Gå til innhold

Panel Design


Andreas F. Tollefsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jobber for tiden på med et Cessna 177rg panel og jeg lurer på et enkelt spørsmål. Hvordan kan jeg enkelt se "gauges" fra windows. Finnes det en gauge viewer eller liknende?

 

Og hvordan editerer man eller lager nye gauges. Er det C programmering som må til?

 

Gi gjerne noen råd ang. programmer o.l. til panel design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør laste ned "Panels and Gauges SDK" fra Microsoft. I tillegg tror jeg den 'enkleste' måten å lage gauges på er som xml-gauges - altså du trenger ikke lære deg C. Hvis du kan C, er dette veien å gå, da de normalt sett er noe kjappere i simmen (krever mindre resurrser). En 177 har jo omtrent samme instrumentering som en 182, så hvis du bruker gau2bmp, kan du 'rippe' grafikken fra disse, editere det som er nødvendig, og sette det hele sammen igjen som en xml-gauge.

 

Gauge guru Arne Bartels har skrevet en 'tutorial' på hvordan det hele funker, du bør finne den på www.avsim.com. Sjekk også forumet der 'aircraft & panel design forum'. Kommer ikke inn akkurat nå, så kan ikke linke.

 

Når en begynner å forstå hvordan en xml gauge er bygd opp, er det hele ikke så vanskelig. En xml-gauge kan derimot ikke ha 'click-sound', selv om det kan virke sånn når en studerer hvordan de er lagd, og lydfilene som følger med f.eks Baronen.

 

Gratisversjonen av CfgEdit (anbefales) klarer ikke å vise xml-gauger, men selv bruker jeg bare notepad, både for å plassere ut gauger i panelet, samt å skrive xml-koden. Baronen og 747'en har svært bra 'eksempler', fra den simpleste oljetrykksmåler til multifunction display. Kan virke noe 'kaotisk' i begynnelsen, men du finner fort ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...