Gå til innhold

Oppskrytt FS2002


Paul Johansen

Anbefalte innlegg

Jeg er gammel FS-fan og har hatt alle utgaver av Flight Simulator siden FS II kom for PC på midten av 80-tallet. FS II var for øvrig ikke utviklet av Microsoft, jeg kan ikke huske hva produsenten het, men selskapet ble kjøpt opp av Microsoft og i dag er MS Flight Simulator, som alle vet, et ekte MS-produkt.

Hver gang en ny versjon av produktet kommer skjer det samme. Microsoft starter markedsføringen lenge før produktet er ferdig, et stort antall web-sites poster artikler om produktet, det legges ut en masse screenshots og en haug med betatestere er alle med på å ”hause opp” stemningen. Når produktet endelig slippes er alle FS-fans helt ”på tuppa” – vi bare KAN ikke vente med å kjøpe det – og ( i hvert fall jeg) blir skuffet hver gang. Det er jo ikke det produktet vi kjøper fra Microsoft vi er så begeistret for, men det produktet vi sitter igjen med etter å ha installert Lennarts Texture, FSNavigator og alle de andre add-on produktene vi bruker. Ikke misforstå meg, MS Flight Simulator HAR blitt bedre siden 1986, det skulle ellers bare mangle, men forbedringene fra versjon til versjon er ikke det kvantespranget som så mange vil ha det til og fortjener ikke det massive skryt det får fra mange hold. Hvorfor kjøper ikke Microsoft noen av de fantastiske freeware komponentene som alle ”simmere” bruker og baker dem inn i FS? Som brukere er vi fortsatt helt avhengige av tredjeparts produkter for å få et produkt vi vil ha!

Det som imidlertid frustrerer meg, er den elendige simuleringen av bevegelsen til et fly på bakken som utsettes for sidevind. Hver eneste utgave av FS har simulert dette fenomenet forskjellig, og ingen av dem har vært spesielt ”real”. Sidevind, både på og over bakken, har vært dårlig simulert i alle tidligere versjoner av FS. I FS2002 har man endelig klart å få til en realistisk og god simulering av hva som skjer med fly over bakken som utsettes for sidevind. Selv med relativt kraftig sidevind er det nå mulig å ”fly inn i vinden”, ”line” flyet opp med rullebanen og lande på et hjul med nesen pekende rett i rullebanens retning. Til og med en ”slipp” blir nydelig simulert. Men så, i det øyeblikket man har fått all hjul trygt ned på moder jord er det slutt. Det som nå skjer er nei men ikke mye ”real”! Etter at hjulene er på bakken, kan man gi fullt utslag på sideroret MED vinden for på den måten å presse halen på flyet opp mot vinden og beholde korrekt retning på flyet. Og jo da, man beholder korrekt retning – en stund. Likevel sklir man langsomt men sikkert ut mot lesiden av rullebanen. Før eller siden må man foreta deg noe for ikke å havne utfor. Hva man gjør med ailrons på dette tidspunktet spiller naturlig nok ikke den helt store rollen. Det eneste man KAN gjør er å legge sideroret MOT vinden for å tvinge nesen på flyet opp mot vinden og således unngå å havne uten for. Fra nå av finnes det ikke gnist av realisme igjen i FS! Flyet beveger seg bort over rullebanen i en diagonal bevegelse som bare er mulig hvis man har svært, svært liten friksjon mellom hjulene og bakken, nærmest som en vannplaning. Hvis flyet virkelig skulle bevege seg slik dette blir simulert, ville alt av dekk vrenges av felgene og understellet knekke sammen som fyrstikker. Studer bevegelsen flyet gjør fra et ”spot plane” som ser flyet bak fra, og dere skjønner hva jeg mener.

Dette har vært, er og blir en ufattelig gåte for meg. Hvordan klarer Microsoft å simulere bevegelsen til et fly på bakken som tar av i sidevind, men ikke til et som lander i sidevind? Og når de nå klarer å simulere bevegelsene til flyet så godt mens det bokstavelig talt er ” i løse luften”, hvorfor klarer de ikke å simulere bevegelsen etter at flyet har fått fast grunn under hjulene og faktisk ikke lengre KAN bevege seg side veis? Man skulle tro det siste var det enkleste å simulere?

Hvordan er dette simulert i FLY!, bedre eller dårligere?

Paul Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Paul

jeg er ikke 100% sikker på dette, men X-Plane har god simulering av sidevind. X-Plane brukes av flyutviklere til å utvikle og teste nye flytyper. Blant annet holder vel Cessna? på med et vtol prosjekt, dette bruker de X-Plane til å simulere, det samme gjelder Carter Copter (tror jeg det heter), dette er et autogyro fly.. du kan finne mer info om det på www.x-plane.com og snart www.x-plane.no eller du kan sende en mail til meg å spørre!

MVH

Harald A. Skontorp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Paul...

En gang for mange år siden, skulle jeg fly fra Vadsø til Hammerfest med Widerøkråka. Vi tok av østover i sterk nordavind. Jeg la merke til at piloten ga på mer guffe på motoren på vindsiden (nordsiden)enn på motoren på den andre siden. Dette var noe som skapte konflikt i min rimelig ryddige oppfatning. Som tidligere sjømann er jeg ikke ukjent med å måtte korrigere for avdrift som følge av vær og vind, og for meg ville det være mer naturlig å gi mer guff på motoren på sydsiden av flyet enn den på nordsiden, for å motvirke avdrift på grunn av nordavinden. Jeg satt og grublet på dette til vi kom til Berlevåg. Da måtte jeg spørre hvorfor han gjorde det slik. Han svarte: Hvor finner du det største vindfanget på et fly? Etter litt betenkning, svarte jeg: Halepartiet. Han svarte: Riktig! Og hva skjer når nordavinden tar tak i halepartiet? Jo det vil tvinge halepartiet sydover slik at flyet blir dreid nordover. Det oppstår altså en "motsatt" avdrift som må korrigeres på den måten det ble gjort ved avgang fra Vadsø. Vet ikke om dette forklarer dine tanker om realisme med flysimulatorene.

Var det ikke SubLogic som sto bak de første? Har en ganske tidlig versjon selv.

Mvh

KjellM [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg benytte anledningen til å takke Paul for et godt innlegg. Jeg har selv irritert meg over at flyene lander som om rullebanen var belagt med is og vann. Dette var et problem som jeg ikke erfarte med FS98, som mer var plaget av "værhanebuggen" når flyene står i ro.

Med FS2000, så varierte denne "speilisbuggen" med flytype. MadDog 2000 var etter mine erfaringer totalt ubrukelig i sidevind. Fokker 50 (SAS) og B737 (fra Dreamfleet) var ikke så ille. Er det noen her som har samme eller andre erfaringer?

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...