Ivar Skaugstad Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Kongsberg Sykehus har de siste dagene hatt jevnlig besøk av luftambulansen. Hvordan er prossedyrene for varsling av ankomst ved sykehus/helikopterbaser? Sender de blindt på en VHF frekvens, samkoordineres det med AMK etc? Hvordan får man evt. varslet annen småflytrafikk i området? Jeg er så heldig å ha panoramautsikt over landingsplassen, men det hadde vært gøy å ha litt kontroll på når de kom inn slik at jeg får med meg landingene også, ikke bare avgangene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 AMK kommuniserer som bare juling, mens det er lite kompliserte procedyrer med ATC/ATS. For å hente ut et eksempel fra Molde TIZ "Molde, LTR15 passing Tautra, inbound Molde Hospital" "LTR15, Molde good afternoon, (eller hele METAR-regla, kommer litt ann på) . Det er litt variasjoner med tanke på GA og rute-trafikk, noen ganger kan de få "Call when airborne", og ellers er det mye som differerer, men aldri i stor grad. At Molde hospital, call ready for liftoff". Når helipad ligger i luftrom uten ATC/ATS så regner jeg med at de bruker standard rapporteringsfrekvens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.