Gå til innhold

Pilot som yrke?


Johan Hana

Anbefalte innlegg

Hei!

1) Først og fremst så lurer jeg på hva man gjør når man flyr…altså hva man gjør når autopiloten er på og er i cruisehøyde?

2) Har så lenge jeg kan huske hatt en drøm om å bli pilot, og lurer på hva det er som er så artig med flygning? Da vil jeg ha deres meninger…

3) Hvor stor er sjansen for å få et arbeid når man er ferdig utdannet? Vil ikke begynne utdanninga, og så få vite at det ikke er mulig å få jobb. Fyller 17 dette året, og går nå mitt første år på allmenn. Tror dere at situasjonen vil forandre seg om noen år, slik at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye for å ikke få meg arbeid?

Med vennlig hilsen

Johan Hana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Johan Hana:

Først og fremst så lurer jeg på hva man gjør når man flyr…altså hva man gjør når autopiloten er på og er i cruisehøyde?

Man kjeder seg på lange turer... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

quote:

Har så lenge jeg kan huske hatt en drøm om å bli pilot, og lurer på hva det er som er så artig med flygning? Da vil jeg ha deres meninger

I grunnen et godt spørsmål, det er vel ofte slik at en pilot får litt ekstra adrenalin i blodet under takeoff og landing...spesielt i dårlig vær kanskje. Spenning...

quote:

Hvor stor er sjansen for å få et arbeid når man er ferdig utdannet? Vil ikke begynne utdanninga, og så få vite at det ikke er mulig å få jobb. Fyller 17 dette året, og går nå mitt første år på allmenn. Tror dere at situasjonen vil forandre seg om noen år, slik at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye for å ikke få meg arbeid?

Det sies at det er enklest å gå veien om USA. Der får man lettere jobb som fersking og kan hamstre timer.

Det er nok ingen som vet hvordan situasjonen er om noen år frem i tid. Men en ting er sikkert, det er jo alltid behov for nye piloter. Så noe å bekymre seg for tviler jeg på, men tålmodighet må man ha har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man följer med på radion och håller kontakten med ATC.

Man följer också med på motor och navigationsinstrument.

Det är bra om man kan försöka ligga lite före mentalt sett, och värdera vädret t.ex. Informera passagerarna om förväntad ankomsttid, väder mm.

Det är väl i stort sett arbetsuppgifterna.

I övrigt så dricker vi kaffe och pratar en massa! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

2. Arbetstiderna är ett stort pluss! Jag gillar inte måndag till fredag, 8-16 jobb. Mycket standby i hemmet som man kan använda till sina hobbies... Det är inte alla som får betalt för att sitta hemma och bygga modeller [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Trevliga arbetskamrater har vi också. I stort sett alla trivs väldigt bra på jobbet, och vill inget helre än att vara där de är. Vi har kul när vi landat och tagit in på hotellet i en eller annan by. Vi går på kino, restaurang, pub (om vi har långt nog stopp) eller finner på andra saker tilsammans. Det är inte alltid man har lust att vara med de andra i besättningen, och då är det fullt möjligt att vara för sig själv.

Det är en dynamisk arbetsplats. Även om det kan verka tråkigt att flyga fram och tillbaka mellan samma gamla flygplatser så är det en ny vri på det var dag verkar det som...

Vi har en otroligt vacker utsikt! Man får uppleva många fina vyer från cockpit.

Det bästa av allt är att jag upplever inte mitt jobb som ett "jobb", om du förstår vad jag menar... Det är mer en hobby det med, som jag får betalt för. Och på ett eller annat vis ska man ju tjäna sin lön, eller hur?

3. Chansen att få arbete är väldigt svår att bedöma! Flygbranchen är mycket konjunktur känslig.

Men när det är dags för dig att gå på flygskola så tror jag att det finns 1 eller 2 som är högskole godkända, och på så vis statligt finansierade. Då räcker det om du lånar som för vilken som helst högskole utbildning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Det är bra om man kan försöka ligga lite före mentalt sett,

Og utifra endel rykter jeg har hørt går det som står nedenfor her ofte ut over det som står ovenfor [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Clamer

I övrigt så dricker vi kaffe och pratar en massa! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Clamer F. Meltzer:

[QBOg utifra endel rykter jeg har hørt går det som står nedenfor her ofte ut over det som står ovenfor [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Clamer[/QB]

Det går hand i hand kan man säga...

Man behöver kaffet för att kunna ligga före mentalt! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Vi arbetar hårt för att få kaffekokaren uppförd på MEL! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...