Gå til innhold

3-punktslanding


Kjell Martinsen

Anbefalte innlegg

Det stemmer - men det gjelder nok bare halehjulsfly, og særlig mindre slike. Det er viktig at landingen skjer i det øyeblikket vingen steiler (høy nese/angrepsvinkel), for å unngå "kenguruhopp" eller tap av retningskontroll. (Motstykket er en "hjullanding" - d.v.s. at hovedhjulene settes før halen - anbefalt f.eks. for en DC3.)

For et mindre nesehjulsfly blir en tilsvarende, ideell landing 2-punkts - man setter flyet utstallet på hovedhjulene og setter nesa pent ned etterpå. Tyngre fly skal ikke steiles ut under landingen, de flys kontrollert nedpå (hovedhjulene igjen), og så dreper spoilerne det som er igjen av løft.

Vennlig hilsen, og forsinket godt nyttår [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i verden - i den fjerne steinalder - i min ungdom, i umiddelbar nærhet til Gardermoen, hørte jeg ofte snakk om noe som ble omtalt som 3-punktslanding. Jeg fikk en forståelse av at dette beskrev en tilnærmet "perfekt" landing. Dette er trolig en betegnelse som skriver seg tilbake til fly med halehjul, men jeg er ikke sikker. Jeg oppfattet det slik at dette betegnet en landing hvor alle tre hjulene tok bakken samtidig. Kan noen i kaffekroken fortelle meg mer om dette begrepet?

På forhånd takk!

Mvh

KjellM

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vet ikke om det er så mye mer å si om det enn du akkurat sa nå [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Er jo nettopp det du sa, en landing hvor alle tre hjulene tar bakken samtidig i steden for de to bakerste/fremste for så å senke ned nese/halehjulet.

Gjøres vel ofte med småfly?

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...