke. Du kan jo merke deg, om du flyr bojoing (Boeing), at TRANS som går til STAR kommer på venstre side på DEP/ARR-sida i FMC (Etter at du har valgt STAR), mens de som går fra STAR til APP kommer på høyre side på DEP/ARR-sida (etter at du har valgt rwy og ILS/LLZ/VOR etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, transition før en SID kommer litt annpå hvordan du definerer. JFK (Og N90 generellt) har f.eks. som noen av de eneste flyplassene i USA såkalte "climbs" som kan tenkes på som en transition teknisk sett, eller på JFK har du og SKORR1 (RNAV) departure, som har to transitions som går fra enden av rwy til ett punkt, men igjen, så er SKORR1 spesiell mtp at det er en "pilot nav, vector DP". :)

 

SKORR1, RNAV: http://dtpp.myairplane.com/pdfs/00610SKORR.PDF

 

JFK1, vector DP: http://dtpp.myairplane.com/pdfs/00610KENNEDY.PDF

Her er ett eksempel på "climbs" (se ut fra RWY 31), men for å gjøre ting ENDA mer komplisert, har du jo alltids: http://dtpp.myairplane.com/pdfs/00610HAPIE.PDF som har BÅDE climb og transition! :grin:

 

 

MEN! Du vil aldri sende en flightplan med en transition før en SID. F.eks så filer du, HAPIE3.YAHOO, eller SKORR1.YNKEE COATE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...