Gå til innhold

AIP Norge ILS?


Christian Pedersen

Anbefalte innlegg

Jeg har nå mottatt mitt eksemlplar av AIP over Norge, som jeg bestilte fra luftforsvaret. Det er kart over alt som har med flygning å gjøre i Norgge.

Jeg kan ikke forstå hvorfor ILS frekvensene ikke står på innflyvningskartene (ILS karta).

Jeg kan heller ikke finne frekvensene noe annet sted heller blant alle papirene. Hvet noen om de i det hele tatt står, og i så fall hvor de står.

Dersom de ikke står er det noen grunn for det?

mvh

Christian Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror du mener luftfartsverket [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

For ILS-07 ENKB står det på mitt kart (blad AD 2 ENKB 5 - 1), datert 25-JAN-2001, localizer frekvens 110.100 ident KB.

En ting jeg derimot lurer på: Hva i huleste er det luftfartsverket har begynt med i det siste? Skal det snart bli krav til RNAV for å kunne følge tracka deres? Så vidt jeg skjønner, er det ikke krav til å ha RNAV eller GPS (eller DME heller for den sakens skyld) for at flyet skal bli IFR godkjent, men sånn som de holder på nå, er SID/STAR ikke mulig å fly med ett så 'dårlig' utstyrt (GA) fly. Arc'er basert på navaid tas bort og erstattes med GPS punkter som ikke baserer seg på noenting... Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, jeg mener luftfartsverket.

Jeg har sett etter på det samme kartbladet, og ser den samme frekvensen selv. Det er Localizer frekvensen (LLZ) til RW 25, og ikke ILS frekfensen. Det har også jeg lagt mere til før.

Jeg lurer på hvor ILS frekvensen står. På LLZ får en bare retningen til flyplassen (og avstand), på ILS får en og hvilken høyde man skal holde, og det er ganske praktisk når en lander i dårlig sikt.

Det jeg kom til å tenke på er om Jeppesen, eller en annen kartprodusent, har noen rettigheter til å trykke frekvensene. Det var bare en tanke.

mvh

Christian Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ILS är en LLZ med Glidepath.

Det står uppe till höger på kartet om det är en ILS eller LLZ/DME procedyre.

Är det en ILS proc. så ställer du bara in LLZ frekvensen på NAV1 och så får du GP info med på köpet! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

RNAV är det krav till för flygning över FL105 nu ja.

Än så länge bara i vissa FIR men det kommer över hela landet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også krav til RNAV i TMAen til Gardermoen,over 5000ft(?).De fleste som flyr IFR i dag er jo utstyrt med RNAV,og det gjør det jo lettere for alle.Selv om det er et krav kan det jo likevel dispes for det dersom man opplyser om det.Fremgangsmåten står i en eller annen AIC så vidt jeg husker.

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har RNAV kan vel programmere de gamle punktene (R-128 ZOL D12 f.eks) inn, mens de som ikke har det nå ikke kan bruke tradisjonelle navaids. Det er vel ikke krav til RNAV for å få ett fly godkjent for IFR, disse må da vel slite?

Jaja, vet de fleste sitter på en GPS eller to, men en dag går batteriet tomt og reserven ligger i den andre jakka [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jørgen sier så er det krav til RNAV over FL105 og i GM TMA over 5000ft.Dette står i AIPen (bibelen i luftfarten i Norge).

Selvsagt kan du IFR utruste flyet uten RNAV,eks.et klubbfly.Du kan jo fly IFR under FL105,og de fleste småfly flyr jo ikke over denne høyden uansett (hypoxi).Og som det også er nevnt i mitt innlegg ovenfor så finnes det prosedyrer for fly uten RNAV så det er egenlig ikke det helt store problemet i praksis.

IFR flyging basert på en håndholdt GPS...nå jeg vet ikke helt... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...