Gå til innhold

Påminnelse; riktig rute-oppsett


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Jeg ser fra tid til annen noen "lugubre" ruter på VATSIM. Her er et par tips;

 

- DIRECT GPS

... nei... Om du mangler punkter å benytte deg av for ruten, legg inn en enkel og grei "DCT", da "DIRECT GPS" ikke er en rute.

 

- "ENGM SID ..... STAR ENBR"

... igjen; nei... Når du sender inn ruten din, så er det egne felt for avgangs- og annkomstflyplass. Å legge dem inn for annen gang under "ROUTE" er både feil og fullstendig unyttig. Når det gjelder SID/STAR, så kan du under "Remarks" skrive noe slikt som "SID/STAR ABLE".

 

Jeg er klar over at mange bruker RouteFinder, og den vil komme med noe slikt som;

ENGM SID TOMBO UL996 RBU STAR ENVA. Men når dette skal inn i flightplan-skjemaet, så er det bare TOMBO UL996 RBU som skal være med under "Route".

ENGM SID TOMBO UL996 RBU STAR ENVA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette fordi VATSIM er basert på USA og FAA? De fleste andre prosedyrene på VATSIM i Europa følger jo JAR-OPS, og i følge DOC4444 så skal alle ATS ruter oppgis, også SID og STAR. Så det skal riktignok ikke stå "ENGM SID" men f.eks. "TOMBO5A TOMBO" dersom 01L er i bruk. Dersom det ikke finnes en SID som egner seg for den ruten man skal fly eller man ikke har det tilgjengelig skal det stå "DCT TOMBO" og i kommentarfeltet skal det stå "RMK/NO SID" eller "RMK/NO SID/STAR".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP Norge, ENR 2.1.1

SID og/eller STAR skal ikke oppgis i FPL/RPL ved flyging fra eller til flyplasser der slike prosedyrer er etablert.

 

... hvordan det står til med resten av Europa vet jeg ikke, men jeg har intrykk av at resten av Europa (på VATSIM) praktiserer det som er beskrevet i ENR 2.1.1

 

ENR 2.4 inneholder også en tabell med "standard ruter"

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_3_5_en.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...