Gå til innhold

Armed Assault igjen


Anbefalte innlegg

Også denne gangen befinner vi oss i Irak. I nærheten av Tikrit, finner vi COB Speicher, hvor blandt annet en del enheter fra 1st Infantry Division holder til.

Disse har jeg fått gleden av å være sammen med som "embedded reporter" Litt skummelt? Ja, men masse action.

Allerede første dagen får vi beskjed om at vi skal avgårde med blackhawk til Tikrit. Det har vært store uroligheter i et område der, og gutta jeg skal følge har fått ordre om å pågripe eller gjøre av med en del ledere for taliban som vi har fått intel på at befinner seg i området.

 

01.jpg

Før vi mounter JOLLY64 som står og venter på oss, får mennene en peptalk av en av offiserene der. Tror muligens det var litt showoff for meg og, for midtveis kommer 2 A10, flygende rett over hodet på oss.

 

02.jpg

Mens offiseren fortsetter peptalken, starter to andre blackhawks opp og flyr avgårde på ett eller anna oppdrag.

03.jpg

 

04.jpg

Så var det vår tur og gutta beveger seg raskt mot hjulvispen som står og venter på oss.

05.jpg

 

06.jpg

Det bråker ganske heftig når de to motorene starter opp, og det kiler i magen da maskinen løfter seg fra bakken og setter kursen mot Tikrit. Jiis..hva er det jeg har begitt meg ut på.

 

07.jpg

Underveis passerer vi en amerikansk Humvee kolonne.

 

08.jpg

Mannskapet holder et årvåkent oppsyn med alt som skjer rundt oss, og M134 er klar i tilfelle det dukker opp en gærning med en RPG.

 

09.jpg

Vi lander på en fotballbane der en soldat vinker oss ned.

 

10.jpg

SÅ var det å komme seg ut. Adrenalinet pumper godt i kroppen i det jeg hopper ut av blackhawken i det gutta har sagt er en HOT LZ. Det vil si en landingsplass under ild.

 

11.jpg

Da begge bena er plantet på jorda, får jeg den lyse idéen at jeg skal løpe bort fra helikopteret.

 

12.jpg

Mens jeg gjør dette klarer jeg selvfølgelig å snuble i en stein, og ligger plutselig langflat med nesa i grusen.

Kan høre hvordan resten av gutta ler bak meg.

Det var slettes ingen "HOT LZ", den var godt sikret av amerikanske tropper.

 

13.jpg

For å beholde et visst overaskelsesmoment forflytter vi oss raskt ut av den "sikre" sonen, og inn til plassen hvor vi tror den lokale talibanledelsen holder til.

14.jpg

 

15.jpg

Informasjonen vi har fått sier at de holder til inn i bygget bak muren her og gutta stiller opp for å angripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.jpg

Jeg får beskjed om å holde meg lavt, mens de speider. SNart får vi se noen maskerte menn som kommer ut. De har visst ikke tenkt å gi seg uten en kamp. Det virker ikke som det er så mange igjen av dem, men de har en, etter min smak, litt for høy kamplyst.

 

17.jpg

Soldatene åpner ild, som blir godt besvart fra bygget vinå VET det er taliban ledere i. Jeg har mer enn nok med å holde meg for ørene, og dukke mens kampen holder på, men den er snart over, og amerikanerne rykker inn for å sikre området.

 

18.jpg

I skuddvekslingen ble alle unntatt en taliban drept. Vi vet ennå ikke om det er en leder eller en vanlig soldat, men vi tar ham med inn til avhør uansett.

 

19.jpg

JOLLY64 som hele tiden har sirklet og gitt oss beskyttelse fra oven fikk tatt dette bildet av operasjonen.

 

20.jpg

En soldat stripser hendene på fienden og legger ham i bakken.

 

21.jpg

Deretter drar vi tilbake til fotballbanen for å bli plukket opp av vår trofaste blackhawk.

 

22.jpg

Betrakter fangsten før vi laster ham ombord.

 

23.jpg

Så var det opp i lufta igjen, og jeg har overlevd mitt første møte med krig, og kan puste lettet ut.

24.jpg

 

25.jpg

Når vi kommer hjem til basen skal jeg i hvertfall få slappet av litt..Nervene mine kunne trenge det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Har vel gnudd opp en del på instillingene, og syntes det går helt greit på min PC. Merker jo det trekker litt når e bruker brett med mye AI på da. Neste versjon skal dual-core være minstekrav, der ene kjerna skal kun ta seg av AI. Men nok om det nå..begynner bare å bli utålmodig :-P

Har en Intel Quad Core Q6600, 2,4Ghz, 2 GB minne, og Nvidia GeForce 8800Ultra. Var bra når e kjøpte det, men det erjo ei lita stund sia nå.

 

Sååå...Søkte litt på kelkoo, og fant ut at du nå kan få ArmA for ca 140 kroner der. Tillegspakken Queens Gambit, er og fin å ha.

 

Det er ikke helt likt BF2. Dette er krigssimulering, og det kan både være gøy og frustrerende..Alt ettersom om du klarer å gjøre det riktig. Som Morten Bilet sa i forrige posten min kan du finne mye ekstra addons på armaholic.com. Blandt annet der jeg fant de soldatene jeg brukte her, A10,en kartet ooog Desert kammo humvee.

 

Og ja du kan bruke alt av kjøretøy.

Enspillerdelen av ArmA er okish, men multiplayer er veeeldig moro:-)

Jeg gjør nesten ikke annet enn å lage oppdrag for tiden. Er en veldig grei editor, så å lage et lett mission er lett. Så kan du styre komleksiteten sjøl. Bruker du scripts(Som du finner maaangemange av på nett) så kan du lage det sånn at ting skjer stort sett som du vil.

 

oioi...må visst inn og spille litt igjen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

 

Tenkte jeg skulle hive meg på her jeg også :) Arma er bare helt fantastisk, vi er en gjeng som spiller MP med jevne mellomrom, og dette er et spill som bare fortsetter å forbløffe. Kan vel egentlig på en måte si at Arma er FPS spills versjon av FS, det er nesten uendelig med mods og tillegg som ligger på nettet, samt at folk med litt omløp i hodet (altså ikke meg) kan lage/scripte nesten hva det skal være av tillegg.

 

Realismen er også rå, det er ikke lagt vekt på realisme på kjøretøy, fly og helikoptre osv, men alle våpen er veldig realistiske. Og for ikke snakke om balistikken, her har du "bullet drop" og påvirknng av vind. Kuler rikosjerer av steiner. En ting som er veldig rått er når du, om natten, skyter granater fra f.eks M1A1 på annen armor og disse rikosjerer av armoren. Et helt rått syn.

 

Prestasjons messig er min erfaring at dette spillet egentlig er "forholdsvis" snilt, sett i betraktning av hva du får, men det er et par enkle småtriks, som å skru ned skygger til medium/low, stor forskjell på ytelse, nesten ingen forskjell på det visuelle. Er et par andre settinger også som jeg ikke kommer på, som tar ytelse, men gjør lite merkbart med spillet.

 

En annen ting jeg kom på, dette spillet er egentlig vesens forskjellig fra spill som BF2, CounterStrike osv. selv om de kan se like ut, dette er realisme på veldig høyt plan og gungho funker bare ikke i lengden ;)

 

Tror jeg stopper her, blir bare en hau med tomprat til slutt :)

Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...