Gå til innhold

"Varslingssystemet aktivert", hva betyr det?


Gunnar Flak

Anbefalte innlegg

Fant følgende i Næringsavisen, som siterer Telemarksavisa:

"Flere flygere har opplevd å få falsk alarm når de skal lande ved Skien Lufthavn. Det skjedde også da Jetstream maskinen fra det svenske flyselskapet European Executive Express (EEE) havarerte på flyplassen i Skien i november i fjor, skriver Telemarksavisa. Nå vil den mulige feilen ved varslinssystemet bli gransket.

 

Varslingssystemet slår seg ut til tross for at flyet holder riktig høyde ved innflyging. Nå gransker både Luftfartstilsynet og Luftfartsverket saken. Flygere har opplevd liknende problemer i områdene rundt flyplassene på Gardermoen, Kristiansund og Sola, skriver avisen.

Underdirektør Geir Ingebrethsen i flysikringsseksjonen i Luftfartstilsynet sier de ser nærmere på innflygingsprosedyrene ved Skien Lufthavn etter en muntlig henvendelse fra Havarikommisjonen. Kommisjonen oppdaget problemene med systemet da den etterforsket flyulykken i Skien 30. november.

- Vi har hentet opplysninger fra flygere som flyr til Skien Lufthavn, og har fått bekreftet at flere har erfart at varslingssystemet er blitt aktivert ved innflyging. Dette til tross for at flyene holder riktig høyde og hastighet etter innflygingsprosedyrene. Vi ber nå Luftfartsverket om å se nærmere på selve prosedyren ved innflygingen til flyplassen.

Det blir presisert at feilen ikke gjør innflyvningene på Geiteryggen farlig."

Noen som vet hvilket varslingssystem det dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan vara en Glideslope warning de skrivs om , men jag tror det är GPWS (Ground Proximity Warning System) det gäller...

På vissa innflygningar kommer man så lågt över terräng att GPWS varnar "TERRAIN! TERRAIN!" och till och med "WHOOP-WHOOP! PULL UP!". Men det är ju helt normalt att komma lågt vid landning så man måste "lura" GPWS genom att sätta landnings konfiguration (Gear och landing flap) lite tidigare än annars. Detta brukar man varna för på innflygnings kartor med "Landing config to be selected at latest [NDB, OM, distans] due to triggering of GPWS" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan meget mulig være ILS eller GS det er feil med ja, kanskje fordi geiteryggen ikke har GS ? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Geiteryggen kan kun LLZ/DME til 19, og VOR/DME til begge banene.

Så om flygere forsøker å holde GS forstår jeg godt at GPWS hyler og skriker ja, hihi

Akuratt hva problemet er vet jeg desverre ikke, jeg har flydd instrumentinnflyginger dit, men mangler GPWS i flyet så jeg har heller ikke hørt at den har hylt. Men ville tro at problemet er til bane19 og fjellene mot Siljan som lager trøbbel.

Jeg påpeker at dette er rene spekulasjon ifra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Det kan meget mulig være ILS eller GS det er feil med ja, kanskje fordi geiteryggen ikke har GS ? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]


Ja då var det avklarat! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Då måste det ha varit GPWS varning vid ett step down eller liknande. Kanske någon räknat fel på höjden eller mätt fel i terränget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke umulig. Vet det har vært en feil på en av innflygingene tidligere (kart / prosedyre feil ifra luftfartsverkets side) men husker desverre ikke detaljene. Husker bare at det var en flyger i daværende TeddyAir som oppdaget den og, såvidt jeg vet, sørget for at den ble rettet.

Det kan muligens være noe som henger igjen her, uten at jeg igjen gjør annet enn å spekulere i ting jeg egentlig ikke vet noe om [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...