Gå til innhold

Tidenes største noske flyulykker!


Kyrre Martila

Anbefalte innlegg

Klippet ut denne fra VGnett, tenkte det kunne være interessant. Ble egentlig overasket over hvor mange, iallefall på slutten av 80-tallet.. Vi har det trygt og godt foran skrivebordet, men for de av oss som tar steget ut i luften kan jo dette være en påminnelse om at ingen er udødelige!

 

12. oktober 1998: Stord: Et danskregistrert Cessna-fly med 9 dansker ombord styrtet under innflyging til Sørstokken lufthavn. Alle ombord omkom. Årsaken til flyulykken var at flyets høyre hovedtank gikk tom for drivstoff.

 

11. juli 1998: Geiranger: Et Cessna-sjøfly fra Firdafly traff en bølge under landing og tippet rundt. Flyet var på sightseeingtur med fire tyskere somo mkom. Piloten overlevde.

 

29. august 1996: Svalbard: Den hittil største ulykken på norsk territorium inntraff når et russisk fly kom ut av kurs og traff Operafjellet. 141 mennesker omkom - 64 russere og 77 ukrainere.

 

22. juni 1995: Bamle: Tre barn og piloten omkom under en fornøyelsestur med et Cessna 172 småfly da det kolliderte med et annet småfly.

 

27. oktober 1993: Namsos: 6 mennesker omkom da et Twin Otter-fly fra Widerøe traff noen tretopper og styrtet under innflyging til Namsos lufthavn. 13 avp assasjerene overlevde ulykken.

 

12. september 1990: Haukeli: Et Cessna-fly fra Fjellfly styrtet i Skultjern. 5 mennesker omkom.

 

12. april 1990: Verøy: Fem mennesker mistet livet da en Twin Otter fra Widerøe styrtet i havet etter avgang fra Værøy lufthavn. Usikkert hva som var årsaken.

 

14. november 1989: Bardufoss: Et Cessna-ambulansefly fra Air Express kom ut av kurs og krasjet i en fjellvegg under innflygningen til Bardufoss. Fire personer omkom.

 

8. september 1989: Skagerak: Et Convair-fly fra Partnair med 50 ansatte fra Wilhelmsen Lines og en besetning på 5 styrtet ved Hirtshals. Alle ombord omkom. Ulike teorier om årsaken: Havarikommisjonen for sivil luftfart konkluderer med materialsvikt, mens en svensk rapport hevder at et norsk F-16-fly forårsaket tragedien.

 

31. juli 1988: Andøya: 4 personer omkom da et privat Cessna 172-fly styrtet vest for Andøya flyplass like etter avgang.

 

6. mai 1988: Brønnøysund: 36 mennesker mistet livet da et Dash-7-fly fra Widerøe kom ut av kurs og krasjet med Torghatten.

 

18. september 1987: Mælefjell, Seljord: Fire personer omkom da et småfly av typen Piper Cherokee styrtet under saueleting.

 

2. april 1987: Skien: Alle 10 ombord mistet livet da et Beechcraft King Air-fly fra Scanex styrtet under innflygning til Geiteryggen flyplass.

 

10. oktober 1986: Longyearbyen: 6 mennesker omkom da et privat Cessna-fly styrtet like etter avgang.

 

24. august 1985: Svelvik, Vestfold: 4 personer omkom da et Cessna-fly fløy inn i en fjellvegg. Ulykken skyldtes dårlig sikt.

 

11. mars 1982: Gamvik: 15 personer omkom da et Twin Otter-fly fra Widerøe styrtet i sjøen ved Gamvik i Finnmark på vei fra Berlevåg til Mehamn.

 

4. november 1981: Sirdalsheiene: 5 personer omkom da et Cessna-fly fløy inn i en fjellvegg. Dårlig sikt tvang piloten til å fly i lav høyde.

 

5. april 1980: Ofoten: 4 personer mistet livet da et Piper Cherokee-fly fra Evenes Flyklubb styrtet i Bogenfjorden.

 

25. august 1978: Svalbard: Et Sovjetisk fly av typen Tupolev fløy inn i en fjellveggen ved Hopen. Alle syv russere ombord mistet livet. Årsaken til ulykken var trolig feilnavigering.

 

23. oktober 1977: Bjerkreim: Et privat Cherokee-fly styrtet i et tjern. 3 amerikanere og 1 nordmann omkom.

 

6. juli 1975: Glomfjorden: En familie på 5 mistet livet da et privat Cessna-fly fløy inn i en kraftledning og styrtet i fjorden.

 

23. desember 1972: Asker: 40 mennesker omkom da et Fokker Fellowship-fly fra Braahens SAFE styrtet under innflyging til Fornebu. 5 overlevde.

 

11. juli 1972: Grytøya nord for Harstad: 17 mennesker omkom da et Twin Otter-fly fra luftforsvaret styrtet i fjellveggen.

 

14. april 1963, Nesøya: Et islandsk passasjerfly som kom fra København styrtet på Nesøya ved Asker. Alle 12 ombord omkom.

 

9. august 1961: Ryfylke: Britisk fly styrtet i fjellknaus. Ombord var 34 skolebarn fra England på vei til ferie i Norge, deres to lærere og et mannskap på tre. Alle mistet livet.

 

20. november 1949: Hurum: Et nederlandsk fly med 35 passasjerer ombord - deriblant 28 jødiske flyktningebarn - styrtet. En person overlevde styrten.

 

2. oktover 1948: Trondheim: 19 personer omkom da et sjøfly fra DNL sank etter landing ved Hommelvik sjølufthavn. 26 personer ble reddet.

 

22. mai 1946: Fornebu: 13 personer omkom da ruteflyet mellom Oslo og Stockholm styrtet like etter avgang.

 

17. juni 1936: Sognefjorden: Den første store flyulykken her til lands inntraff da et rutefly fra Det Norske Luftfartsselskap fløy inn i en fjellvegg p.g.a. tett tåke. 7 personer mistet livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant lesing, har selv vært ved minnestøttene der styrten i Skien skjedde i 87, og der det russiske flyet traff Operafjellet på Svalbard i 96. Ikke noen hyggelig opplevelse.

 

Min far var med på "ryddingsarbeidet" etter krasjen på Svalbard, så har hørt historier om fæle scener som jeg ikke skal utdype her. Mulig jeg er på viddene her, men var det ikke feilkalibrering av ILSen og lav sikt som førte til denne ulyken? Denne dalen som innflygningen følger er hvertfall ikke av bredeste laget, men derimot ganske dyp. Så jeg kan skjønne den er vanskelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på viddene her

 

Jepp

 

Fra rapport SHT 1999/07

 

The Boards conclude that when the above-mentioned results of the investigation are taken into consideration, there is no indication that the localizer 28 approach was unsafe to use, providing the +/-10 degrees limitation was adhered to. If so, possibilities of a system defect in the ILS/LLZ limited to the particular aircraft remains

 

Språkproblemer, human factors i cockpit, feilaktig bruk av cockpit instrumenter, manglende approach briefing, misforsåelser ang. hvilken tjeneste som ble gitt fra LTT (AFIS) var derimot noe av det man fant.

 

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...