Gå til innhold

Litt hjelp online flyging?

Kenneth Rønning

Anbefalte innlegg

Når man skal stare og fly sier man eks: "Gardermoen Ground, NAXxxx ready to copy clearans to Trondheim" etter man har sendt flight planen?

Men hvem skal jeg egentlig ta kontakt med for og starte flighten?

er usikker på om jeg har forstått alt rett og er helt på jordet nå men hva vis det kun er feks ENGM_APP og ENGM_CTR på, er da de jeg skal si det til eller, og hvem?

ønsker helst et grundig og godt forklarende svart, takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenneth! Takk for sist tur på Værnes!

Jo. Du skal be om clearance etter du har send flight planen.

Så, Hvis ENGM_APP og ENOS_CTR er på og du står på ENGM skal du kontakte ENGM_APP. En god huskereglen kan være at du alltid skal få clearance av den "nedreste". I dette eksempelet er jo ENGM_APP (approach lavets)

ENOS_CTR (Oslo Control)

ENGM_APP(Oslo Approach)

ENGM_D_APP (Oslo Director, veldig sjeldent pålogget)

ENGM_TWR(gardermoen Tower)

ENGM_GND(Ground)

ENGM_DEL(Delivery)

Her har du rekkefølgen på Gardermoen. Du ser at delivery er lavet ranket, og er da derfor den du skal kontakte hvis han er pålogget.

Hvis du enda ikke skjønte det så er det jo alltids mulig å spørre kontrollerne på private chat :)

Du lærer det nok til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk :) Og takk for turen, var det du eller var det Paulo som hadde meg i lufta og på taxingen?

Jeg fikk iallefall en vanskelig taxi way mener jeg nå selv.

Uannsett så vil jeg også takke deg, glemt og nevne deg i takketråden, grunnen er at jeg rett og slett ikke tenkte over at du var i tårnet i starten. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at om ENGM_D_APP på så er det som regel noen andre for flyplassen på, siden D_APP (director) bare står til ansvar for å få ankommende fly inn på innflyvninga (ILS, VOR, Visual, etc) for så å sende dem til tårnet (på VATSIM gir Director også landingsklarering om tårnet ikke er på), så D_APP skal ikke kontaktes så lenge det er CTR, APP, TWR, GND eller DEL på. Dog skal det sies at om du er en plass der bare director er pålogget så er det noe rart på gang, fordi director er en ATC-posisjon som skal brukes under større trafikkmengder når APP allerede er pålogget for å fordele trafikken og fordele arbeidsmengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog skal det sies at om du er en plass der bare director er pålogget så er det noe rart på gang' date=' fordi director er en ATC-posisjon som skal brukes under større trafikkmengder når APP allerede er pålogget for å fordele trafikken og fordele arbeidsmengden[/quote']

Nå skal jeg pirke litt på deg;

Det du sier her om "Director" stemmer forsåvidt for Norge. Derimot kan du ta en titt på VATSIM UK sine sider for Heathrow (bl.a.), hvor det går utelukkende i "Director". Ingen EGLL posisjon er definert som Approach selv om de bruker _APP når de logger på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...